van der Horst

24H Le Mans: WR keert in 2017 terug naar Le Mans met experimentele wagen

WM Peugeot P88
WM Peugeot P88
Op de persconferentie van de ACO op donderdagnamiddag werd ook onthuld dat de zesenvijftigste stand, die voorbehouden wordt voor innovatieve projecten, in 2017 voorbehouden wordt aan WR. Het Franse merk dat reeds een rijke geschiedenis heeft in Le Mans zal dan een prototype aan de start brengen dat voortgedreven wordt door een motor werkend op biomethaan.
  • Shopa
Dit jaar werd geen project weerhouden om de 56ste stand op te vullen waardoor de stand vrij kwam voor een extra traditionele wagen. In 2016 is voorzien dat de plaats gaat naar een speciaal aangepaste LMP2 voor Frédéric Sausset, die na een ziekte beide benen en armen verloor. OAK Racing heeft al toegezegd om een aangepaste bolide te leveren. Een jaar later komt Welter Racing met de WR Biogaz een wagen die als brandstof vloeibaar biomethaan gewonnen uit afval zal gebruiken. WR zal de wagen en de 3 cilinder motor zelf ontwerpen.
 
Gerard Welter en zijn team Welter Racing zijn niet aan hun proefstuk toe, zij waren vorige eeuw ook verantwoordelijk voor de WM Prototypes, waarvan de WM Peugeot P88 in 1988 de hoogste topsnelheid ooit op het circuit van Le Mans haalde. Roger Dorchy werd op de rechte lijn gechronometreerd aan een snelheid van 407 km/u. Twee jaar later werden op het rechte stuk de beide chicanes aangelegd, waarna geen enkele wagen nog de hoge snelheden kon bereiken die eind de jaren 80 van vorige eeuw werden opgetekend. 

Foto: Niels Vaeck
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in 24 Heures du Mans op vrijdag 12 juni 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Historic Grand Prix Circuit Zolder

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons