van der Horst

24H Le Mans: NEWSFLASH: LMP2-winnaar gediskwalificeerd - Zege naar Alpine

G-Drive Racing - Oreca 07 Gibson
G-Drive Racing - Oreca 07 Gibson
Opschudding één dag na afloop van de 86e editie van de 24 uren van Le Mans: de winnaar in de LMP2-klasse werd uitgesloten wegens een niet-conform onderdeel in de tankinstallatie. De G-Drive Racing Oreca 07 verliest daardoor de zege aan de Alpine van Nicolas Lapierre, Pierre Thiriet en Andre Negrão. Ook de TDS Racing Oreca 07 van Perrodo/Duval/Vaxiviere, in feite de zusterwagen van de G-Drive-bolide, is om dezelfde reden uit de uitslag geschrapt en verliest daardoor de initiële vierde plaats. Door de straf schuift de Graff-So24 Oreca op naar P2 en eindigt de United Autosports Ligier van Montoya/Owen/de Sadeleer op de laatste podiumtrede.
Signatech Alpine Matmut - Alpine A470 - Gibson
Signatech Alpine Matmut - Alpine A470 - Gibson
De aanpassing die het Franse TDS Racing zou hebben doorgevoerd aan de tankinstallatie draait rond de aanwezigheid van een extra onderdeel in de benzinerestrictor in de tankinstallatie. Hierdoor kon het team sneller tanken dan de concurrentie, en dat werd ook effectief vastgesteld door de technische verantwoordelijken van de ACO. TDS Racing van zijn kant stelt dat ze niets verkeerd gedaan hebben en dat geen enkel element in de reglementen hen verbiedt dergelijke oplossing te gebruiken of onderdelen toe te voegen aan de restrictor. De stewards waren het niet eens met die redenering en stelden dat de tekeningen in het reglement enkel negatieve ruimtes ("leegtes") opgaven en geen metalen gedeeltes, waardoor elk onderdeel dat zich in die ruimtes bevindt niet-reglementair is.

De stewards gaven toe dat volgens de letter TDS Racing geen inbreuk beging, maar dat het aanbrengen van het extra element het doel van een restrictor net omzeilde (en daardoor een inbreuk betekende op de internationale sportcode die voorschrijft dat een deelnemer niet mag handelen in strijd met het algemene belang van de autosport). Daarnaast stelden ze vast dat, ongeacht of het team voordeel haalde uit de situatie, hiermee geen rekening gehouden moet worden bij het bepalen van de strafmaat.

Het team heeft 3 dagen om in beroep te gaan, tot die tijd blijft de uitslag onder voorbehoud.

Foto: Racing International Photography



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in 24 Heures du Mans op maandag 18 juni 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Shopa

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons