van der Horst

24H Le Mans: "Die ene race die alle constructeurs stiekem willen winnen, meer nog dan het WK"

Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota staat dit jaar voor de loodzware opdracht eindelijk te zegevieren in de 24 Heures du Mans. De Japanse constructeur heeft de voorbije seizoenen steeds moeten werken met een budgettaire insteek die het ervan weerhield om met drie bolides aan te treden in de Franse klassieker. Een bolide minder, betekent volgens de Duitsers van TMG namelijk meer middelen die gespendeerd kunnen worden aan de ontwikkeling van de wagen. Anthony Davidson vertelde aan Autosport.be hoe Toyota werkt richting de 24 Heures du Mans 2016.
Anthony Davidson
Anthony Davidson
"Le Mans staat nog steeds op zichzelf, niet alleen op vlak van belangrijkheid van het event, maar ook hoe verschillend de wagen moet zijn voor die etmaalrace", licht fabriekspiloot Anthony Davidson toe. "Alle wagens zijn in feite gemaakt voor Le Mans en vervolgens moeten we overleven op de andere circuits. Er is simpelweg niet genoeg geld om een specifiek Le Mans-concept te bouwen en vervolgens een ander voor de overige cirucits. We hebben verschillende aero pakketten ja, maar het zou veel te duur zijn om daarbovenop nog een verschillend chassis, een verschillende ophanging, een andere motor en andere aandrijflijn te maken. De wagen moet goed zijn op elk circuit, maar qua ontwikkeling leun je toch meer naar Le Mans. "

Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050 Hybrid
Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050 Hybrid
"De meeste tijd qua ontwikkeling spendeer je aan Le Mans, voor die ene race, want Le Mans is die ene race die alle constructeurs stiekem willen winnen, meer nog dan het wereldkampioenschap. Een WK winnen is fantastisch, voor elke rijder of team, maar dat deden we in 2014. Maar noch Toyota, noch ik wonnen ooit in Le Mans. We eindigden tweede, maar wonnen nooit, dus dit jaar hebben we onze zinnen er meer dan ooit op gezet, precies omwille van hoe ons programma tot stand gekomen is. We zitten namelijk zo gewrongen qua tijd omdat we zulke grote wijzigingen aangebracht hebben tijdens de winter. We hadden slechts zes maanden om ons te richten op ontwerpen, bouwen, testen en valideren. Met een nagelnieuw pakket is je richten op [een zege in] Le Mans een logische keuze, omdat het verder weg is. Het wordt bijgevolg een meer realistisch doel dan het winnen van het kampioenschap", aldus Davidson die daarmee doelt op het feit dat Toyota de TS050 bij de seizoensopener misschien niet op het punt kreeg waar men wilde staan op de ontwikkelingscurve.

Foto's: Arne Simons, Martijn Wouters & Toyota



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in 24 Heures du Mans op dinsdag 31 mei 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Shopa

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons