van der Horst

24H Le Mans: 24H Le Mans: Na 2H: Incidentrijke start - Cadillac en Porsche voeren het veld aan

Cadillac Racing - Cadillac V-Series.R
Cadillac Racing - Cadillac V-Series.R
De 24 Uur van Le Mans kenden een incidentrijke start, en na een lange onderbreking wegens enkele uitschuivers in moeilijke weersomstandigheden waren het de slow zones die in het tweede uur voor nieuwe incidenten zorgden. Na twee uur wedstrijd zien we zowaar een Cadillac vooraan met Earl Bamber (#3), gevolgd door de Porsches 963 van Michael Christensen en Felipe Nasr, die wel allen nog maar één pitstop hebben afgewerkt. In de beginfase zagen we vooraan vooral een strijd tussen Ferrari en Toyota, hun wagens hebben al twee stops afgewerkt en rijden in de top tien.
Start 24 Heures du Mans 2023
Start 24 Heures du Mans 2023
Om klokslag 16u zwaaide NBA-speler LeBron James de "centenaire"-editie van de 24 Uur van Le Mans op gang. Bij de start-finishlijn was de baan kurkdroog, maar eenmaal op de rechte lijn van de Hunaudières lagen de beide chicanes er nat bij. Dat zorgde, met het hele veld op slicks, meteen voor slachtoffers. Jack Aitken ging in de privé-Cadillac bij het uitkomen van de eerste chicane in de fout, miste de bandenmuur en knalde vol op de vangrail. De Brit kon de #311 nog wel terugbrengen naar de pits, terwijl het in de tweede chicane ook mis ging toen Mark Kvamme de Inter Europol Oreca #32 in de grindbak parkeerde. Meteen het sein voor de wedstrijdleiding om de race met de safety car te neutraliseren.

Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid
Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid
Na 40 minuten werd de race hervat. Nadat Buemi (Toyota #8) al in de openingsronde de leiding kon overnemen van de Ferrari #50 van Nicklas Nielsen ging ook de tweede Toyota #7 van Mike Conway voorbij de Deen. De Japanse bolides konden echter geen gat slaan omdat men bij Toyota het bevel gaf de banden te sparen. Door de lange neutralisatie duurde het meer dan een uur vooraleer de eerste pitstops van de kopgroep plaatsvonden.

AF Corse - Ferrari 488 GTE
AF Corse - Ferrari 488 GTE
In het tweede wedstrijduur ging het opnieuw meermaals fout. Het begon allemaal met een crash van Rodrigo Sales (Nielsen Racing #14) in de remzone van de eerste chicane. Enkele minuten daarna ging er met Ricky Taylor (Tower Motorsports #13) nog een LMP2-bolide van de baan. De "slow zones" zorgden dan voor nieuwe problemen, zo zagen we een incident tussen Ulysse De Pauw in de AF Corse Ferrari #21, de Cadillac #3 van Sébastien Bourdais en de #55 Aston Martin van Gustav Birch. Wie niet op tijd kon remmen voor de slow zone is niet duidelijk maar onze landgenoot De Pauw lijkt nu al uit de race te liggen, terwijl de Cadillac met schade terugkeerde naar de pits.

Foto's: Geert Franquet



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in 24 Heures du Mans op zaterdag 10 juni 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons