24H Le Mans: Corona-kronieken: Hoe Le Mans in 2011 uitdraaide op een thriller

De kanshebbers
- #1 Audi R18 TDI - Timo Bernhard / Romain Dumas / Mike Rockenfeller
- #2 Audi R18 TDI - Marcel Fässler / André Lotterer / Benoît Tréluyer
- #3 Audi R18 TDI - Allan McNish / Tom Kristensen / Rinaldo Capello
- #7 Peugeot 908 - Anthony Davidson / Alexander Wurz / Marc Géné
- #8 Peugeot 908 - Stéphane Sarrazin / Franck Montagny / Nicolas Minassian
- #9 Peugeot 908 - Sébastien Bourdais / Simon Pagenaud / Pedro Lamy
- #10 Peugeot 908 HDi FAP - Nicolas Lapierre / Loïc Duval / Olivier Panis


Audi nogmaals teruggeslagen
Met een wagen minder moest Audi de strijd voortzetten tegen de armada van Peugeot. Het tempo viel niet stil en nagenoeg bij elke pitstop werd er een leiderswissel opgeschreven. Na acht uur kreeg Audi nog een mokerslag te verwerken. Mike Rockenfeller, op dat moment piloot van de #1, reed op volle snelheid op een recht stuk en wou langs rechts een AF Corse Ferrari voorbij. Alles leek normaal, tot de Ferrari op het laatste moment ook naar rechts afweek en de Audi aantikte. Het gevolg was dat Rockenfeller met een verschrikkelijke snelheid in de vangrails vloog. De verslagenheid in het Audi-kamp was groot, ook omdat er geen radiocontact was met de rijder. Hoewel de wagen rijp was voor de schroothoop, stapte Rockenfeller weg op eigen kracht. Een zucht van opluchting ging door de garages van het Duitse merk. Natuurlijk moesten de vangrails gemaakt worden en dat zou bijna twee uur duren. Hierdoor kregen we ook een unicum, want voor het eerst in de geschiedenis van de 24 Uur moest de safety car vervangen worden om... te tanken.

Foto's: Georges de Coster
Tweet