van der Horst

24H Le Mans: Achter de schermen bij ByKolles

#4 Team ByKolles CLM P1/01 AER
#4 Team ByKolles CLM P1/01 AER
De Limburger Jos Claes is werkzaam als support engineer bij het team van ByKolles, die samen met Rebellion de enigen zijn die als niet-fabrieksteam aan de start komen van de LMP1-klasse. Claes is werkzaam bij Dallara, maar komt speciaal voor Le Mans het team van Colin Kolles versterken. Nochtans zit er in de CLM P1/01 geen enkele schroef van Dallara. Hij is de ideale man om ons even achter de schermen mee te nemen bij het team.
Jos Claes
Jos Claes
"Kolles heeft enkele jaren geleden beslist zijn chassis voor Le Mans in eigen beheer zelf te bouwen, hij heeft namelijk enkele slechte ervaringen gehad met wagens die hij kocht van constructeurs, zoals de Lola LMP2. Hij maakt voor het ontwerp en de bouw daarbij niet alleen gebruik van eigen mensen maar ook van leveranciers. Bovendien wil hij geen team zijn waarbij het geld enkel van de piloten komt, hij financieert het project grotendeels zelf. Een LMP1-auto bouwen is trouwens een grote operatie, momenteel is er zeker nog geen sprake van een tweede wagen."

"Het team bestaat uit een tiental fulltime werknemers, gebaseerd in Ingolstadt. Maar er is uiteraard ook een hoop werk dat door onze leveranciers wordt uitgevoerd. Hier in Le Mans zijn we met 15 mensen, dat is niet enorm veel, maar genoeg om het werk ordentelijk uit te voeren."

Colin Kolles
Colin Kolles
"Ons eerste doel voor de race is uiteraard om te finishen, we zouden ten tweede wel graag een goede prestatie neerzetten in de privateer LMP1-klasse, waar onze enige concurrent het Rebellion-team is, met twee wagens. Maar ik noem het meer een onderonsje. Als we echter een beetje geluk hebben, geen grote technische problemen kennen en onze piloten een goede job doen is alles mogelijk. Daarmee bedoel ik dat een top tien klassering wel binnen de mogelijkheden ligt. Anderzijds, de auto is een complex geheel van 2000 onderdelen waar er niet één teveel aan zit, als er dan eentje kapot gaat sta je meteen voor 15 minuten, een half uur, misschien wel twee uur in de box om het te herstellen."

Foto's: Racing International Photography
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in 24 Heures du Mans op zaterdag 13 juni 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • LTF

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons