van der Horst

24H Le Mans: Toyota snelst in kwalificaties - WRT & Vanthoor/Martin naar Hyperpole

Toyota GR10 Hybrid #7
Toyota GR10 Hybrid #7
Net als in de eerste vrije training heeft Toyota het voordeel in Le Mans, al gingen de chrono's wel gevoelig omlaag in de kwalificaties. Helemaal in het begin van de sessie dook de GR010 Hybrid #7 van Conway/Kobayashi/Lopez als enige (ruim) onder de grens van 3:27 en zette zo de Alpine (Negrao/Lapierre/Vaxiviere) op 8 tiende. De zuster-Toyota Buemi/Nakajima/Hartley volgde op anderhalve tel, voor de Glickenhaus 007 LMH van Derani/Mailleux/Pla. De Hyperpole, morgen, moet de pole positie bepalen voor de 89ste editie van de 24 Uur van Le Mans.
  • Prospeed Competition
De Jota Oreca 07 van Gonzalez/Felix Da Costa/Davidson won voorlopig het pleit in LMP2 en vond bijna een halve seconde op de G-Drive Aurus 01 van Rusinov/Colapinto/Nyck de Vries. De WRT Oreca van Kubica/Deletraz/Ye besloot op P3, terwijl ook Panis Racing (Canal/Stevens/Allen) en twee United Autosports-bolides (Jamin/Aberdein/Maldonado en di Resta/Lynn/Boyd) een ticket bemachtigden voor de hyperpole. De United Autosports Oreca van Hanson/Scherer/Albuquerque strandde slechts op de 12de plaats in de klasse, net na de WRT-proto van Frijns/Habsburg/Milesi. Stoffel Vandoornes Jota Oreca miste net de LMP2-top 6 en start vanaf de 12de plaats algemeen, Nigel Bailly's Association SRT41-bolide vanaf P29 en de Racing Team India Eurasia Ligier met onder meer Tom Cloet twee plaatsen verder.

AF Corse en Ferrari zetten voorlopig de toon bij de GTE's, met de Ferrari 488 GTE Evo van Serra/Molina/Bird voor de zusterwagen (Pier Guidi/Calado/Ledogar), terwijl de Porsche 911 RSR van Estre/Jani/Christensen als derde afklopte, op bijna driekwart seconde. Ook de Corvette #64 (Milner/Tandy/Sims), de HubAuto Porsche, van onze landgenoten Dries Vanthoor & Maxime Martin en Alvaro Parente, en de Porsche van Bruni/Lietz/Makowiecki stootten door naar de Hyperpole. Laurens Vanthoor moest op de Weathertech Porsche vrede nemen met P7 in de klasse en start als 38ste algemeen.

In LMGTE-Am ging de besttijd wel naar Porsche, met name de bolide die Julien Andlauer deelt met Lance David Arnold en zeventiger Dominique Bastien. De Porsche 911 RSR van Wainwright/Barker/Gamble volgde als tweede, voor de Ferrari's van Cetilar en Inception, de Mentos Team Project 1 Porsche #56 en de TF Sport Aston Martin #33. Alessio Picariello vertrekt vanaf de 13de plaats in de klasse (52ste algemeen), terwijl 'Iron Dame' Sarah Bovy genoegen moest nemen met P17 in de klasse, ofwel P56 algemeen.

De zes snelste wagens uit elke klasse mogen morgen om 21 uur strijden voor de pole positie. Zeven uur eerder staat de derde vrije training op het menu, terwijl er zowel vandaag als morgen om 22 uur een nachttraining van twee uur geprogrammeerd is.

Foto: Geert Franquet



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in 24 Heures du Mans op woensdag 18 augustus 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons