van der Horst

24H Le Mans: Reglementswijzigingen in LMP2 bevestigd

Vincent Beaumesnil van de ACO en Bernard Niclot van de FIA lichtten de reglementswijzigingen toe
Vincent Beaumesnil van de ACO en Bernard Niclot van de FIA lichtten de reglementswijzigingen toe
Vincent Beaumesnil, de sportief directeur van de ACO, en Bernard Niclot, de technisch directeur van de FIA, legden op donderdagmorgen de nieuwigheden in het technisch reglement voor de volgende jaren uit tijdens de jaarlijkse traditionele persconferentie van de ACO. De grootste veranderingen zijn er op til voor de LMP2 alsook de GTE-klasses.
  • De Swert Opticiens
LMP2 - FIA WEC
LMP2 - FIA WEC
In een vorig artikel bespraken wij al de wijzigingen die doorgevoerd worden bij de GTE klasse, hier nemen we het toekomstige LMP2 reglement onder de loep. Veel echt nieuws valt er hier niet te rapen, eerder een bevestiging van de geruchten die al eerder de wereld waren ingestuurd. Zo worden er in 2017 maar vier verschillende chassis merken en slechts één motorleverancier toegelaten. De uiteindelijke selectie van de vier constructeurs zou al volgende maand bekend gemaakt worden. Het in 2017 in voegen komend technisch reglement, dat de wagens sneller moet maken, zal minstens tot en met 2020 onveranderd blijven.
 
Terwijl het minimum gewicht op 900 kg blijft worden er wel bijkomende onderdelen ingevoerd die de veiligheid moeten bevorderen zoals de introductie van een crashbox. Meer performante en veiligere wagens leiden wel tot een hogere aankoopprijs maar de running kosten gaan naar beneden door de gelimiteerde onderhoudskosten en minder en goedkopere reserve onderdelen.

Het TUDOR United SportsCar Championship zal andere regels hanteren, daar worden wel meer dan één motorleverancier toegelaten alsook mogen er specifieke koetswerk onderdelen ontwikkeld worden. De Amerikaanse wagens  worden wel in Le Mans toegelaten uitgerust met hun specifieke motor als zij overschakelen naar standaard koetswerken gebruikt in het WEC. De huidige generatie LMP2 bilides mag nog aantreden in het WEC tot en met 2017 in de ELMS tot en met 2018.

Foto's: Racing International Photography & WEC
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in 24 Heures du Mans op donderdag 11 juni 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons