van der Horst

24H Le Mans: Porsche klopt Toyota in allerlaatste ronde

Porsche 919 Hybrid
Porsche 919 Hybrid
Poging nummer vijf was alweer niet de goede voor Toyota in Le Mans, maar ze konden de overwinning bijna aanraken. De Toyota van Davidson, Buémi en Nakajima vertraagde in de voorlaatste ronde en de Japanner zette de auto zelfs volledig stil op start/finish waardoor de immer op de loer liggende Porsche #2 van Jani, Dumas en Lieb de overwinning uiteindelijk tot hun eigen grote verbazing in de schoot geworpen kreeg. Zelfs de beste Hollywood-scenarist kon deze verhaallijn niet bedenken...
  • LTF
Lieb - Dumas - Jani
Lieb - Dumas - Jani
Toyota leek even zelfs voor de dubbel te gaan, maar kort voor de middag had de zusterwagen met startnummer 6 een uitgebreide service nodig na een sortie van Nakajima. De beide Audi's verloren eveneens veel tijd met problemen en waren nooit in staat om een vuist te maken naar de uiteindelijke winnaar, zo ook de Porsche #1 die tijdens de nacht naar binnen moest met een veel te hoge watertemperatuur. De WEC-race in Spa in de aanloop naar Le Mans toonde al de betrouwbaarheidsproblemen van de topteams aan, die allemaal op de limiet reden. De wedstrijd zelf en bovenal de finale was er dan ook eentje om nooit te vergeten voor de neutrale toeschouwer.

De stilgevallen Toyota #5
De stilgevallen Toyota #5
De Toyota TS050-Hybrid #5 wordt officieel niet in de uitslag opgenomen gezien hij de laatste ronde niet binnen de maximum bepaalde limiet van 6 minuten afwerkte. Hierdoor schuift de zusterwagen niet alleen op naar P2, maar rondt de Audi R18 #8 ook het podium en zet de Duitse constructeur zo een reeks met onafgebroken top 3-resultaten sinds 1999 verder.


Signatech Alpine
Signatech Alpine
In LMP2 was de hoogste podiumtrede voor de Signatech Alpine van Menezes, Lapierre en Richelmi, zij eindigden bovendien als zesde algemeen. Laurens Vanthoor bracht de Michael Shank Racing Ligier die hij deelt met John Pew en Oswaldo Negri Jr. als negende in de klasse en vijftiende algemeen over de meet. Voor Marc Goossens, Jeroen Bleekemolen en Ben Keating werd het een zestiende plaats in LMP2 en een 35e algemeen in de Murphy Prototypes Oreca.

Ford GT
Ford GT
Net als vijftig jaar geleden kruisten Ford en Ferrari de degens, zij het ditmaal in de GTE-klasse. De beide constructeurs domineerden zoals verwacht, de last minute-aanpassingen aan de Balance of Performance hadden voor de andere constructeurs, zijnde Porsche, Aston Martin en Corvette niet de gewenste impact. De Ford's moesten echter niet afrekenen met de AF Corse Ferrari's; tot nu toe dominant in het FIA WEC, maar het Risi Competizione-exemplaar van Fisichella, Vilander en Malucelli bleek de grootste tegenstander. Aan de meet had de Ford GT #68 van Hand, Müller en Bourdais slechts één minuut voorsprong op de concurrentie uit Italië.

Scuderia Corsa Ferrari 458 Italia
Scuderia Corsa Ferrari 458 Italia
De GTE-Am klasse tenslotte was wel een prooi voor Ferrari; de Scuderia Corsa-bolide van Sweedler, Bell en Segal nam daar de honneurs waar. Algemeen eindigden zij nog net binnen de top dertig in een veld van zestig wagens. In totaal noteerden we deze 84e editie twaalf officiële opgaves.




--- Uitslag 24 Heures du Mans 2016 ---

Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in 24 Heures du Mans op zondag 19 juni 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons