24H Le Mans: Peugeot onthult details Hypercar-aandrijving
De verbrandingsmotor weegt 165 kg en Peugeot zegt in eerste instantie te hebben geopteerd voor een enkele turbo, maar van dat plan te zijn afgeweken. "Dat zou ervoor gezorgd hebben dat het zwaartepunt van de wagen niet in het midden lag. Een twinturbo V6-blok biedt daarom het beste compromis tussen technologie, gewicht, de plaatsing van de componenten bij de motor, betrouwbaarheid en performantie", aldus François Coudrain, de verantwoordelijke bij Peugeot voor de ontwikkeling van de Hypercar-aandrijflijn.
De batterij werd ontwikkeld in samenwerking met Saft, een dochterbedrijf van smeermiddelenpartner TOTAL, en zal worden geproduceerd in Peugeots vestiging in Versailles-Satory, nabij Parijs. De batterij zal opereren op 900 Volt en tijdens het rijden worden opgeladen door het hergebruik van de energie die vrijkomt bij het remmen. Voor de start van een race, als de wagen stilstaat, kan de batterij ook geladen worden via laadkabel.
Foto's: Peugeot Sport
Tweet