2025, een seizoen zonder favorieten?


De enige constructeur die (nog) niet mag dromen van de zege is nieuwkomer Aston Martin. De Valkyrie, enige niet-Hybride aan de start bij de prototypes, moet nog een seconde of twee dicht fietsen om echt in de schijnwerpers te komen.
Los van de strijd om de wereldtitel, houdt Autosport.be vooral onze landgenoten in het oog. Drie rijders mikken komend seizoen op de algemene overwinning in het WK, maar ook in de 24 Uur van Le Mans.
LAURENS VANTHOOR (Porsche #6): De huidige wereldkampioen natuurlijk met Porsche, een huzarenstukje gezien de toen al bijzonder stevige concurrentie. Om zijn kansen op een succesvolle titelverdediging te vergroten, werd André Lotterer (genadeloos?) aan de kant geschoven. Matt Campbell neemt tijdens de langere races zijn plaats in.
DRIES VANTHOOR (BMW #15): Ook de jongste Vanthoor krijgt een nieuwe teamgenoot. Marco Wittmann, misschien wel afgestraft voor zijn onbegrijpelijke stuurfout na twintig minuten in de voorbije 24 Uur van Le Mans, ruimt plaats voor ex-F1-rijder Kevin Magnussen. Zowel BMW als het Belgische W Racing Team van Yves Weerts en Vincent Vosse lijken helemaal klaar voor hun tweede campagne op het hoogste niveau.

Meer evenwicht in LMGT3?
Naast de Hypercar-klasse geeft het FIA WEC onderdak aan de LMGT3-categorie, waar Porsche vorig jaar de eerste wereldkampioen werd. Het gaat om een Pro Am-concept, met amateurrijders die dus vaak de doorslag geven in het uiteindelijke resultaat van de auto.Na een eerste seizoen waarin de beruchte Balance of Performance vaak te wensen overliet, lijkt het evident dat organisator ACO flink gesleuteld heeft om iedereen - maar liefst negen verschillende constructeurs dus - op gelijke hoogte te zetten.
Twee Belgische rijders komen in actie in LMGT3, met erg verschillende ambities.

MAXIME MARTIN (Mercedes #61): Aan de succesformule van Maxime Martin in het WK is daarentegen nog wat werk. Een nieuw team (Iron Lynx kent de Mercedes niet) en nieuwe teamgenoten maken dat de eerste wedstrijden van komend seizoen voornamelijk in het teken zullen staan van bijleren en op tempo komen. Verwacht de Mercedes dus niet onmiddellijk in de spits van het peloton.
Vandaag staan in Qatar al de eerste vrije trainingen op het programma, gevolgd door de kwalificatie (en Hyperpole) morgen en de wedstrijd op vrijdag, met startschot op het middaguur. Na Qatar trekt het kampioenschap naar Imola, Spa, Le Mans, Interlagos, Austin, Fuji en Bahrein.
Foto's: Racing International Photography
Tweet