van der Horst

12H Zandvoort: Hofor Racing-Mercedes wint editie 2015

24H Series Powered by Hankook
24H Series Powered by Hankook
Het team Hofor Racing heeft met de Mercedes-Benz SLS AMG GT3 met het startnummer 10 de Hankook 12H ZANDVOORT gewonnen. In een spannende strijd met de identieke auto met het startnummer 30 van Ram Racing kwamen de Nederlander Christiaan Frankenhout, de Zwitsers Roland Eggimann en Michael Kroll en de Duitser Kenneth Heyer tot een totaal van 351 ronden op het 4,3 kilometer lange circuit in de duinen aan de Noordzeekust. De rijders van de als tweede geklasseerde auto waren Thomas Jäger uit Duitsland en Tom Onslow-Cole en Paul White, beide uit Groot-Brittannië.
Tijdens het negen uur durende tweede deel van de race wisselden drie Mercedes-Benz SLS AMG GT3 elkaar aan de leiding van het veld af. Tom Coronel was de eerste die aan de leiding reed met de auto van GDL Racing met het nummer 67. Later werd hij door Frankenhout ingehaald en vervolgens verloor het GDL-team ook nog tijd vanwege een losgeraakt portier. Sterke rijbeurten en snelle pitstops van het Ram Racing-team zorgden ervoor dat het team in dezelfde ronde als de leiders bleef. Vervolgens nam Ram de leiding over toen Hofor Racing een extra stop maakte. De beslissing in de race viel tijdens een neutralisatie in de slotfase, waarbij het Hofor-team wachtte totdat de file in de tankzone was opgelost, terwijl de Mercedes-Benz van Ram Racing in de rij stond en moest wachten. De eerste vier plaatsen gingen naar Mercedes-Benz-teams, waarbij HP Racing met de auto onder startnummer 2 als derde eindigde en het GDL-team nog vierde werd. De best geklasseerde auto van een ander merk was de Ferrari van Scuderia Praha, die als vijfde eindigde.

Het negen uren durende deel van de race vond plaats in ideale omstandigheden; een schril contract met het segment van de dag ervoor, toen de coureurs met zware regenval en harde wind te maken hadden. In vrijwel alle klassen bleef de strijd om de overwinning spannend. Dat was vooral het geval in de Porsche-klasse 997. Hier ging de overwinning naar het team MSG Motorsport met het startnummer 52, voor MRS GT Racing met startnummer 20. Luca Rettenbacher reed de laatste stint in de auto met het nummer 52, terwijl Charles Espenlaub met de nummer 20 reed. In het laatste kwartier van de race wisseleden de twee meermaals van positie. In de laatste ronde kwamen de twee in de Tarzanbocht met elkaar in botsing, waarbij Rettenbacher een neuslengte voorsprong had. De twee auto’s gingen in de rondte en kwamen op de baan tot stilstand. Het team Porsche Lorient Racing eindigde met de Porsche 997 Cup S met het startnummer 62 als derde in de klasse.

De Cor Euser Racing-Lotus Evora met het startnummer 160 won de klasse SP3 en eindigde op een uitstekende negende plaats algemeen. De plaatsen twee en drie in de klasse gingen naar Speedworks Motorsport (startnummer 170) en APO Sport (startnummer 43). In de SP2-klasse streden de beide auto’s van MARC Cars Australia om de overwinning. Uiteindelijk kwam de auto met Ford Focus-carrosserie met het startnummer 91 als winnaar uit de bus, nadat de Mazda-3-silhouet-auto met het nummer 92 in de slotfase van de race in de rondte ging en genoegen moest nemen met de tweede plaats. GC Automobile eindigde met de auto onder nummer 150 op de derde positie. In de CUP1-klasse, met uitsluitend BMW M235i Racing-auto’s, domineerde het team Bonk Motorsport met coureurs Michael Schrey en Alexander Mies in de auto met nummer 73. Securtal Sorg Rennsport eindigde met het startnummer 69 als tweede, MissionPossibleBySorgRennsport werd met de nummer 70-auto derde.   

De Team Altran-Peugeot 208 GTi met startnummer 205 won de klasse A5 na een succesvolle inhaalmanoeuvre, laat in de race, op de nummer 75-Hofor Racing-BMW E46 M3. De tweede auto van Team Altran met het startnummer 208 werd derde. In de klasse A2 bouwde de Presenza Racing-Renault Clio met het startnummer 112 een gestage voorsprong op en won uiteindelijk de klasse, voor RKS/TGM (startnummer 99) en VDS Racing Adventures.

In totaal waren er zeven neutralisaties via code 60, vooral vanwege gestrande auto’s en kleinere incidenten. Ook na het enige ernstigere ongeval, dat het einde van de race betekende voor de Speedlover-Porsche met het startnummer 60, kon de betrokken rijder ongedeerd uitstappen. De volgende race van de 24H SERIES powered by Hankook is de Hankook 24H CIRCUIT PAUL RICARD in het Zuid-Franse Le Castellet op 10, 11 en 12 juli.

Creventic Press
 



  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons