van der Horst

24H Le Mans: Peugeot onthult details Hypercar-aandrijving

PEUGEOT HYBRID4 500KW
PEUGEOT HYBRID4 500KW
Peugeot Sport heeft vandaag de eerste echte details vrijgegeven over de aandrijflijn voor de toekomstige Hypercar, genaamd PEUGEOT HYBRID4 500KW. Het betreft een biturbo benzine V6-krachtbron die gehuwd wordt met een MGU op de vooras en een gerobotiseerde sequentiële zevenbak.
  • De Swert Opticiens
PEUGEOT HYBRID4 500KW
PEUGEOT HYBRID4 500KW
Na de 5,5 l V12 Dieselkrachtbron uit de Peugeot 908 HDi FAP en de 3,7 l biturbo Diesel-V8 uit diens opvolger, de Peugeot 908, opteert Peugeot nu duidelijk voor een koerswijziging. De nieuwe Hypercar krijgt een veel kleinere verbrandingsmotor, namelijk een 2,6 liter biturbo benzinemotor. Die levert de reglementair bepaalde 500 kW (ongeveer 670-680 pk), al is dat maar tot 120 km/u. De reglementen bepalen namelijk dat de wagen niet zuiver elektrisch mag vertrekken, waardoor de Hypercars eigenlijk pas vanaf 120 km/u hybridevoertuigen worden, met potentieel vierwielaandrijving. Eens de MGU aanspringt, wordt de kracht van de verbrandingsmotor overigens teruggeschroefd, zodat de aandrijflijn (gecombineerd) niet meer dan 500 kW levert (behoudens reglementaire uitzonderingen).

De verbrandingsmotor weegt 165 kg en Peugeot zegt in eerste instantie te hebben geopteerd voor een enkele turbo, maar van dat plan te zijn afgeweken. "Dat zou ervoor gezorgd hebben dat het zwaartepunt van de wagen niet in het midden lag. Een twinturbo V6-blok biedt daarom het beste compromis tussen technologie, gewicht, de plaatsing van de componenten bij de motor, betrouwbaarheid en performantie", aldus François Coudrain, de verantwoordelijke bij Peugeot voor de ontwikkeling van de Hypercar-aandrijflijn.

De batterij werd ontwikkeld in samenwerking met Saft, een dochterbedrijf van smeermiddelenpartner TOTAL, en zal worden geproduceerd in Peugeots vestiging in Versailles-Satory, nabij Parijs. De batterij zal opereren op 900 Volt en tijdens het rijden worden opgeladen door het hergebruik van de energie die vrijkomt bij het remmen. Voor de start van een race, als de wagen stilstaat, kan de batterij ook geladen worden via laadkabel.

Foto's: Peugeot Sport
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in 24 Heures du Mans op maandag 14 december 2020.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons