12H Spa: pas in slotfase beslist met winst voor Bohemia Energy racing with Scuderia Praha
“Ik geloof dat ik zojuist een hartaanval had”, grapte Jiří Písařík tegen Joe Bradley van Radiolemans.com. “Dit was gewoon geweldig! Na de pitstop bedroeg het verschil slechts een halve seconde. Ongelooflijk!”
“Het was mega!”, stemde ook Písaříks teamgenoot Josef Kral mee in. “Het team heeft het geweldig gedaan, want uiteindelijk kwam het neer op duizendsten van een seconde en de laatste paar liter. Ik ben geweldig blij! Herberth Motorsport heeft het vandaag ook bijzonder goed gedaan, complimenten voor hen!”
Met dit succes heeft Bohemia Energy racing with Scuderia Praha de leiding in de tussenstand van het European Championship 2019 in de GT-divisie stevig in handen. Herberth Motorsport aanvaardt de thuisreis vanuit Spa-Francorchamps met de overwinning in de klasse A6-Am en de fel bevochten tweede plaats algemeen.
“Happy Easter!” begon een genereuze Ralf Bohn. “Het was voor ons toch een geweldige race. We hadden een goede auto, en vergeet niet dat we streden tegen een professioneel team. Daardoor zijn we desondanks blij met onze tweede plaats.”
De derde plaats algemeen was voor de PHOENIX RACING-Audi R8 LMS (#5, Frank Stippler / Vincent Kolb / Kim-Luis Schramm / Ivan Pareras) na een sensationele comeback. De Audi reed gedurende het eerste uur van de race comfortabel in de top drie, maar viel vervolgens ver terug als gevolg van een lekke band. De WRT-Audi R8 LMS (#27, Stanislav Minsky / Steijn Schothorst / Marco Seefried / Rik Breukers), die zich in de beginfase ook ontpopte als een kanshebber op de zege, bejaalde de laatste podiumplaats in de klasse A6-Pro.
De CP Racing-Mercedes-AMG GT3 (#85, Charles Putman / Charles Espenlaub / Joe Foster) finishte na een goed weekeinde als vierde algemeen en als tweede in de klasse A6-Am. De derde plaats in de klasse was voor de HB Racing by Herberth Motorsport-Ferrari 488 GT3 (#41, Jürgen Häring / Taki Konstantinou / Tim Müller / Alfred Renauer), die na een lekke band in het laatste uur terugviel naar de vijfde plaats in het algemeen klassement.
Verderop in het veld eindigde Modena Motorsports-Porsche 991-II Cup (#916, John Shen / Francis Tjia / Philippe Descombes / Benny Simonsen) voor Teichmann Racing (#903, Scott Marshall / Tommy Gråberg / Hans Holmlund) en behaalde zo de overwinning in de 991-klasse. Na een indrukwekkende prestatie eindigden de Porsches respectievelijk als negende en tiende algemeen. Een vroege kanshebber voor de klassezege, de Porsche Lorient Racing-Porsche 991-I Cup (#911, Jean-François Demorge / Gilles Blasco / Mathieu Pontais / Frédéric Ancel) werd uiteindelijk als derde geklasseerd.
De JR Motorsport-BMW M3 F80 (#202, Ted van Vliet / Ward Sluys / Michael Verhagen) kwam in de klasse SPX met een groot uitvalpercentage als enige rijdend aan de finish. De tweede en derde plaats in de klasse ging naar de beide MARC II V8’s van Vr Racing by Qvick Motors (#709, Tom van Rompuy / Erik Qvick / John Rasse) en Cor Euser Racing (#717, Cor Euser / Einar Thorsen), maar geen van beide kwam verder dan twee derde van de totale afstand in Spa.
Red Camel-Jordans.nl opnieuw bovenaan in de Hankook 12H SPA
De Red Camel-Jordans.nl CUPRA TCR (#101, Ivo Breukers / Rik Breukers / Francis Tjia) behaalde een nipte overwinning in de TCE-divisie tijdens de Hankook 12H SPA. In de slotfase waren er nog twee last-minute tankstops en een tijdstraf die boven de CUPRA met het startnummer 101 hing. Uiteindelijk reed Ivo Breukers na in totaal 232 ronden op het 7.004 kilomter lange Circuit de Spa-Francorchamps als winnaar over de eindstreep. Daarbij was beslissend dat hij bijna een ronde voorsprong had op de Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing-Volkswagen Golf GTi TCR (#112, Fabian Danz / Jan Sorensen / Kristian Jepsen). Hoewel het team nog een tijdstraf krijgt opgelegd, heeft deze geen invloed op de volgorde in de uitslag van de wedstrijd.
“We moesten aan het eind echt heel goed oppassen met de ‘track limits’”, vertelde Ivo Breukers aan Joe Bradley van Radiolemans.com. “We wisten dat we nog een straf moesten uitzitten, en we wisten dat we nog een tankstop moesten maken, dus daarom lieten we Rik (Breukers) zo lang mogelijk op de baan. We hadden uitgerekend dat Autorama (Motorsport) hetzelfde zou moeten doen, en dat maakte het verschil. Hadden ze slechts tien liter meer brandstof gehad, dan hadden zij gewonnen, en waren wij tweede geweest.”
Ondanks dat het team tijdens de nachtelijke stop de leiding in de TCE-divisie in handen had, is AC Motorsport (#188, Stephane Perrin / Vincent Radermecker / James Kaye) toch blij met de derde plaats in de TCE-divisie, nadat de voorpartij van de Audi RS 3 LMS na een zware crash in de privétest van donderdag in een nachtelijke actie compleet nieuw opgebouwd moest worden.
Nadat het onlangs in Mugello de eerste podiumfinish met de gloednieuwe Aston Martin Vantage GT4 had behaald, stelde PROsport Performance (#1, Rodrigue Gillion / Nico Verdonck / Akhil Rabindra / Michael Munemann) nu in Spa de eerste overwinning met de auto in de klasse SP3 veilig. Na een moeilijke race, die ondermeer een kleine brand en een volledige wissel van de versnellingsbak omvatte, eindigde de CWS Engineering Ginetta G55 (#378, Colin White / Ian Stinton / Jean-Francois Brunot) verdiend als tweede.
Dan Agro Racing behaalde zijn tweede A3-klassezege in Spa-Francorchamps op rij en maakte er gelijk een dubbel succes van. De Peugeot RCZ met het startnummer 685 (Nicolaj Kandborg / Lars Seistrup / Mikkel Gregersen / Steffan Jusjong) eindigde net voor de zusterauto met het nummer 686 (Sune Marcussen / Anders Rasmussen). Synchro Motorsport (#676, Alyn James / Daniel Wheeler / Matt Neal), dat lange tijd aan de leiding in de klasse had gereden, behaalde na motor- en remproblemen met de Honda FK8-Civic Type-R de resterende podiumplaats in de klasse A3.
Het European Championship 2019 wordt volgende maand voortgezet op het Automotodrom Brno in Tsjechië op 24-25 mei. Na de Hankook 12H BRNO en de gebruikelijke zomerpauze in juni keert de 24H SERIES terug naar Portugal voor de derde editie van de Hankook 24H PORTIMAO van 5-7 juli. Nadere informatie is te vinden via www.24hseries.com.
Persbericht 24H Series powered by Hankook
Tweet