van der Horst

24H Le Mans: Toyota #7 gaat verder op zijn elan in eerste kwalificatiesessie

Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050 Hybrid
Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050 Hybrid
Na de eerste kwalificatiesessie is het de Toyota TS050 Hybrid #7 van Kamui Kobayashi, Mike Conway en José-Maria Lopez die voorlopig op pole staat. Kobayashi schudde in het begin van de 2 uur durende sessie een 3:17.161 uit zijn mouw en deze bleef tot middernacht staan. Opvallend wel was dat niet de zuster-Toyota, maar de SMP Racing BR01 #17 van Egor Orudzhev, Sergey Sirotkin en Stephane Sarrazin naast de voorlopige polesitter geposteerd is op minder dan vijf tiende. In GTE Pro draaide de wagen van Maxime Martin het gros van de sessie mee vooraan, maar het is Harry Ticknell die met de Ford #67 voorlopig de pole in handen heeft na een rappe tijd in de slotfase.
  • Skylimit Events
Toyota #7 na aanrijding met Dragonspeed Oreca
Toyota #7 na aanrijding met Dragonspeed Oreca
In tegenstelling tot bij de vrije trainingen konden de wagens vertrekken op een droge baan, waarbij de meeste bolides al direct een snelle tijd op de tabellen wilden zetten. Na het eerste uur verliep alles al bij al nog rustig, tot we na een uur en een kwart opgeschrikt werden door een aanrijding in de Ford Chicanes. De DragonSpeed Oreca #31 met Roberto González aan het stuur spinde aan de Chicanes en op het moment dat hij wou verder rijden, vloog Conway met de Toyota #7 recht over de snuit van de LMP2 (zie lager op deze pagina voor de beelden). Beiden draaiden nog voor de finishlijn rechtsaf om de pits in te rijden en konden 20 minuten later hun kwalificatiesessies verderzetten. Daarnaast was er ook een opmerkelijke crash van de Ford #66 met Olivier Pla aan het stuur in de Corvette Curves.

SMP Racing - BR Engineering BR1
SMP Racing - BR Engineering BR1
Toch moest de Japanse constructeur zich geen zorgen maken klokslag middernacht. Kobayashi kreeg orders om vanaf het begin al voluit te gaan, waardoor zij al direct de toptijd in handen hadden. Dit kon niet gezegd worden van de zuster Toyota #8 (Buemi/Nakajima/Alonso). Van bij de start zagen zij veel non-hybride LMP1's voor zich uit, totdat Fernando Alonso in de eindfase naar een vierde plaats opklom, achter de SMP Racing BR01 #17 en de Rebellion Racing #3 (Thomas Laurent-Nathanael Berthon-Gustavo Menezes). Stoffel Vandoorne mocht de eerste kwalificatieronde openen en zette de snelste tijd neer van de SMP Racing BR01 #11, maar viel na twee uur terug naar een zevende plaats.

In LMP2 was het de DragonSpeed Oreca #31 van González, Pastor Maldonado en Anthony Davidson die ook al van bij het begin de besttijd draaide en zo de Signatech Alpine (Nicolas Lapierre-André Negrão-Pierre Thiriet) en de United Autosports Ligier (Philip Hansson-Filipe Albuquerque-Paul Di Resta #22) voorbleef, met een halve tel verschil tussen de drie.

Ford troeft Porsche en Aston Martin voorlopig af

Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage AMR
Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage AMR
Waar de koppositie bij de proto's vanaf het begin vastlag, was er in de GTE Pro-klasse toch al enigzins wat strijd om de polepositie. Van bij de start was het niet Porsche, maar Aston Martin dat de kop nam. Alex Lynn - teamgenoot van Maxime Martin en Jonathan Adam - zette in de openingsfase de snelste tijd neer en leek ook als voorlopige polesitter de sessie af te sluiten, maar dit was buiten Harry Ticknell gerekend. In de laatste vijf minuten dook de Brit met de Ford GT #67 - die hij deelt met Andy Priaulx en Jonathan Bomarito - onder de tijd van de Aston Martin en de Porsche.

Porsche GT Team - Porsche 911 RSR
Porsche GT Team - Porsche 911 RSR
Bij Porsche was het Nick Tandy die met de nummer 93 zich op het einde nog naar een tweede plaats kon knokken en op 28 duizendste van de Ford #67 eindigde. Achter de top drie is het allemaal Porsche wat de klok slaat met de #92 van Laurens Vanthoor op een voorlopige zesde startplek.

In GTE Am zette net als vorig jaar Matteo Cairoli de Dempsey - Proton Porsche (#88, Giorgio Roda-Satoshi Hoshino) op de voorlopige polepositie en bleef hiermee de Porsches van Team Project 1 (Jörg Bergmeister-Patrick Lindsey-Egidio Perfetti) en de tweede Dempsey - Proton Racing (#77, Matt Campbell-Christian Ried-Julien Andlauer) voor. De Dempsey-Proton Racing Porsche van Tracy Krohn - die zwaar crashte tijdens de vrije training - nam niet deel aan de eerste sessie.

Lees ook: Alle nuttige info over de 87e 24 Uren van Le Mans

--- UITSLAG QUALIFYING 1 24 HEURES DU MANS 2019 ---
 
Foto's: Geert Franquet & Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in 24 Heures du Mans op donderdag 13 juni 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons