van der Horst

24H Le Mans: Hyperpole: Uiteraard Toyota - Dries Vanthoor pakt pole in GT!

Toyota GR010 Hybrid #7
Toyota GR010 Hybrid #7
Toyota heeft de eerste startrij voor de 24 uren van Le Mans ingepalmd in de Hyperpole, de ultieme kwalificatiesessie die de grid bepaalt. Kamui Kobayashi schudde nog maar eens een schitterende chrono uit zijn mouw en legde een rondje Le Mans af in 3:23.900 met de GR010 Hybrid #7, duidelijk sneller dan in de kwalificaties gisterenavond. Brendon Hartley moest net geen drie tienden toegeven met de #8. De Alpine A480 was nipt sneller dan de eerste Glickenhaus en gaat zaterdag als derde van start. De verrassing van de avond was echter Dries Vanthoor, die met een klantenwagen de fabrieksteams te snel af was in de felbevochten GTE-Pro klasse.
  • STX Motorhomes
Hub Auto Racing - Porsche #72
Hub Auto Racing - Porsche #72
Vanthoor is een Audi fabriekspiloot maar staat in Le Mans aan de start met een Porsche van Hub Auto Racing, een wagen die hij deelt met landgenoot Maxime Martin en de Portugees Alvaro Parente. Na een crash van Kevin Estre (Manthey Porsche #92) ter hoogte van Indianapolis die de eerste chrono's van GT-veld annuleerde met de rode vlag, zette de jongste Vanthoor meteen de toon. Daniel Serra kwam nog het dichtst in de buurt en probeerde het nog meermaals met de AF Corse Ferrari #52, maar strandde uiteindelijk op +0.181s. Overigens werd Ferrari vandaag in de loop van de dag bedacht met een Balance of Performance aanpassing (minder turbodruk). Nick Tandy maakte er drie merken van in de top drie met de Corvette #64. De Weathertech Porsche van onder meer Laurens Vanthoor kwalificeerde zich niet voor de Hyperpole.

Vanthoor - Martin
Vanthoor - Martin
"We zijn een private entry, dus het is heel cool om op pole te staan", aldus Vanthoor. "Het is ongeloofelijk om het te halen van Ferrari, Porsche en Corvette. Het is ook een goed teken voor Porsche dat ook een klantenteam snelste kan zijn. Normaal kan ik altijd wel wat sneller, maar in dit geval niet denk ik. Het is een uitstekende uitgangspositie, maar we hebben nog een lange race voor de boeg."

JOTA Oreca 07 #38
JOTA Oreca 07 #38
In LMP2 was Antonio Felix da Costa de primus aan boord van de JOTA Orcea #38, de Portugees liet de WRT Oreca #41 van Louis Deletraz een halve seconde achter zich, toch wel een opmerkelijk tijdsverschil in een klasse die normaal heel felbevochten is. In GTE-Am palmde Porsche de volledige top drie in, met op kop de Proton Competition 911 RSR #88 van Julian Andlauer.

--- UITSLAG HYPERPOLE 24H LE MANS 2021 (PDF) ---

Foto's: Racing International Photography & Geert Franquet



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in 24 Heures du Mans op donderdag 19 augustus 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons