van der Horst

24H Le Mans: Uitslag in GTE Pro eindelijk definitief

Ford Chip Ganassi Team USA - Ford GT
Ford Chip Ganassi Team USA - Ford GT
Na de podiumceremonie voor de GTE Pro klasse moesten alle protagonisten hun beker terug afstaan aan de organisatie. Vanwege klachten van Ford en Ferrari aan elkaar was de uitslag immers nog niet officieel. Risi Competizione diende klacht in tegen de Ford Chip Ganassi Racing Team USA Ford GT #68 omdat de wagen niet voldoende vertraagde in een van de slow zones. Ford Chip Ganassi Racing antwoordde met een klacht tegenover Risi Competizione omdat de wagen een stop and go negeerde om een van de diodelichtjes, die achter de deur het klassement aangeven, te laten herstellen. De klachten werden achteraf door de ACO ontvankelijk verklaard en beide wagens worden bestraft, maar aan de uitslag wijzigt er niets.
Risi Competizione - Ferrari 488 GTE
Risi Competizione - Ferrari 488 GTE
De Ford GT #68 krijgt een straftijd van 50 seconden omdat de wagen inderdaad onvoldoende vertraagde in een slowzone, bovendien komen daar 20 seconden extra straf bij omdat een van de luchtdruksensoren op een wiel defect was. Indien het bij deze straf bleef ging de zege naar de Ferrari, maar Risi Competizione reageerde niet op een zwart-oranje vlag om een klassementslichtje te herstellen, waarvoor de wagen 20 seconden straftijd krijgt. Met deze straf komt de Ferrari in het klassement opnieuw achter de Ford te staan op 10 seconden. Risi Competizione krijgt daarbovenop een boete van 5000 euro.   

Later zal de ACO zich nog buigen over een protest van Risi Competizione tegenover Ford omdat de Amerikaanse wagens te performant waren en het prestatieverschil van 7% dat er moet zijn tussen de verschillende klasses (Voor de GTE Pro tegenover de LMP2 klasse) niet respecteerde.  

Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in 24 Heures du Mans op maandag 20 juni 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons