van der Horst

24H Le Mans: Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 23

Publiek 2024 DTM Zandvoort
Publiek 2024 DTM Zandvoort
Met de testdag voor de 24 Heures du Mans en de DTM in Zandvoort achter de rug, kunnen we nu vooruitkijken naar de grootste race van het jaar: de 24 Heures du Mans. Vanaf deze woensdag begint het hele circus op het Circuit de la Sarthe, met in het voorprogramma de Road to Le Mans, VW Fun Cup en Lamborghini Super Trofeo Europe. Het nieuws werd wat gedomineerd door wat er gebeurt in en rond Le Mans, al vielen er hier en daar nog wel andere nieuwtjes te rapen die we u zeker niet willen onthouden.
  • Belgian Truck GP
Bryan Herta Autosport - Hyundai Elantra N TCR
Bryan Herta Autosport - Hyundai Elantra N TCR
*** Denis Dupont heeft eindelijk een klasseoverwinning te pakken. Samen met Preston Brown piloteerde hij de Bryan Herta Autosport Hyundai naar de zege tijdens een wedstrijd van vier uur in Mid-Ohio. Het was vooral vanwege een efficiënte pitstop en de nodige brandstofbesparing dat onze landgenoot de KMW Motorsport with TMR Engineering Alfa Romeo van Tim Lewis Jr. en William Tally achter zich wist te houden. Chris Miller en Mikey Taylor met de Unitronic/JDC-Miller Motorsports Audi eindigden als derde. De algemene winst ging naar de Archangel Motorsports Aston Martin van Aaron Telitz en Todd Coleman.

Mirko Bortolotti
Mirko Bortolotti
*** Er was nogal veel transit tussen Zandvoort en Le Mans afgelopen weekend. Zaterdagavond vertrokken Kelvin van der Linde, Sheldon van der Linde, Mirko Bortolotti, Jack Aitken, René Rast en Marco Wittmann richting Frankrijk, om dan om 12:30 uur zondag terug te vertrekken richting Nederland. Daar werden zij met de helikopter terug afgezet op het circuit van Zandvoort. Larry ten Voorde maakte zondag dan weer de omgekeerde beweging. Na zijn dubbele winst in Zandvoort, trok de Nederlander richting Le Mans om de JMW Motorsport Ferrari in de namiddag aan de tand te voelen.

*** Circuit Zandvoort is nu al zeker om in 2025 en 2026 de DTM te ontvangen, dat maakte de ADAC verleden weekend bekend. Bovendien bestaat er een optie voor een verlenging met nog eens twee jaren.

Aaron Telitz, Jack Hawksworth, Zach Veach en Frankie Montecalvo
Aaron Telitz, Jack Hawksworth, Zach Veach en Frankie Montecalvo
*** Met het uitvallen van Mike Conway en het overplaatsen van José Maria López van AKKodis ASP naar Toyota Gazoo Racing, moest het Franse team op zoek naar een vervanger. Deze vonden zij in de Verenigde Staten, want het is Jack Hawksworth geworden, die zijn debuut zal maken in Le Mans. De Brit is fabriekspiloot bij Lexus en rijdt al enkele jaren op topniveau in IMSA met deze bolide.

Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
*** Als je moet afgaan op de testdag, is Porsche Penske Motorsport de grote favoriet voor de overwinning in Le Mans. Dat is ook wat technisch directeur bij Toyota David Floury zegt. De Fransman legt zelfs extra druk op het fabrieksteam van Porsche. In een gesprek met Sportscar365 vertelde Floury dat "als Porsche de wedstrijd zou verliezen, ze een slechte job gedaan hebben.". Toen men met die uitspraak richting Urs Kuratle, hoofd van het Porsche LMDh-project, gingen, bleef de Duitser er nuchter onder. Met andere woorden, het psychologisch steekspel is goed en wel begonnen.

Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid
Toyota Gazoo Racing - Toyota GR010 Hybrid
*** Enkele weken geleden kon u bij ons al lezen dat Toyota overwoog om ook een derde wagen in te zetten in Hypercar. Dit als reactie tegen de derde wagen die Ferrari heeft ingezet dit jaar. Alleen heeft het Japanse merk nu besloten om het voorlopig met twee wagens verder te doen in 2025. Volgens teambaas Kamui Kobayashi zijn er teveel risico's aan verbonden om dit project door te duwen wat betreft budget, piloten, etcetera. Ook een klantenteam met de Toyota GR010 Hybrid is uitgesloten volgens Rob Leupen.

De ravage na de crash tussen Earl Bamber en Sean Gelael
De ravage na de crash tussen Earl Bamber en Sean Gelael
*** Cadillac heeft het chassis, dat in Spa crashte, vervangen. De bolide waar Earl Bamber mee crashte op de Kemmel Straight ging overigens al voor de tweede keer in Spa aan diggelen. Vorig jaar reed Renger van der Zande namelijk met hetzelfde chassis toen hij crashte op de Raidillon. Daarom heeft General Motors de wagen terug naar Dallara gestuurd, waar die omgebouwd wordt naar een showwagen.

Ferrari AF Corse - Ferrari 499P
Ferrari AF Corse - Ferrari 499P
*** Ferrari had na de Totalenergies 6 Hours of Spa een klacht ingediend tegen het resultaat. Alleen werd deze naar de prullenmand verwezen, gezien er in het reglement staat dat er nooit een klacht ingediend kan worden tegen een beslissing van de stewards. Daarenboven legt de FIA ook uit dat men de wedstrijd niet verlengd heeft in duur, maar gewoon de afgesproken tijd afgewerkt heeft vanaf dat de rode vlag tevoorschijn kwam, minus drie minuten om de wagens op te lijnen. Daarom heeft het Italiaanse merk besloten om hogerop te gaan, naar het FIA Hof van Beroep.

Ligier JS P325 LMP3
Ligier JS P325 LMP3
*** Ligier heeft in aanloop naar de 24 uren van Le Mans hun nieuwste LMP3 voorgesteld: de Ligier JS P325 LMP3. De wagen zal in 2025 de huidige JS P320 vervangen en tussen volgend jaar en 2029 op de baan te zien zijn. Ook de krachtbron wijzigt van Nissan naar een door Oreca-geprepareerde motor. Met andere woorden komt er dit jaar een einde aan de productie van één van de meest succesvolle LMP3's ooit. De JS P325 zal volgend jaar direct beschikbaar zijn, weliswaar dan alleen voor de European Le Mans Series en de Michelin Le Mans Cup.

Diego Alessi en Nicolás Varrone
Diego Alessi en Nicolás Varrone
*** DragonSpeed zal volgende week aan de start verschijnen tijdens de 6 Hours of the Glen, de derde manche in het kader van de IMSA Michelin Endurance Cup. Daar zal Rasmus Lindh het gezelschap krijgen van Eric Lux en Nico Varrone. Voor de Amerikaan een wederoptreden na zijn deelname in Daytona met het team. Varrone daarentegen neemt deze kans met plezier aan, gezien zijn origineel programma met de AWA Corvette na twee wedstrijden abrupt tot een einde kwam.

BMW iX5 Hydrogen
BMW iX5 Hydrogen
*** BMW begint ook te denken aan een racewagen op waterstof. Dat vertelde BMW M CEO Francis van Meel aan Sportscar365. Op dit moment zijn Alpine, Ligier en Toyota de enigen die een conceptwagen hebben uitgebracht - en tevens ook demorondjes zullen rijden in Le Mans. Voor het Beierse merk is dit de eerste keer dat men openlijk interesse meldt in deze bron van energie. Al willen zij wel met brandstofcellen werken, in plaats van in combinatie met een verbrandingsmotor. Dat terwijl Alpine en Toyota wel deze eerste route gekozen hebben. Het zou niet het eerste project zijn met waterstof bij BMW, gezien zij in het verleden de BMW 7-Serie ook voorzien hadden van een waterstof aangedreven verbrandingsmotor.

BMW M4 GT3 EVO
BMW M4 GT3 EVO
*** Nog nieuws bij het Beierse merk, want men overweegt dit jaar nog de evolutie van de M4 GT3 tijdens een race te laten testen. Volgens Andreas Roos zou dit dan zijn tijdens een NLS-wedstrijd in de SP-X klasse, die voorbehouden is voor wagens die niet specifiek gehomologeerd zijn voor een klasse, zijn. Overigens zou het niet de eerste keer zijn dat BMW dit zou doen. Voor men de huidige bolide in 2022 introduceerde, reed deze ook een wedstrijd op de Nordschleife in 2021.

Foto's: Thomas Smets - IMSA - DTM - Kurt Vanhoenacker - Arne Simons - Vincent Wouters - Gert Starckx - BMW - BMW M Motorsport



  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons