van der Horst

24H Le Mans: Regen opnieuw spelbreker in Q3 – Porsche #2 op pole

Porsche domineerde de kwalificatie
Porsche domineerde de kwalificatie
De derde kwalificatiesessie was nog maar net begonnen op het circuit van Le Mans of een hevige onweersbui zette het circuit onder water. De wedstrijdleiding besloot wijselijk om de sessie stil te leggen om de baan pas weer vrij te geven toen er nog maar drie kwartier te gaan waren. Gezien het nog steeds regende werd het al snel duidelijk dat de tijden die woensdag gereden werden bepalend waren voor de startopstelling. We krijgen zaterdag op de grid dus twee Porsche’s op de eerste lijn voor twee Toyota’s en twee Audi’s. Op vrijdag is er de parade in de stad en wordt er niet gereden.
Porsche Team - Porsche 919 Hybrid
Porsche Team - Porsche 919 Hybrid
De Porsche 919 Hybrid #2 van Jani/Lieb/Dumas vertrekt zaterdag van op de pole voor de 84ste editie van de etmaalrace van Le Mans en dit dankzij een rondetijd van 3:19.733 die Jani woensdagavond neerzette. De Porsche #1 van Bernhard/Hartley/Webber was slechts vier tiende seconde minder snel en vertrekt van op de tweede plaats. Op de tweede startrij vinden we beide Toyota’s terug met de #6 van Sarrazin/Conway/Kobayashi vóór de zusterwagen met nummer 5. De Audi’s die woensdag last hadden van
Rebellion Racing - Rebellion R-One - AER
Rebellion Racing - Rebellion R-One - AER
onderstuur bezetten de derde lijn met een vijfde tijd voor de #7 van Lotterer/Tréluyer/Fässler gevolgd door de #8 van Jarvis/Duval/Di Grassi. De twee Rebellion R-One’s vullen de vierde lijn terwijl de CLM01/P1 by Kolles Racing die woensdag geteisterd werd door een brand in de tweede sessie nog een tijd kon neerzetten die de wagen de negende startpositie gaf.


Murphy Prototypes - Oreca 03
Murphy Prototypes - Oreca 03
In de LMP2 was René Rast de snelste op de piste, de Duitser die de G-Drive Racing Ligier JS P2 #26 deelt met Roman Rusinov en Will Stevens legde een ronde af in 3:36.605, goed voor een tiende tijd algemeen na de LMP1-bolides. Beide Alpine’s maken de top drie in de klasse vol en worden op de tabellen gevolgd door de Manor Oreca 05 van Graves/Rao/Merhi. De Michael Shank Racing Ligier JS P2 van Pew/Vanthoor/Negri Jr. realiseerde de vijfde tijd maar kreeg vanwege een motorwissel voor de race een stop-and-go van vijf minuten. De Murphy Prototypes Oreca 03 van Marc Goossens vertrekt van op de 29ste plaats (20ste bij de LMP2’s).

AF Corse - Ferrari 488 Italia
AF Corse - Ferrari 488 Italia
Voor zijn terugkeer naar Le Mans behaalt Ford de pole in de GTE Pro klasse dankzij een ronde in 3:51.185 van Müller op de GT #68. Ford realiseert zelfs de dubbel met na de wagen van Müller/Hand/Bourdais vóór de #69 van Dixon/Briscoe/Westbrook. De eerste Ferrari volgt op de derde plaats met de AF Corse-bolide van Bruni/Calado/Pier Guidi die de twee Ford’s van het Chip Ganassi Team UK vooraf gaat. Daarna volgen nog twee Ferrari’s vooraleer we de eerste Porsche tegenkomen. Aston Martin en vooral Corvette speelden in de kwalificatie geen rol van betekenis en het is afwachten of zij zich kunnen herpakken tijdens de race. Eénmaal ze bij Corvette de harde banden omleggen zullen de Amerikaanse bolides zich tijdens de wedstrijd ongetwijfeld naar voren werken.

De pole in de GT Am klasse is voor Ferrari met de Clearwater Racing 458 #61 van Bell/Sawa/Mok. Daarna volgen de Aston Martin #98 van Dalla Lana/ Lamy/Lauda en de Proton Racing Porsche van Heinemeier-Hansson/Al Qubaisi/Longest. De door Prospeed gerunde Corvette van het Team AAI moest zich tevreden stellen met de 59ste tijd met enkel de Aston Martin #99, die donderdag geen tijd neerzette, achter zich.

--- Gecombineerde Uitslag Kwalificaties 24 Heures du Mans 2016 (PDF) ---

Foto's: Racing International Photography



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in 24 Heures du Mans op vrijdag 17 juni 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons