van der Horst

24H Le Mans: Na 18H: Toyota behoudt controle - Kleine problemen voor #8

Toyota GR010 Hybrid #7
Toyota GR010 Hybrid #7
De top van het klassement in de 24 Uur van Le Mans onderging geen drastische wijzigingen tijdens de nachtelijke uren. Toyota voert nog steeds het veld aan met twee wagens, waarbij de GR010 Hybrid #7 vooralsnog probleemloos rondrijdt. De zusterwagen #8 moest intussen de rol een beetje lossen en volgt op bijna een ronde achterstand. De tweede Toyota die in de openingsronde al werd teruggeslagen na een aanrijding kampt met een aantal kleine problemen, waaronder vibraties en een kortere stintlengte. De wagen kwam ook kort tot stilstand naast de piste. De eerste achtervolger is de Alpine A480 #36 op vier ronden achterstand, deze wagen belandde rond middernacht even in de grindbak. De best geklasseerde Glickenhaus heeft intussen het LMP2-veld terug achter zich gelaten en rijdt nu in vierde stelling rond, amper een ronde achter de Alpine.
2021 24 Heures du Mans
2021 24 Heures du Mans
In LMP2 heeft WRT de wedstrijd nog steeds stevig in handen met een 1-2. Het Belgische team controleert de meest competitieve klasse van het veld op indrukwekkende wijze en laat geen steken vallen. Helaas resulteert dat voorlopig niet in een plek op het algemene podium, daar de verwachte slijtageslag in de topklasse uitblijft. De JOTA Oreca #28 van onder meer Stoffel Vandoorne ligt momenteel derde in de klasse, ondanks een stop-hold van 90 seconden voor een onregelmatige exit uit de pitlane tijdens een safetycar procedure. De United Autosports Oreca #22 viel ver terug met alternatorproblemen.

In GTE-Pro ligt Ferrari nog steeds aan de leiding met de 488 #51, al heeft AF Corse nu nog maar één ijzer in het vuur nadat de #52 bij het ochtendgloren veel tijd verloor met ophangingsproblemen en enkele uren later ook nog eens een lekke band. De Corvette #63 blijft nog steeds de voornaamste uitdager, gevolgd door de Porsches #91 en #92, al lijken de Duitse GT's niet over de absolute snelheid te beschikken om een echte bedreiging te vormen voor de Italianen. Van Belgische zijde noteren we de opgaves van de Porsches van Laurens Vanthoor (Weathertech) en Dries Vanthoor en Maxime Martin (Hub Auto). Ook in GTE-Am bleef de leider de laatste twaalf uur ongewijzigd met de AF Corse Ferrari #83, in deze klasse ligt Alessio Picariello negende (Absolute Porsche #18), voor de Iron Lynx Ferrari #85 van Sarah Bovy.

--- STAND MET NOG 6H TE GAAN (PDF) ---

Foto's: Geert Franquet



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in 24 Heures du Mans op zondag 22 augustus 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons