van der Horst

12U Magny-Cours: Driemaal is scheepsrecht voor Gaban Motorsport

Net als met de 1000 Km van Zolder en de 2 X 6 Uur van Mettet, vergezelde de C1 Racing Cup de 2CV Racing Cup dit weekend naar de Nièvre. Op het programma stond een wedstrijd van… 12 uur, af te werken tussen 12u30 en 00u30 op zaterdag! Het was een uithoudingsrace in sprintformaat want de verschillen tussen de leiders bedroegen nooit meer dan een handvol seconden. Na afloop zagen we een derde opeenvolgende overwinning van de #228 Gaban Motorsport…
  • St. Paul
Na de mooie prestatie van de #269 Global Home van Philippe Les, Steve Roskam en Didier Haufmann in de kwalificaties moesten we niet lang wachten om de #228 Gaban Motorsport, die door een bestraffing nochtans was gestart helemaal achteraan op de startgrid, te zien oprukken tot bij het koppeloton waarna hij de leiding overnam in de C1 Racing Cup. Ze toonden dat ze even snel als regelmatig konden rijden en Andy Gaban, Maxime en Lancelot Alsteens wisselden de goede rijbeurten onder elkaar af, zonder echter het definitieve gat te kunnen slaan. 

In het kielzog van de #228 kwamen meerdere andere wagens in beeld. Beginnen we met de  #223 Kimy Racing van Régis en Arnaud Matot, de #259 GPC Motorsport van Arthur Zeelmaekers en Sylvester Van Herzele, en ook nog de #233 Kiss My Deuche van José Close, Eric Van Baele en Chloé Van Hove. Deze #233, in Zolder nog de laureaat, zou de grote verliezer worden van deze race rond de klok. Van Bael reed onvrijwillig een 2CV aan die net voor hem rond ging en dat leidde tot heel wat schade en bijgevolg tijdverlies. Daarna brak een steun van de versnellingsbak en dat zond de kleine Citroën definitief naar de dieptes van het klassement.

Naarmate de uren vorderden reden de #228 Gaban Motorsport en de #259 GPC Motorsport bijna hand in hand aan de leiding van de hiërarchie, voordat het duo Zeelmaekers-Van Herzele een bestraffing kreeg (Drive Through) voor het niet respecteren van de limieten van de piste. Die paar seconden die verloren gingen met het rijden door de pitlane beklonken de zaak voor Andy Gaban, Maxime en Lancelot Alsteens, die nu alleen aan de leiding reden en een derde zege op rij pakten na de successen behaald op Mettet!

De Vlamingen van #259 GPC Motorsport pakten een mooie zilveren medaille, met de belofte dat de strijd zou worden verder gezet op Zandvoort. Régis en Arnaud Matot besloten de dag na een gedegen wedstrijd op de derde plaats van het algemene klassement met de #223 Kimy Racing.

Na een periode van uitgesproken tegenslag zagen we dat de #216 Ca Roule Racing het blazoen opnieuw had opgepoetst in de Nièvre. Yvan Muller, Jacques Loly en Christophe Cagnina strandden aan de voet van het podium, op amper een minuut van Matot (na 12 uur racen!). Ze gingen voor aan de #258 Canal Performance van rallyman Manu Canal-Roblès, Steve Gathy, Goran Selak en Antoine Roiseux, die voor de laatste passage in de pitlane, lange tijd aanspraak maakten op een positie in de top 3. Maar hoe dan ook herpakte dit team zich op een mooie en sterke manier.

De top 6 in Magny-Cours werd vervolledigd met de #230 REVTEAM by Kimy Racing, met Gaël Frère, Thomas Gouverneur en Julien Lefevre Bauthière, die de maat namen van de #232 Neo Speed by Kimy Racing. Massimo Petralia, Laurent Do, Thierry Le Leu en Christophe Devis verloren uiteindelijk de aansluiting met de kop van de wedstrijd. Helemaal compleet was het klassement van de 12 Uur van met de  #269 Global Home van Philippe Les, Steve Roskam en Didier Haufmann, die zich wel even toonden in de wedstrijd, de #250 Crash Test by Kimy Racing van Alain Boveroux en Krystel Philippe, de #270 CGS Green-Energy van Olivier Bry, Marc De Well en Maxime Mauroy, de #280 Solutions d’Eau van  François Jeukenne, Hervé Deger, Olivier Debroux, Evelyne François en Jérôme Heinen, de  #253 Team Lagrange van Kissy Van Den Plas, Philippe Wouters en Arthur Peter, en de #261 Dardenne Location van Serge en Kevin Maeck, samen met Gilles Remacle. Deze laatstgenoemden moesten onderweg nog een uitlaatpijp vervangen.

Vermelden we voor de volledigheid nog dat na 12 uur racen, geen enkele van de C1 Racing Cup die waren ingeschreven voor de wedstrijd op Magny-Cours, diende op te geven! Dat zegt heel veel over het zeer hoge niveau van betrouwbaarheid die deze kleine bommetjes van Citroën bezitten en dat is ook wat mogelijk maakt om op een zeer toegankelijke manier autosport te bedrijven op de meest democratische manier. 

De laatste episode van het eerste deel van het seizoen is al even compact als intens. Op 4 en 5 juni staat op het Formule 1 circuit van Zandvoort een wedstrijd van 6 uur op het programma. En de #228 Gaban Motorsport vertrekt er uiteraard als de gedoodverfde favoriet, op zoek naar een vierde opeenvolgende zege…   

C1 Racing Cup



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op woensdag 19 mei 2021.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons