van der Horst

24H Le Mans: ACO legt Ford en Ferrari een aangepaste BoP op voor de race

Ford GT
Ford GT
De strijd om de pole in de GTE klasse beperkte zich tot een duel Ford versus Ferrari. Porsche, Aston Martin en vooral Corvette konden de tijden van de twee merken niet benaderen. De ACO oordeelt nu dat vooral Ford de commissie die de Balance of Performance (BoP) bepaalt om de tuin heeft geleid door tijdens de testdag niet alles uit de wagens te halen. Daardoor besliste men vandaag om Ford en Ferrari meer gewicht te geven en maatregelen te nemen die Corvette en Aston Martin meer power geven.
Ongezien tot nu toe, de BoP die aangepast wordt op één dag voor een race maar toch besliste de ACO dat de Ferrari 488 GTE’s tegen morgen 15 kilogram extra gewicht moeten bijsteken en de Ford GT’s 10 kilogram extra. Ford moet bovendien de turbodruk lichtjes terugschroeven op zijn wagens.

Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
De Corvette en de Aston Martin Vantage daarentegen mogen de diameter van hun luchtrestrictor met 0,2 mm vergroten. Voor de Porsche 911 RSR wijzigt er niets, die blijft in de huidige configuratie. Bovendien mogen Ferrari en Corvette hun tankcapaciteit met 2 liter verhogen en Porsche met 3 liter zodat alle GTE modellen 14 ronden kunnen afleggen alvorens te moeten pitten.

Morgen is er een 45 minuten durende warmup waar de teams de tijd krijgen om na te gaan welke invloed de gewijzigde BoP heeft op de verschillende wagens.

Foto's: Racing International Photography
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in 24 Heures du Mans op vrijdag 17 juni 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons