van der Horst

24H Le Mans: GTE technisch reglement wordt drastisch hervormd

Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage GTE
Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage GTE
Was er nu al twee jaar sprake van een toenadering tussen de technische reglementering van de GT3 en de GTE dan verraste de ACO door op de persconferentie aan te geven dat het het roer totaal omgooit. Geen toenadering maar juist op een grotere afscheiding tussen beide categorieën is het nieuwe reglement gebaseerd. De nieuwe GTE wagens, die tot GT Premium omgedoopt worden, zullen minder wegen en performanter worden dan de huidige modellen, ook worden er meer vrijheden toegestaan aan de uitbouw van het koetswerk.
AF Corse - Ferrari 458 GTE
AF Corse - Ferrari 458 GTE
Gezien er volgens de ACO geen interesse was bij de constructeurs om beide GT reglementen, GTE en GT3, samen te smelten tot één alles omvattend geheel, heeft men juist besloten om het verschil groter te maken tussen beide klasses door de GTE’s veel performanter te maken. Het nieuwe technische reglement geeft de bolides ongeveer 20 pk meer, brengt het gewicht met 15 kg naar beneden en laat meer vrijheden aan de carrosserie toe wat de wagens moeten toelaten om op Le Mans 2 seconden per ronde sneller te gaan dan dit jaar.

Vincent Beaumesnil van de ACO en Bernard Niclot van de FIA lichtten de reglementswijzigingen toe
Vincent Beaumesnil van de ACO en Bernard Niclot van de FIA lichtten de reglementswijzigingen toe
Luchtaanvoer restrictors zullen nog steeds gebruikt worden bij de atmosferische motoren, terwijl er meer controle komt op de turbo aangedreven krachtbronnen. Deze maatregelen zouden de prestaties van de verschillende modellen dichter naar elkaar toe moeten brengen, aangezien alle wagens in een nauwere “performance window” terecht komen.  Door meer vrijheden toe te staan aan het uitbouwen van het koetswerk zullen de wagens ook een spectaculairdere look krijgen, mogelijk ligt deze dicht bij deze van de vroegere GT1’s.

Porsche Team Manthey - Porsche 911 RSR
Porsche Team Manthey - Porsche 911 RSR
Natuurlijk wordt ook de veiligheid niet vergeten met het invoeren van nieuwe regels zoals het verplicht aanbrengen van een ontsnappingsluik in het dak van de wagen. Het nieuwe reglement gaat volgend jaar al in maar de 2016-spec wagens zijn nog steeds toegelaten zij het met een aangepaste Balance of Performance. In de GTE-Am klasse zijn in 2016 zelfs enkel de huidige wagens toegelaten alvorens die in 2018 definitief moeten verdwijnen. In de European Le Mans Series en de Asian Le Mans Series worden de premium GT bolides pas in 2017 geïntroduceerd.

Foto's: Racing International Photography
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in 24 Heures du Mans op donderdag 11 juni 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons