van der Horst

140 deelnemers verzamelen in Mariembourg voor tweede ronde van BMC

Start Rotax Junioren
Start Rotax Junioren
Op de piste van Karting des Fagnes in het Waalse Mariembourg vond dit weekend de tweede manche van de Belgian Max Challenge plaats. Voor de eerste keer in de geschiedenis van het Belgisch kampioenschap, werd het een gecombineerde editie met onze Noorderburen. 140 piloten, verdeeld over zes klassen, namen deel aan de wedstrijd en dat stemde de organisatie tevreden.
  • LTF
Afgelopen weekend in het wisselvallige Mariembourg en later dit seizoen, dat zijn beide afspraken waar het NK en het BK op één weekend het asfaltlint delen. Wie aan beide wedstrijden deelneemt, maakt bovendien kans op de titel in de BeNeFit League waar zowel Nederlanders als Belgen kampioen kunnen worden.

Rotax MicroMax
Rotax MicroMax
De MicroMax klasse beet op zaterdag de spits af toen het op kwalificeren aankwam. Tommie Van der Struijs, man in vorm en Kasper Schormans, die dat vormpeil stevig benaderde maakten er een spannende strijd van die uiteindelijk in het voordeel van Van der Struijs beslist werd. Schormans moest 0.097 seconden toegeven en werd tweede terwijl Thomas Strauven de derde tijd neerzette. Max Sadurski reed naar een vijfde tijd in de kwalificaties maar had op zondag de snelheid duidelijk beter te pakken. In de eerste race reed hij knap naar voren en hield Van der Struijs en Schormans achter zich. Race twee omvatte nog meer spanning maar de winnaar was opnieuw Sadurski. Mateja Radenkovic werd nipt tweede, Tommie Van der Struijs sloot aan als derde. 

Jayden Thien - MiniMax
Jayden Thien - MiniMax
Bruno Mulders dook zaterdag als enige onder de minuut in de kwalificatie van de MiniMax. Het leverde hem de pole op voor zondag met Jayden Thien mee op de eerste rij. Tim Gerhards reed de derde tijd. Ook hier een clean sweep in de races want Nederlander Jayden Thien reed twee keer naar winst. Nathan Schaap en polesitter Bruno Mulders mochten als tweede en derde mee naar het podium.

Rotax Junioren
Rotax Junioren
35 deelnemers namen het tegen elkaar op in de Rotax Junioren, maar het waren de Nederlanders die de bovenhand hadden. Mike Van Vugt toonde zich de snelste voor Dani Van Ruiten en Dani Van Dijck. Eerste Belg werd Milan Coppens op een vijfde plaats. Coppens wist zich op zondag wel te tonen en liet enkele mooie dingen zien. Het bracht de TonyKart rijder naar een tweede plaats in het dagklassement. Coppens toonde zich daarmee met twee tweede plaatsen, de meest constante al moest hij wel de duimen leggen voor Dani Van Ruiten die race één wist te winnen (na straf) en derde werd in race twee. Die eerste race stond bol van de positiewisselingen. Dat verliep niet zonder slag of stoot want zowel Justin Polman, die de race won, als Jef Machiels kregen een penalty aan hun broek waardoor ze terugvielen in het klassement. De tweede race werd dan weer wel gewonnen door Jef Machiels, op een Expirit kart van Genker Kart Shop. Het bracht de Limburger naar een derde plaats algemeen. 

Podium Rotax Senioren
Podium Rotax Senioren
Eindelijk een Belg boven, in de Rotax Senioren. De razendsnelle Ilian Bruynseels klokte de snelste tijd in de kwalificaties en was daarmee ruim twee tiende seconde sneller dan Noorderbuur en 'halve Belg', Roy Curfs. Niek Van de Mosselaar reed naar een derde tijd. Bruynseels was ook tijdens de races op zondag snel onderweg maar na contact tijdens een duel klapte de voorbumper in en dat kostte hem vijf seconden tijdstraf. Bruynseels viel terug naar P6 en Andreas Hebert ging mit de overwinning in race één aan de haal. In race twee liet Jordy van der Eijk van zich spreken met een mooie overwinning. Bruynseels kwam sterk terug van P6 naar P2 terwijl Roy Curfs als derde voorbij het zwart-wit geblokt kwam. Dankzij zijn overwinning in race twee won van der Eijk ook het dagklassement voor Herbert en Curfs.

Sebastien Degrande - Rotax DD2
Sebastien Degrande - Rotax DD2
Sebastien Degrande was de snelste Rotax DD2'er. Hij pakte de pole op zaterdag en dat tenkoste van Jarne Geussens en Luc Scheepers. Degrande wist maximaal te scoren tijdens de races en dat tweemaal met Jarne Geussens in zijn zog. Geussens is dit seizoen alvast goed begonnen. Hij toonde in de kwalificaties al regelmatig zijn snelheid maar kon het in de races nog niet vaak afwerken. En hoewel Daems Racing Team rijder Sebastien Degrande dit weekend een maatje te sterk bleek, wist de jonge Geussens zich vooraan staande te houden en met P2 huiswaarts te keren. Luc Scheepers werd derde en mocht mee naar het podium. Imke Aerts en regerend kampioen Gilles Puellings werden vierde en vijfe. In de DD2 Masters was de winst voor de, waarschijnlijk, snelste bakker van België, Carl Cleirbout, die het haalde voor Alexander Durlinger en Wim Derue.

Gil Mertens - KZ2
Gil Mertens - KZ2
Gil Mertens maakte in de KZ2 schakelklasse nog eens zijn opwachting op zijn geliefde Mariembourg. Dat het tracé van Mariembourg zich perfect leent voor de schakeklassen is geweten, daarom waren de 10 inschrijvingen in deze klasse misschien wat tegenvallend, maar de basis is er in ieder geval. Op Mertens stond dit weekend in ieder geval geen maat. De Belg die letterlijk alles over heeft voor de kartsport pakte overtuigend de pole en scoorde daarna een sterke twee op twee wat hem de overwinning in de daguitslag opleverde. Renzo Alibaks werd tweede voor Ricardo Romkema op P3. In de KZ2 Plus won Guide Tenback de strijd van zijn broer Marco. 

Na afloop sprak autosport.be nog even kort met organisator Dave Ritzen van Karting Genk. "Wij zijn tevreden met het verloop van het tweede weekend van de Belgian Max Challenge. Voor de eerste keer sloegen we de handen in elkaar met Chrono Karting, die het NK organiseert. We zagen leuke, sportieve wedstrijden met een goede technische controle onder leiding van Paul Klaassen. Ik wil bovendien nog een pluim op de hoed van rijders en teams steken want de manier waarop de paddock werd achtergelaten was een schoolvoorbeeld!"

Foto's:Kartphoto.be



Dit artikel werd gepubliceerd door Philippe De Roeck in Karting op maandag 13 mei 2019.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons