24H Le Mans: Boost voor privéteams in LMP1 - Gibson levert eenheidsmotor in LMP2
Vanaf 2017 worden daarom de achtervleugels breder en hoger, de bolides zelf ook breder en ook het minimumgewicht wordt gereduceerd tot 830kg. Verder vervalt voor de komende editie al de limiet op het aantal motoren en de beperking op cilinderinhoud. In een tweede fase wordt aan een DRS-systeem gedacht vanaf 2018 maar dat staat voorlopig nog ter discussie.
Vorig jaar konden we al aankondigen dat er een eenheidsmotor komt voor LMP2 vanaf 2017, vandaag kregen we die door Gibson Technologies ontwikkelde krachtbron ook effectief te zien. Het gaat om een atmosferische V8 van 4169cc met een vermogen van 600pk, zo'n 100pk meer dus dan de huidige motoren. De LMP2-teams krijgen deze krachtbron ter beschikking na het ondertekenen van een leasingcontract, men maakt zich sterk dat de zogenaamde running cost ervan zo'n 1250 euro per uur zou bedragen.
Ook in de LMP1-klasse voor fabrieksteams, de topklasse dus, zijn er vanaf 2018 veranderingen op til. Zo komt er een nieuwe overlevingscel om de auto's nog veiliger te maken en is er de introductie van de 10 MegaJoule-klasse. De beschikbare brandstof gaat wel met 8% naar beneden, zowel voor de diesels als de benzinewagens. Een trend die zich na 2018 zeker moet verderzetten, de ACO kijkt daarom ook actief naar biobrandstoffen en hernieuwbare energie voor de toekomst. Ook waterstof als aandrijving wordt grondig bekeken, de grootste uitdaging op dit moment is echter een geschikte manier vinden voor de opslag van deze nieuwe bronnen van energie.
Foto's: Racing International Photography & Arne Simons
Tweet