van der Horst

24H Zolder: Patric Derdaele blikt terug en kijkt naar de toekomst

Belgium Racing - Porsche 991
Belgium Racing - Porsche 991
De 37ste editie van de 24 Hours of Zolder is achter de rug en net zoals de twee vorige jaren kregen we met Belgium Racing opnieuw een verrassende winnaar. Niet omdat het Limburgse team van Patric Derdaele moet onderdoen voor andere teams, maar wel omdat de Porsche waarmee ze voor de derde maal op rij wonnen niet de snelste wagen was van het ganse lot. Die eer was dit jaar weggelegd voor een vijftal prototypes waaronder vier Wolf's en een Norma. En toch kwam de Porsche opnieuw als eerste over de meet met een grote voorsprong op de rest van het veld. We vroegen teameigenaar Patric Derdaele om meer uitleg.
Patric, een derde zege op rij op het thuisfront, dat moet deugd doen
“Jazeker, de 24 Hours of Zolder winnen en dit 3 jaar op rij is toch wel uitzonderlijk en niet vanzelfsprekend. Ik wist evenwel dat de verzamelde concurrentie met ons rekening hield, want ondanks dat we opnieuw startten als underdog, hebben we de twee vorige edities ook gewonnen met een wagen die niet de snelste was op de startgrid. Ook deze keer konden we op papier niet winnen als de
Dylan Derdaele - Patric Derdaele
Dylan Derdaele - Patric Derdaele
rest gevrijwaard bleef van problemen. Twee jaar geleden waren het de GT3-wagens en de proto’s die sneller waren, maar ze konden niet strijden tot het einde. Nu opnieuw, net als de vorige jaren, waren de proto’s voor de start op papier sneller. Niet alleen op de piste, maar ook ernaast aangezien ze zuiniger zijn en dus minder tankbeurten moesten maken dan een Porsche”.

Wat maakt jou als teambaas gelukkig en wat is je drijfveer ?
Belgium Racing - 24H Zolder 2015
Belgium Racing - 24H Zolder 2015
“Dit is tweeledig: Enerzijds heb ik zelf jaren gereden en nadien de fakkel doorgegeven aan zoon Dylan. Met die ervaring in het achterhoofd en geruggesteund door een doorwinterde teamchef Jan Gabriëls beleven we schitterende momenten op de circuits en zijn we uitgegroeid tot een team van amateurs met een professionele visie”.

“Anderzijds maakt het me ook gelukkig als ik zie hoeveel mensen zich belangeloos inzetten om alles in goede bannen te leiden. Ik sta er telkens van versteld en iedereen wordt op gelijke voet behandeld, van teamchef tot de bordenwassers. Iedereen is een schakel in de ketting. Afgelopen weekend was het team van Belgium Racing gegroeid tot 80 vrijwilligers. Als ik dat zie, vind ik telkens opnieuw de drijfveer om ermee door te gaan. De piloten doen het op de piste, maar zonder al de rest was dit niet mogelijk. Iedereen is dus een beetje mee winnaar. Ik kan dit dan ook moeilijk loslaten, alhoewel dat het heel veel tijd en energie van me vergt.”

Hoe hebben jullie je voorbereid op deze editie ?
Patric Derdaele - Dylan Derdaele
Patric Derdaele - Dylan Derdaele
“Zoals steeds, met oog voor detail en een sterke strategie. Ditmaal met twee Porsches 991 Cup, wagens die relatief weinig ervaring hebben in races tweemaal rond de klok tegenover de Porsche 997 Cup.  Het was de eerste maal dat we deze race afwerkten met een 991 Cup en ook voor ons waren er nieuwe elementen tegenover de 997 Cup waarmee we de twee vorige edities wonnen. We beschikken uiteraard over veel data van de races in de Belcar Trophy en de BRCC”.


De 24 Hours of Zolder zijn aan een revival toe met een vol startveld van dik 60 deelnemers, een 250-tal piloten, 25000 bezoekers… Hoe verklaar je dat?
Patric Derdaele - Jan Gabriëls
Patric Derdaele - Jan Gabriëls
“Back to basics; en dat is reeds een groot stuk het succes denk ik. Kleinere teams eveneens de kans geven om met beperkte budgetten te kunnen deelnemen en hen de kans geven om binnen hun klasse ook een podiumplaats te behalen. Reeds jaren voer ik gesprekken met Circuit Zolder over hoe het volgens mij moet zijn. Het bannen van de GT3 wegens te duur; men heeft geluisterd. Deze wagens kunnen terecht in de 24 Hours of Spa, de Supercar Challenge of andere kampioenschappen. België is een klein land en de 24 Hours of Zolder is niet belangrijk voor internationale topteams. Zolder moet deze wedstrijd bekijken in de richting van opkomende jeugd en talenten en deze de kans geven om zich in de kijker te rijden. Ook de gentlemen drivers kunnen nog iets betekenen in een dergelijke wedstrijd, terwijl enkele oud-strijders opnieuw hun weg terugvinden naar het circuit. Als je ziet dat bijvoorbeeld een Dirk Vermeersch 35 jaar na zijn eerste zege en na een internationale carrière opnieuw opduikt met een BMW is dat toch zalig?”

“Verder heb ik mee aan de kar getrokken om de inschrijvingsgelden zo laag mogelijk te houden in functie van de kleine teams. Zo heeft Circuit Zolder via het verdelen van gratis kaarten aan de deelnemende teams ervoor gezorgd dat iedereen zonder meerprijs zijn sponsors en supporters kon uitnodigen. Een goede zet dat niet in dovenmansoren is gevallen, want de teams hebben daar handig gebruik van gemaakt en zo kom je tot een goed compromis en zijn de teams meer geïnteresseerd dan ooit. Want no teams, no game.”

Reeds voor het derde jaar op rij is Belgium Racing niet als favoriet gestart. Eerst waren er de GT3's en de proto’s die favoriet waren, nadien alleen nog de proto’s. Desondanks heb je wel driemaal op rij gewonnen. Is je mening ondertussen veranderd?
24H Zolder: De start van de race in beeld gebracht
“Iedereen kent mijn mening en die blijft ondanks deze nieuwe zege ongewijzigd. Zoals ik reeds zei waren de GT3’s te duur voor de 24 Hours of Zolder en alleen topteams kunnen zich dat veroorloven. Dus iedereen zal het met me eens zijn dat GT’s van het genre Cup, zoals we ze kennen met Porsche Cup, Ferrari Challenge, Lamborghini Trofeo, Maserati Trofeo, enz. de topklasse moeten vormen inzake GT-wagens. Wat de proto’s betreft, ben ik nog niet van mening veranderd. Er zijn binnen de Belcar Trophy chrono’s gedraaid binnen 1’28” en dat zijn quasi identieke chrono’s als de GT3-wagens. Neem er nog eens bij dat ze tot 30% zuiniger zijn, waardoor ze enkele tankbeurten kunnen uitsparen. In theorie zijn zij steeds de favorieten voor de 24 Hours of Zolder en de Belcar Trophy. Wij moeten hopen dat ze miserie hebben, want anders kunnen we niet winnen. Ik hoop nooit dat een concurrent miserie kent en ik vind het trouwens heel spijtig dat de wagen van Anthony Kumpen en Bert Longin vroeg naar de kant moest. Ook zij hadden een pak genodigden en supporters naar Zolder gebracht."

Motorsport Services & Engineering - Mini Challenge JCW
Motorsport Services & Engineering - Mini Challenge JCW
"Ondanks het feit dat wij de wedstrijd wonnen, hebben we geen koers gehad voor de zege. Alleen de problemen van de proto’s hebben ons in staat gesteld om opnieuw te kunnen winnen. Indien alle proto’s waren blijven rijden, werden we zesde met onze eerste wagen. Ik heb er geen problemen mee om zesde te worden indien er een gelijke strijd woedt vooraan met materiaal dat aan elkaar is gewaagd en iedereen tot het uiterste drijft. Bovendien heb ik de indruk dat de proto’s angst inboezemen bij de concurrentie gezien er met Belgium Racing, Vandereyt en Speedlover amper vier Porsches op de startgrid stonden en geen enkele andere GT van hetzelfde allooi. Als die vijf snelle proto’s verdwijnen, komen er opnieuw andere GT-wagens opduiken met verschillende merken zoals daarnet vermeld, wat dan weer meer kleur in het peloton brengt en met meer kandidaat-wagens voor de zege. De strijd zal mooier en intenser zijn en volgens mij gaan er ook buitenlandse piloten of teams op afkomen. Ook wij hebben reeds met de Zwitserse familie Kroll, de Duitser Heyer en de Pool Giermaziak internationale piloten naar Zolder gebracht. Nu kenden we met een sterke equipe (Goossens, Derdaele, Heyer, Hoevenaars nvdr.) die hard op het gas ging negen ronden achterstand op de Wolf van Avelon Racing na zeven uur wedstrijd of meer dan één ronde per uur. Toen die wagen in de problemen kwam, hebben we de strijd gewonnen met 18 ronden voorsprong. Van een onderlinge strijd was er geen sprake. Bovendien zijn de proto’s volgens mij te gevaarlijk, want je ziet ze amper aankomen en ze duiken onder de spiegels”.   

Wat vond je van de komst van de BMW 235i Cup?
PDM Motorsport - BMW M235i Cup
PDM Motorsport - BMW M235i Cup
“Fantastisch gewoon. Die mannen rijden net als de BMW Clubsport Trophy hun race in de race en aan het einde van de rit zaten er vijf exemplaren binnen de top 10 algemeen. Door de revival van de 24 Hours en de komst van dergelijke Cup's zien we ook grote en bekende namen aan het stuur zoals Redant, Mattheus, Bouvy, Dumarey, Van Hooydonk, Cox, Menten, Retera, Leinders, enz. terug opduiken. Dat is waar de 24 Hours of Zolder zat op te wachten en deze Cup's zorgen mede opnieuw voor een vol startveld. Hierin kunnen ook jonge opkomende talenten voor een kleiner budget hun handtekening zetten. De komst van het BMW junior team bewijst dat ze ook over de grens weten waarmee ze bezig zijn in Zolder”.   

Dylan kreeg uitgebreide persaandacht in onder meer Het Belang van Limburg.
“Het is uiteraard prachtig dat Belgium Racing en Dylan veel aandacht kregen in onder meer Het Belang van Limburg. Maar er zijn meerdere kleinere teams die even hard moeten knokken en werken om aan de start te komen en ik vind dat men daar ook aandacht mag aan besteden. Je hoort me niet klagen, maar dat geeft naar anderen toe een boost om er volgend seizoen opnieuw te staan.  Anderzijds was het wel prachtig dat alle deelnemende Limburgers op zaterdag met foto in de Het Belang van Limburg stonden.

Foto's: Marnik Mouchaers - Martijn Wouters - Belgium Racing



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op vrijdag 4 september 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons