van der Horst

Hankook 12H Spa: Bohemia Energy Racing with Scuderia Praha behaalt pole-position

Matteo Malucelli
Matteo Malucelli
De Bohemia Energy racing with Scuderia Praha Ferrari 488 GT3 (#11, Jiří Písařík / Josef Kral / Matteo Malucelli) heeft de pole-position voor de Hankook 12H SPA 2019 behaald. Matteo Malucelli reed op het 7,004 kilometer lange Circuit de Spa-Francorchamps met 2:18,266 minuten de snelste tijd en zorgde daarmee voor de eerste pole-position van het jaar in de 24H SERIES powered by Hankook voor het Tsjechische team.
De Scuderia Praha Ferrari, die het European Championship van dit jaar begon met een overtuigende overwinning op Mugello, versloeg voor de Winward Racing / HTP Motorsport-Mercedes-AMG GT3 (#25, Russell Ward / Bryce Ward / Philip Ellis) in de kwalificatie met minder dan vier tienden van een seconde. Laatstgenoemde auto was daarmee het snelst in de klasse A6-Am en start voor de WRT-Audi R8 LMS (#27, Stanislav Minsky / Steijn Schothorst / Marco Seefried / Rik Breukers). Het leek erop dat vloeistof, die in de voorafgaande TCE-kwalificatie net voor Eau Rouge op de baan was gelekt, zijn invloed zou hebben op de GTkwalificatie, maar uiteindelijk leverde de situatie voor de snelste teams niet al teveel problemen op.

“Deze tijd was voor ons ongeveer het maximaal haalbare”, zei Matteo Mallucelli tegen Bruce Jones van Radiolemans.com. “We verloren twee tienden omdat de baan in Eau Rouge niet helemaal schoon was, maar voor de rest had ik een vrije ronde zonder andere auto’s die in de weg reden. Tot dusver loopt het vandaag dus prima.”

De GRT Grasser Racing Team-Lamborghini Huracán GT3 (#63, Mirko Bortolotti / Christian Engelhart / Rolf Ineichen / Stefano Costantini) start vanaf de zesde plaats algemeen en completeert de top drie in de klasse A6-Pro. De pole-sitters van de Hankook 24H DUBAI leken op weg naar een startplek op de tweede rij, maar werden in de slotfase van de sessie nog verdrongen door de Herberth Motorsport-Porsche 991 GT3 R (#91, Daniel Allemann / Ralf Bohn / Robert Renauer / Alfred Renauer) en de Wochenspiegel Team Monschau-Ferrari 488 GT3 (#22, Georg Weiss / Leonard Weiss / David Perel / Jochen Krumbach / Oliver Kainz), die beide de top drie in A6-Am completeren.

In de SPX-klasse vertrekt Cor Euser Racing (#717, Cor Euser / Einar Thorsen) met de MARC II V8 vooraan, net voor de identieke auto van Vr Racing by Qvick Motors (#709, Tom van Rompuy / Erik Qvick / John Rasse). Het laatstgenoemde team kwam op de baan tot stilstand, waarmee het voor de enige gele vlag in deze sessie zorgde. Niettemin start het team als tweede in de klasse, voor JR Motorsport-BMW M3 F80 (#202, Ted van Vliet / Ward Sluys / Michael Verhagen).

In een duel dat tot aan het einde spannend bleef, behaalde de Modena Motorsports-Porsche 991-II Cup (#916, John Shen / Francis Tjia / Philippe Descombes / Benny Simonsen) in de slotfase de pole-position in de 991- klasse, gevolgd door MRS GT-Racing (#980, Pablo Otero / Wolfgang Triller / Peter Terting). Het laatstgenoemde team had na een zware crash tijdens de test van gisteren de auto moeten vervangen, maar start dankzij enorme inzet van alle betrokkenen alsnog vanaf de tweede plaats, gevolgd door PGmotorsport.NL (#992, Thijs Heezen / Jos Menten).

Red Camel-Jordans.nl vooraan in TCEdivisie bij Hankook 12H SPA

Red Camel-Jordans.nl - Cupra TCR
Red Camel-Jordans.nl - Cupra TCR
In een kwalificatie die werd beïnvloed door een code-60-neutralisatie heeft de Red Camel-Jordans.nl-CUPRA TCR (#101, Ivo Breukers / Rik Breukers / Francis Tjia) in de TCE-divisie de pole-positie veroverd voor de tweede ronde van het European Championship 2019. Rik Breukers reed op het 7,004 kilometer lange Circuit de Spa-Francorchamps met 2:32,252 minuten de snelste tijd en stelde daarmee onbedreigd de eerste startplaats veilig, voor de AC Motorsport Audi RS3 LMS (#188, Stephane Perrin / Vincent Radermecker / James Kaye), die eveneens vanaf de eerste rij vertrekt.

Drie minuten voor het einde van de TCE-kwalificatie riep de wedstrijdleiding een code-60-neutralisatie uit nadat een voertuig vloeistof had verloren in de aanloop naar Eau Rouge.

“We hebben gisteren en vanmorgen hard aan de afstelling gewerkt, wat volgens mij zijn vruchten heeft afgeworpen”, zei Rik Breukers tegen Bruce Jones van Radiolemans.com. “Ten opzichte van vorig jaar hebben we ons zeker verbeterd. Wellicht hadden er nog een paar tienden extra in de auto gezeten. Dat hadden we met een hernieuwde poging kunnen vaststellen, maar helaas konden we vanwege de ‘code 60’ die ronde niet afmaken.”

Voor de AC Motorsport-Audi zag het er aanvankelijk naar uit, dat deze auto na een flinke crash in de test van gisteren de kwalificatie zou moeten missen, maar na reparatie start de TCE-pole-sitter van de Hankook 24H DUBAI van dit jaar nu voor de GDL Racing-Audi RS3 LMS DSG (#157, Andres Josephsohn / Dimitris Deverikos / Rory Penttinen), die zowel in de TCEdivisie als in de TCR-klasse de top drie completeert.

De CWS Engineering-Ginetta G55 (#378, Colin White / Ian Stinton / JeanFrancois Brunot) start als vierde algemeen en vanaf de pole-position in de klasse SP3, voor de naaste rivaal PROsport Performance (#1, Rodrigue Gillion / Nico Verdonck / Akhil Rabindra / Michael Munemann). De regerende GT-titelhouders in het European Championship starten hun tweede race in de 24H SERIES powered by Hankook met de nieuwe Aston Martin VantageAMR GT4 vanaf de tweede plaats in de klasse SP3 en als zesde algemeen, net achter de Holmgaard Motorsport-Volkswagen Golf GTi TCR DSG (#102, Magnus Holmgaard / Jonas Holmgaard / Roy Edland / Martin Gøtsche).

De Intersport Racing BMW M3 (#614, Peter Hardman / Stuart Wright / Kevin Clarke) sloot de 30 minuten durende sessie af met de pole-position in de klasse A3 en vertrekt vanaf de zevende plaats algemeen. De voornaamste concurrentie van het Britse team bestaat uit de Synchro Motorsport-Honda FK8-Civic Type-R (#676, Alyn James / Daniel Wheeler / Matt Neal) en de snelste van de beide Peugeot RCZ’s van Dan Agro Racing (#685, Nicolaj Kandborg / Lars Seistrup / Mikkel Gregersen / Steffan Jusjong).

De Hankook 12H SPA van dit jaar start vanmiddag om 14.05 uur lokale tijd en eindigt op zaterdag om 17.53 uur lokale tijd. Na bijna vier uur is er een onderbreking, waarna de race morgenochtend om 10.05 uur lokale tijd wordt hervat. Een live-stream in HD-kwaliteit met commentaar van het team van Radio Show Limited, bekend van IMSA Radio en Radio Le Mans, is beschikbaar op de website en het Youtube-kanaal van de serie en op Motortrend on Demand. Er zijn ook regelmatige updates op Twitter, Facebook en Instagram (24H Series). Nadere informatie is te vinden via www.24hseries.com.

Persbericht 24H Series powered by Hankook



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24H Series op vrijdag 19 april 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 12H Spa.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons