van der Horst

24H Le Mans: Testdag: Porsche snelste in regenachtige ochtendsessie

#18 Porsche 919 Hybrid
#18 Porsche 919 Hybrid
Twee weken voor het eigenlijke autosportfeest in Le Mans losbarst, is er eerst de traditionele testdag. Deze wordt vandaag verreden en is opgedeeld in twee sessies van telkens vier uur. Toen de piste er vanmorgen nog droog bij lag, zette Neel Jani, in zijn #18 Porsche die hij deelt met Romain Dumas en Marc Lieb, de besttijd neer. Na anderhalf uur vielen de eerste regendruppels naar beneden waardoor tijdsverbeteringen niet meer aan de orde waren. De nieuwe Nissan kende vandaag echter al een valse start.
#22 Nissan GT-R LM Nismo
#22 Nissan GT-R LM Nismo
De nieuwe Nissan's met de motor voorin zagen we, na het missen van de WEC-races in Silverstone en Spa, vandaag voor het eerst op de baan, al kende de #22 van Tincknell, Krumm en Buncombe wel meteen problemen. De auto viel na één uur stil langs de baan met elektrische kwelduivels, meteen het sein voor de wedstrijdleiding om de sessie een eerste maal stil te leggen. De Japanse bolide slaagde er wel in om op eigen kracht weer de pits te bereiken en aldus kon het circuit na enkele minuten oponthoud alweer vrijgegeven worden. De #23 Nissan van Pla, Mardenborough en Chilton bleef eveneens niet gespaard van problemen, de wagen viel na een kleine twee uur stil ter hoogte van de Esses. Op de #21 Nissan was dan weer lang wachten, die wagen kwam de eerste twee uur niet in actie.

Spin van Xavier Maassen in de #76 AAI Porsche 911 GT3 RSR
Spin van Xavier Maassen in de #76 AAI Porsche 911 GT3 RSR
In de beginfase konden de rijders profiteren van een nog droge baan, al lag die er volgens sommigen wel erg vuil bij omdat het grootste deel ervan als openbare weg wordt gebruikt. Na anderhalf uur arriveerde de regen boven La Sarthe en was het vooral oppassen in de eerste sector waar de baan nat begon te liggen. Een half uur later, rond de klok van elf, begon de regen dan serieus door te zetten en zagen we ter hoogte van de Dunlop-brug een spin van Juan-San Chen in de #67 AAI Porsche die hij deelt met Chen, Kapadia en Xavier Maassen. Om de Porsche veilig achter de vangrail te takelen werd kortstondig een slow zone ingesteld, waarschijnlijk ook omdat op dat moment de meeste wagens toch gewoon in de pits stonden door de regenval.

Ook tijdens de testdag lag de baan er bij momenten nat bij
Ook tijdens de testdag lag de baan er bij momenten nat bij
Kort voor het middaguur werd de sessie een tweede keer stilgelegd, ditmaal omdat de #4 ByKolles CLM P1/01 een lekke band opliep. De lekke linkerachterband scheurde een deel van de carrosserie stuk, onderdelen die ter hoogte van Arnage bleven liggen dienden opgeruimd te worden. De ochtendsessie, gespreid over vier uren, kon een tiental minuten later alweer herstart worden.


#34 OAK Racing Ligier JS P2
#34 OAK Racing Ligier JS P2
Laurens Vanthoor voelde zijn #34 OAK Racing Ligier JS P2 zowel aan het begin als aan het einde van de sessie aan de tand, tijdens de laatste twintig minuten stopte het zelfs met regenen en begon de baan stilaan op te drogen. Onze landgenoot was de snelste in de LMP2-klasse op de elfde plaats algemeen. Bij het vallen van de geblokte vlag zagen we in de top zes een mix van Porsche's en Audi's, de beide Toyota's volgden op zeven en acht, met een kleine vijf seconden achterstand op de snelste Porsche. Al hun snelste tijden werden uiteraard gerealiseerd op de nog droge baan aan het begin van de sessie.

In GTE gingen de snelste tijden naar respectievelijk Corvette (Pro) en Ferrari (Am). Om 2 uur lokale tijd begint de tweede sessie en er staat opnieuw regen op het menu.

Foto's: Racing International Photography



  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons