van der Horst

24H Le Mans: Na 1H: Toyota neemt al een voorsprong - Porsche in de problemen

Start 24H Le Mans 2014
Start 24H Le Mans 2014
Het was Ferrari-rijder Fernando Alonso die om 15u stipt de 82e editie van de 24 Heures du Mans op gang schoot. Toyota nam al snel de kop, terwijl de Audi's er alles aan deden om voorbij de beide Porsches te gaan en zelfs binnen eigen team al enkele mooie duels leverden. Nicolas Lapierre ging na een klein halfuur met de Toyota #8 van de baan in de chicane van Mulsanne en zorgde zo voor de eerste "slow zone" in de wedstrijd. De Fransman kon wel doorrijden na zijn uitstapje door de grindbak.
Porsche Team - Porsche 919 Hybrid
Porsche Team - Porsche 919 Hybrid
Tijdens de slow zone, die er kwam om de baanposten de kans te geven het grind in de chicane op te ruimen, raakte Neel Jani in de Porsche #14 in de problemen. De meeste wagens schakelden in de slow zone de begrenzer van de pitlane in om niet boven de 60km/h uit te komen, maar de Zwitser leek in zijn Porsche niet meer boven die snelheidsgrens te kunnen komen. Hij parkeerde de wagen dan ook in de box zodat het team meteen aan de slag kon om het euvel te verhelpen. Na een kwartier, vlak voor het einde van het eerste wedstrijduur, reed de Porsche weer naar buiten nadat het team enkele componenten van het brandstofsysteem had vervangen.

Nissan Motorsports Global - Nissan ZEOD RC
Nissan Motorsports Global - Nissan ZEOD RC
Nog groter waren de problemen van onze landgenoot Wolfgang Reip in de #0 Nissan ZEOD RC, hij kwam stil te vallen halverwege de piste na nog geen halfuur. Uit de eerste berichten die we van het team hoorden, kwan naar voor dat er (opnieuw) versnellingsbakperikelen de kop op gestoken hebben. Of we het rijdende laboratorium nog gaan terugzien in de wedstrijd, is nog maar de vraag. Uit de eerste pitstops van de LMP1-wagens was overigens nog maar weinig tactiek af te leiden, geen enkel team waagde het om meteen al te proberen 13 of zelf 14 ronden te rijden zonder te tanken. Kristensen kwam in de #1 Audi al binnen na acht ronden, terwijl de huidige leider Alexander Wurz in de Toyota #7 en de Audi #2 hun stint rekten tot twaalf ronden.

Rebellion Racing - Rebellion R-One - Toyota
Rebellion Racing - Rebellion R-One - Toyota
Wurz heeft na één uur wedstrijd al een mooie voorsprong van een halve minuut in Toyota #7 terwijl zijn teamgenoot in de #8 een hevige strijd voert voor de tweede plaats met de Audi's #2 en #3. Tom Kristensen in de Audi #1 en de Porsche #20 volgen daarachter op de vijfde en zesde plaats maar al op meer dan een minuut achterstand. Rebellion Racing volgt na het fabrieksgeweld van Audi, Toyota en Porsche en lijkt enkel indien de koplopers in de problemen komen zich in het gevecht vooraan te zullen kunnen mengen.


AF Corse - Ferrari 458 Italia GTE
AF Corse - Ferrari 458 Italia GTE
In LMP2 leidt de #47 KCMG Oreca, terwijl in GTE-Pro de #51 AF Corse Ferrari de leiding wist te behouden en in GTE-Am de zusterbolide #81 primus was.

Het volgende verslag kan u verwachten om 21H vanavond, na zes uur wedstrijd dus. In tussentijd kan u vanzelfsprekend bij Autosport.be terecht voor belangrijke updates.

--- Uitslag 24 Heures du Mans 2014 na 1 uur wedstrijd (PDF) ---

Foto's: Georges De Coster



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in 24 Heures du Mans op zaterdag 14 juni 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons