van der Horst

24H Le Mans: Belgen in GTE Pro door naar Hyperpole

Porsche GT Team - Porsche 911 RSR
Porsche GT Team - Porsche 911 RSR
Door de Covid19-pandemie werd ook het kwalificatieformaat van de 24 Heures du Mans drastisch omgegooid. Vandaag kregen de teams in de late namiddag slechts 45 minuten om bij de zes snelste wagens in hun klasse te geraken en zo door te stoten naar de Hyperpole van morgen. De wagens die daar niet in slaagden kennen dus nu al hun startpositie voor de wedstrijd van zaterdag. Zowel Laurens Vanthoor als Maxime Martin, uitkomend in de GTE Pro-klasse, konden dankzij het werk van hun teamgenoten door naar de Hyperpole.
Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid
Alleen in LMP1 stond er niet zoveel op het spel, vermits er maar vijf wagens aan de start staan was iedereen van in het begin al zeker van een plaatsje in de Hyperpole, die morgen om 11u30 wordt verreden. De besttijd ging naar Toyota, de #7 van Conway, Kobayashi en Lopez haalde het voor de zusterwagen #8 van Buemi, Nakajima en Hartley. De Rebellion #1 van Senna, Nato en Menezes was verrassend derde, vermits de wagen in de drie uur durende vrije training vlak voor de kwalificatie geen tijd kon noteren door technische problemen.

Racing Team Nederland - Oreca 07 Gibson
Racing Team Nederland - Oreca 07 Gibson
In de LMP2-klasse was het met 24 deelnemers vechten voor een plaatsje in de top zes. Nyck De Vries was de snelste in de Racing Team Nederland Oreca nadat het team tot enkele minuten in de sessie bezig was met het oplossen van een technisch probleem. De EuroInternational Ligier #11 van ondermeer onze landgenoot Christophe D'Ansembourg zal zaterdag pas als 22e in de klasse starten, zij bleven enkel de beide IDEC Sport Oreca's voor, die beide schade opliepen door aparte crashes tijdens de laatste vrije training. Die sessie diende daarvoor twee maal onderbroken te worden door middel van de rode vlag.

Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage AMR
Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage AMR
Alex Lynn ging al van bij het begin van de sessie erg snel en noteerde de tweede tijd in GTE Pro, achter de zuster-Aston Martin. Daarna mochten respectievelijk Maxime Martin en Harry Tincknell de Engelse bolide met nummer 97 nog even uitproberen maar zij gingen niet meer voor een toptijd. De Porsche #92 van Laurens Vanthoor eindigde als zesde met dank aan Michael Christensen. Slechts twee wagens konden zich niet plaatsen voor de Hyperpole, de Ferrari's van WeatherTech Racing en Risi Competizione.

Dempsey Proton Racing - Porsche 911 RSR
Dempsey Proton Racing - Porsche 911 RSR
Net als in GTE Pro zagen we in Am de twee Aston Martin's bovenaan de tabellen. Ook een van de Dempsey Proton Racing Porsche's kon doorstoten, de #77, de zusterwagen van ondermeer Adrien De Leener geraakte in de handen van Thomas Preining niet verder dan de elfde tijd. Daarmee kennen ze meteen ook hun startpositie voor de wedstrijd, alle andere bolides die een top zes-positie bemachtigden in hun klasse krijgen morgen vanaf 11u30 een half uur om voor de pole positie te strijden.

Foto's: Racing International Photography



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in 24 Heures du Mans op donderdag 17 september 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Circuit Zolder

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons