van der Horst

2025, een seizoen zonder favorieten?

Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Het wereldkampioenschap uithouding (FIA WEC) beleeft gouden tijden. Acht verschillende constructeurs, waarvan de meerderheid ondertussen op kruissnelheid is gekomen, en een ijzersterke Belgische delegatie moeten ons vanaf deze week, tijdens de openingsrace in Qatar, op het puntje van onze stoel brengen.
Vergeet het fenomeen van een kopgroep en een achtervolgend peloton in het wereldkampioenschap uithouding. Tenminste, als we de uitspraak van Kazuki Nakajima, teambaas van Toyota Gazoo Racing, mogen geloven. Volgens de Japanner mogen de waardeverhoudingen van afgelopen seizoen, met Porsche, Toyota en Ferrari voorop, overboord gegooid worden.

Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid
Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid
Op het eerste gezicht heeft de voormalige F1-rijder geen ongelijk, want zowel BMW, Cadillac als Alpine lieten tijdens de proloog het voorbije weekend veelbelovende prestaties optekenen. Of het voldoende is om de gevestigde waarden een volledig seizoen te bedreigen, is natuurlijk een volledig andere vraag.

De enige constructeur die (nog) niet mag dromen van de zege is nieuwkomer Aston Martin. De Valkyrie, enige niet-Hybride aan de start bij de prototypes, moet nog een seconde of twee dicht fietsen om echt in de schijnwerpers te komen.

Los van de strijd om de wereldtitel, houdt Autosport.be vooral onze landgenoten in het oog. Drie rijders mikken komend seizoen op de algemene overwinning in het WK, maar ook in de 24 Uur van Le Mans.

LAURENS VANTHOOR (Porsche #6): De huidige wereldkampioen natuurlijk met Porsche, een huzarenstukje gezien de toen al bijzonder stevige concurrentie. Om zijn kansen op een succesvolle titelverdediging te vergroten, werd André Lotterer (genadeloos?) aan de kant geschoven. Matt Campbell neemt tijdens de langere races zijn plaats in.

DRIES VANTHOOR (BMW #15): Ook de jongste Vanthoor krijgt een nieuwe teamgenoot. Marco Wittmann, misschien wel afgestraft voor zijn onbegrijpelijke stuurfout na twintig minuten in de voorbije 24 Uur van Le Mans, ruimt plaats voor ex-F1-rijder Kevin Magnussen. Zowel BMW als het Belgische W Racing Team van Yves Weerts en Vincent Vosse lijken helemaal klaar voor hun tweede campagne op het hoogste niveau.

Peugeot TotalEnergies - Peugeot 9X8
Peugeot TotalEnergies - Peugeot 9X8
STOFFEL VANDOORNE (Peugeot #94): De Franse constructeur heeft als enige twee jokers opgesoupeerd in een poging de meubelen te redden. De innovatieve 9X8 heeft amper potten kunnen breken en 2025 lijkt voor het management dan ook het jaar van de waarheid. Geen eenvoudige taak voor onze landgenoot Stoffel Vandoorne, die jong talent Malthe Jakobsen als nieuwe teamgenoot verwelkomt, naast ex-Le Mans-winnaar Loïc Duval.
Meer evenwicht in LMGT3?
Naast de Hypercar-klasse geeft het FIA WEC onderdak aan de LMGT3-categorie, waar Porsche vorig jaar de eerste wereldkampioen werd. Het gaat om een Pro Am-concept, met amateurrijders die dus vaak de doorslag geven in het uiteindelijke resultaat van de auto. 

Na een eerste seizoen waarin de beruchte Balance of Performance vaak te wensen overliet, lijkt het evident dat organisator ACO flink gesleuteld heeft om iedereen - maar liefst negen verschillende constructeurs dus - op gelijke hoogte te zetten.

Twee Belgische rijders komen in actie in LMGT3, met erg verschillende ambities.

TF Sport - Chevrolet Corvette Z06 GT3.R
TF Sport - Chevrolet Corvette Z06 GT3.R
TOM VAN ROMPUY (Corvette #81): Hetzelfde team, dezelfde teamgenoten en TF Sport dat de nieuwe Corvette Z06 GT3 ondertussen voldoende kent om te mikken op de podiumplaatsen. Dat lijken de ingrediënten om van het seizoen 2025 van Tom Van Rompuy een succes te maken. Tijdens de proloog was de Corvette alvast systematisch in de kopgroep te vinden.

MAXIME MARTIN (Mercedes #61): Aan de succesformule van Maxime Martin in het WK is daarentegen nog wat werk. Een nieuw team (Iron Lynx kent de Mercedes niet) en nieuwe teamgenoten maken dat de eerste wedstrijden van komend seizoen voornamelijk in het teken zullen staan van bijleren en op tempo komen. Verwacht de Mercedes dus niet onmiddellijk in de spits van het peloton.

Vandaag staan in Qatar al de eerste vrije trainingen op het programma, gevolgd door de kwalificatie (en Hyperpole) morgen en de wedstrijd op vrijdag, met startschot op het middaguur. Na Qatar trekt het kampioenschap naar Imola, Spa, Le Mans, Interlagos, Austin, Fuji en Bahrein.

Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in FIA World Endurance Championship op woensdag 26 februari 2025.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons