van der Horst

24H Le Mans: Na 7 uren: Toyota neemt de leiding over

Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050-Hybrid
Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050-Hybrid
De Porsche #1 reed al de hele avond aan de leiding, maar bij Toyota profiteerde men van een grotere autonomie van de TS050 om de #6 alsnog naar de leiding te loodsen bij het ingaan van zevende uur van de wedstrijd. Stéphane Sarrazin rijdt nu aan de leiding met een minuut voorsprong op de Porsche #1 met Timo Bernhard aan het stuur. Ook de derde plaats is voor Toyota, Kazuki Nakajima ligt met de #5 anderhalve minuut achter op de zusterwagen. De Porsche #2 en de Audi #8 maken de top vijf vol , beide wagens bevinden zich nog steeds in dezelfde ronde als de leider.
Signatech Alpine - Alpine A460-Nissan
Signatech Alpine - Alpine A460-Nissan
De Rebellion #13 van Tuscher/Imperatori/Kraihamer ligt nog steeds zesde, maar nu al op 5 ronden van de leidende Toyota. De tweede Audi, die na het vervangen van de turbo ver was teruggevallen, is al terug opgeklommen tot de zevende plaats en heeft nu zes ronden achterstand op de leider. Nog twee ronden verder vechten vier wagens voor de koppositie in de LMP2 klasse. Na zeven uren was de Thiriet By Tds Racing Oreca in het voordeel, de Signature Alpine A460 #36 volgt op 16 seconden. De KCMG Oreca 05 en de G-Drive Oreca 05 #26 bevinden zich nog in dezelfde ronde en liggen klaar om te profiteren van de minste fout van de koplopers. De Manor Oreca #44, die bij de aanvang van de wedstrijd vooraan lag, is na mechanische problemen ver teruggevallen.

Ford Chip Ganassi Team USA - Ford GT
Ford Chip Ganassi Team USA - Ford GT
Ford domineert de GTE Pro klasse en bezet de eerste twee plaatsen met de #68 voor de #69, voorlopig kan enkel de Risi Competizione Ferrari de Ford Armada bijhouden. De Italiaanse bolide ligt derde in dezelfde ronde, maar wordt dan weer opgejaagd door de Ford #66. Een ronde verder volgt de Aston Martin #95. In de GTE Am categorie is de leiding in handen van de Proton Porsche #88. Voorlopig heeft nog maar één wagen officieel de wedstrijd verlaten, de Proton Porsche #89 ging hard van de baan en kon niet meer verder.

Foto's: Racing Inernational Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in 24 Heures du Mans op zaterdag 18 juni 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons