24H Le Mans: Audi wint slijtageslag – Ferrari triomfeert in GTE-Pro
De Audi #2 met op dat moment Lotterer achter het stuur nam de leiding maar niet veel later kregen ook zij problemen. De turbo liet het afweten nadat eerder ook al de Audi #1 problemen had. Die nam nu wel de leiding met Marc Gené. Audi was seconden per ronde sneller dan Porsche maar nu bleek de #1 weer in de problemen te komen en dat met minder dan vier uur te rijden. Porsche neemt, met Timo Bernhard achter stuur, de leiding over en een stunt lijkt in de maak. Hoewel de race nog te lang duurt voor Porsche om met hun tempo de Audi’s achter hen te houden, blijft de hoop in Stuttgart leven omdat de tegenstand toch meer problemen lijkt te hebben.
Twee uur voor het einde is het echter gedaan met de Porsche #20: geen aandrijving meer. Van dan af is de angel uit de wedstrijd in de P1H-klasse: Audi pakt de dubbel met de Toyota #8 van Anthony Davidson/Nicolas Lapierre/Sébastien Buemi op de derde plaats. De Porsche #14, die ook al in de garage stond met versnellingsbakproblemen, wordt in de laatste ronde nog de baan opgestuurd om nog de punten te pakken van een klassering maar zelfs dat zou niet gelden. Audi wint voor de 13de keer en komt dichter bij het record van Porsche (16). In de P1L-klasse ging de zege, bij gebrek aan tegenstand, naar Rebellion Racing met de #12 van Nicolas Prost/Nick Heidfeld/Mathias Beche. Ze werden ook 4de algemeen en dat met een gloednieuwe, eigen wagen.
In de LMP2-klasse zagen we tot in het laatste uur nog een fenomenale strijd. Verschillende teams reden om beurten op kop in deze competitieve klasse zoals KCMG, Race Performance en Oak Racing. Uiteindelijk ging de strijd om de overwinning tussen Jota Sport met Oliver Turvey/Harry Tincknell/Simon Dolan in de Zytek-Nissan en de Ligier-Nissan van Thiriet by TDS Racing met Pierre Thiriet/Ludovic Badey/Tristan Gommendy. Tincknell mocht de zege schenken aan het Britse team. Toch is de tweede plaats van de Ligier een uitstekende prestatie met een gloednieuwe wagen. Ook de derde plaats ging naar een Franse legendarische naam: Signatech Alpine met Paul-Loup Chatin/Nelson Panciatici/Oliver Webb.
In GTE-Pro zagen we een traditionele titanenstrijd tussen Porsche, Chevrolet, Aston Martin en Ferrari. In de eerste uren van de wedstrijd had enkel Porsche, winnaar vorig jaar, moeite met het tempo op een vuile baan met minder grip en bij hogere temperaturen. Pas tegen de nacht konden ze dichterbij komen. Intussen zorgden de drie overige merken voor een spannend treintje. Na de nacht was het duidelijk dat de finale strijd tussen de AF Corse-Ferrari van Gianmaria Bruni/Toni Vilander/Giancarlo Fisichella en de Aston Martin van Darren Turner/Stefan Mücke/Bruno Senna zou worden uitgevochten. De twee wagens, met drie toprijders en verschillende rijkwaliteiten, speelden voortdurend kat en muis op de rechte lijnen en in de bochten. Enkele uren voor het einde moest de #97 Aston Martin echter naar zijn pit met technische problemen en die wagen zou uiteindelijk 6de worden. Ferrari won zo met een ronde voor op de Chevrolet Crovette van Jan Magnussen/Antonio Garcia/Jordan Taylor en de Porsche van Marco Holzer/Frédéric Makowiecki/Richard Lietz. Prospeed Competition werd met slechts twee rijders prachtig 5de.
In de GTE-Am-klasse tenslotte zagen we een emotionele overwinning voor de Aston Martin #95, de wagen waarmee vorig jaar Allan Simonsen omkwam. In deze klasse domineerde Aston Martin al vanaf het derde uur van de race en won dan ook met drie ronden voorsprong op de Porsche van Proton Competition van Christian Ried/Klaus Bachler/Khaled Al Qubaisi en de Ferrari van AF Corse met Luis Pérez Companc/Marco Cioci/Mirko Venturi. De andere Porsche van het Belgische Prospeed Competition, de #75, moest opgeven.
--- Uitslag 24 Heures du Mans 2014 (PDF) ---
Foto's: Georges De Coster
Tweet