van der Horst

24H Le Mans: Boost voor privéteams in LMP1 - Gibson levert eenheidsmotor in LMP2

Pierre Fillon, president van de ACO
Pierre Fillon, president van de ACO
Traditioneel staat er op donderdagmiddag in Le Mans altijd de jaarlijkse persconferentie van de Automobile Club de l'Ouest op het programma. De hoofdbrok bestaat altijd in het uitdiepen van de technische wijzigingen voor de komende jaren door Vincent Beaumesnil, de sportief directeur van de ACO, en Bernard Niclot, de technisch directeur van de FIA. De belangrijkste wijzigingen situeren zich in de LMP1-klasse voor privéteams en de LMP2-categorie.
Bernard Niclot en Vincent Beaumesnil
Bernard Niclot en Vincent Beaumesnil
Met de twee wagens van Rebellion aangevuld door de ByKolles CLM01/P1 zien we momenteel slechts drie bolides in de LMP1-klasse voor privéteams. Ietwat weinig en daarom worden de reglementen dusdanig aangepast dat de kosten naar omlaag gaan en het vermogen een boost krijgt. Het verschil met de fabrieksteams bedroeg in 2011 immers slechts tweeënhalve seconde per ronde, terwijl dat vorig seizoen al gegroeid was tot liefst 7,5 seconden.

Manor Motorsport
Manor Motorsport
Vanaf 2017 worden daarom de achtervleugels breder en hoger, de bolides zelf ook breder en ook het minimumgewicht wordt gereduceerd tot 830kg. Verder vervalt voor de komende editie al de limiet op het aantal motoren en de beperking op cilinderinhoud. In een tweede fase wordt aan een DRS-systeem gedacht vanaf 2018 maar dat staat voorlopig nog ter discussie.


Onthulling van de eenheidsmotor van Gibson
Onthulling van de eenheidsmotor van Gibson
Vorig jaar konden we al aankondigen dat er een eenheidsmotor komt voor LMP2 vanaf 2017, vandaag kregen we die door Gibson Technologies ontwikkelde krachtbron ook effectief te zien. Het gaat om een atmosferische V8 van 4169cc met een vermogen van 600pk, zo'n 100pk meer dus dan de huidige motoren. De LMP2-teams krijgen deze krachtbron ter beschikking na het ondertekenen van een leasingcontract, men maakt zich sterk dat de zogenaamde running cost ervan zo'n 1250 euro per uur zou bedragen.

Nachtelijk sfeerbeeld 24 Heures du Mans 2015
Nachtelijk sfeerbeeld 24 Heures du Mans 2015
Ook in de LMP1-klasse voor fabrieksteams, de topklasse dus, zijn er vanaf 2018 veranderingen op til. Zo komt er een nieuwe overlevingscel om de auto's nog veiliger te maken en is er de introductie van de 10 MegaJoule-klasse. De beschikbare brandstof gaat wel met 8% naar beneden, zowel voor de diesels als de benzinewagens. Een trend die zich na 2018 zeker moet verderzetten, de ACO kijkt daarom ook actief naar biobrandstoffen en hernieuwbare energie voor de toekomst. Ook waterstof als aandrijving wordt grondig bekeken, de grootste uitdaging op dit moment is echter een geschikte manier vinden voor de opslag van deze nieuwe bronnen van energie.

Foto's: Racing International Photography & Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in 24 Heures du Mans op donderdag 16 juni 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons