van der Horst

24H Le Mans: Pole voor Toyota maar Rebellion op halve seconde

Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid
Toyota #7 haalde vanmiddag tijdens de Hyperpole dankzij Kamui Kobayashi de pole binnen maar het was erg nipt. Gustavo Menezes had immers met de Rebellion #1 met een 3:15.822 een nieuw ronderecord voor een niet-hybride wagen laten noteren tijdens de eerste run en was daar de Toyota's te snel mee af. Het was pas tijdens de tweede en laatste run op nieuwe banden dat Kobayashi een halve seconde sneller ging terwijl de Rebellion-wagens ervoor kozen om geen tweede poging te wagen. De recordronde van Menezes was wel goed voor een plaats op de eerste startrij.
Rebellion R13 - Gibson
Rebellion R13 - Gibson
Kazuki Nakajima reed de derde tijd op 1,3 seconden van de zuster-Toyota terwijl Louis Deletraz Rebellion Racing de vierde plaats bezorgde, wel op drie tellen van de poletijd. Achter de ByKolles van Tom Dillmann was het Paul di Resta die de snelste tijd liet optekenen voor een LMP2. De United Autosports Oreca #22 pakt zo de pole voor de G-Drive Racing Aurus #26 en de Racing Team Nederland Oreca #29. Nyck De Vries vloog tijdens zijn eerste poging nog van de baan maar gelukkig zonder schade. Zijn enige rondje op het einde van de sessie was dus goed voor een derde startplaats.

Porsche GT Team - Porsche 911 RSR
Porsche GT Team - Porsche 911 RSR
In GTE Pro kon Aston Martin de goede vorm van gisteren tijdens de kwalificaties niet bevestigen. Het was Gianmaria Bruni die de pole klokte in de Porsche #91 voor James Calado in de AF Corse Ferrari #51. De beide Aston Martins palmen wel de tweede startrij in, Marco Sorensen was net geen tiende van een seconde sneller dan Alex Lynn, de teamgenoot van Maxime Martin. Sam Bird (Ferrari #71) reed de vijfde tijd terwijl verrassend genoeg de tweede Porsche, van ondermeer Laurens Vanthoor, geen bedreiging kon vormen voor de zusterwagen. Michael Christensen strandde op bijna één seconde.

In de GTE Am-klasse schopte slechts één Ferrari het tot in de Hyperpole maar de 3:51.266 van Côme Ledogar was wel snel genoeg om Luzich Racing de pole te bezorgen. Matt Campbell kwam in de Dempsey Proton Racing Porsche #77 vijf honderdsten van een seconde tekort.

Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in 24 Heures du Mans op vrijdag 18 september 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons