24H Le Mans: GTE technisch reglement wordt drastisch hervormd
Luchtaanvoer restrictors zullen nog steeds gebruikt worden bij de atmosferische motoren, terwijl er meer controle komt op de turbo aangedreven krachtbronnen. Deze maatregelen zouden de prestaties van de verschillende modellen dichter naar elkaar toe moeten brengen, aangezien alle wagens in een nauwere “performance window” terecht komen. Door meer vrijheden toe te staan aan het uitbouwen van het koetswerk zullen de wagens ook een spectaculairdere look krijgen, mogelijk ligt deze dicht bij deze van de vroegere GT1’s.
Natuurlijk wordt ook de veiligheid niet vergeten met het invoeren van nieuwe regels zoals het verplicht aanbrengen van een ontsnappingsluik in het dak van de wagen. Het nieuwe reglement gaat volgend jaar al in maar de 2016-spec wagens zijn nog steeds toegelaten zij het met een aangepaste Balance of Performance. In de GTE-Am klasse zijn in 2016 zelfs enkel de huidige wagens toegelaten alvorens die in 2018 definitief moeten verdwijnen. In de European Le Mans Series en de Asian Le Mans Series worden de premium GT bolides pas in 2017 geïntroduceerd.
Foto's: Racing International Photography
Tweet