24H Zolder: Belgium Racing ambieert tweede zege op rij
Inzake de Zolderse klassieker tweemaal rond de klok wil Belgium Racing uiteraard zichzelf opvolgen als winnaar. Vorig jaar stonden Dylan Derdaele, Kenneth Heyer, Kuba Giermaziak, Frank Thiers en Bert Redant immers op het hoogste ereschavot na een bijzonder knappe wedstrijd. Ook de tweede wagen deelde in de prijzen en werd met Michaël & Chantal Kroll, Chris Mattheus, Danny De Laet en Jochen Habets derde algemeen. De beide Porsches van Belgium Racing dus op het podium in 2013 nadat het Limburgse team ook tijdens de voorgaande edities reeds dicht bij een algemene zege eindigde.
Patric Derdaele: “Vooreerst ben ik zeer blij dat de 24 Hours of Zolder opnieuw een mooi deelnemersveld kan voorleggen. Wij waren in het verleden steeds voorstanders dat de GT3 wagens werden geweerd en het resultaat mag gezien zijn. Nu alles terug op de rails staat is de volgende logische stap dat de Zolderse klassieker opnieuw wordt zoals vanouds met herkenbare wagens en dus zonder Proto’s. Gelimiteerd tot wat we momenteel kennen in de BRCC als de GT Cup, aangevuld met de wagens in Toerisme, zullen de onderlinge waardeverhoudingen tussen de wagens en de piloten beter tot hun recht komen”.
“Wat onze inbreng betreft; de Porsche 997 Cup (2010), tijdens deze editie bemand door vader en dochter Kroll, Danny De Laet, Yannick Hoogaars en Hans Thiers is de winnende wagen van vorig jaar en zal ook het nummer 1 op de flanken dragen. Normaliter kwam dit nummer toe aan de andere en jongere Porsche 997 Cup (2012) met Dylan Derdaele, Kenneth Heyer, Frank Thiers en Peter Hoevenaars, maar Dylan houdt vast aan het nummer 99 waarmee het team reeds veel successen boekte. Veel info over de tactische aanpak gaan we niet geven, maar wie ons kent weet dat alles tot in de details is uitgevlooid”
“Als winnaar van de editie 2013 moeten we terug de zege te ambiëren en hopelijk opnieuw met twee wagens binnen de top 3. Maar het zal zeer moeilijk worden en er zijn een pak onbekende factoren zoals veel wagens op de piste, enkele Proto’s en Silhouettes met een uitstekende bemanning en niet te vergeten waarschijnlijk wisselende weersomstandigheden. Ook naast de piste wordt het opnieuw een drukke bedoening voor Belgium Racing. We gaan terug een grote VIP tent neerpoten in de paddock die net als vorig jaar wordt voorzien van een paar ton zand voor de nu reeds bekende beach party en de 750 genodigden”.
Dylan Derdaele: “Ik denk dat we terug over een sterk kwartet beschikken met vooral de grote ervaring van Kenneth in endurance, de supersnelle Peter Hoevenaars en Frank Thiers die aan zijn 25ste editie toe is. Voor mezelf is het ook reeds de zesde deelname aan de 24 Hours of Zolder waardoor ik reeds over een goede bagage beschik. Ik denk dat we opnieuw een goede kans maken, maar we zullen ons moeten bewapenen tegen onszelf. 50 wagens op een piste van 4 km staat in theorie gelijk aan gemiddeld een wagen om de 80 meter. We zullen zeer veel moeten inhalen terwijl we amper vrije ronden zullen hebben. Er zullen veel trage en onervaren piloten rondrijden en het wordt dus opletten geblazen. Beter even van het gas dan bepaalde wagens trachten uit te remmen. Tegenover de Proto’s is dit dan weer in ons voordeel gezien deze door hun hoge downforce hun snelheid net in de bochten moeten opbouwen. Zij hebben dan weer het voordeel dat ze een pak later kunnen remmen door hun klein gewicht. Ik denk ook dat we in het voordeel zijn tegenover de Proto’s indien het gaat regenen. Het wordt in ieder geval een moeilijke race waarin we onszelf een bepaalde discipline moeten opleggen.”
Een week later komt Belgium Racing opnieuw in actie in het kader van de 600 km of Spa voor de vijfde en voorlaatste manche van de BRCC. Hierin staat Belgium Racing in Endurance Pro op de tweede plaats op vier punten van de leidende Aston Martin van Bouvy en Schmetz. Maar als we nu reeds rekening houden met het verplichte schrapresultaat ziet het er inzake de titelambities niet zo denderend uit voor de Limburgse troepen.
Patric Derdaele: “Xavier Maassen, Kenneth Heyer en Dylan Derdaele doen hun uiterste best, maar volgens mij kunnen we geen kampioen worden. We werden zowel in Zandvoort als in Spa genekt door de safety car die ons de eerste zege ontnam. In Zandvoort stonden we stil in de pitlane achter de safety car terwijl de leidende wagen doodleuk nog een rondje kon doorrijden. Zelfde verhaal in Spa, maar toen kwam de safety car zich tussen leider Bouvy en Maassen nestelen en verloren we ook een pak tijd. In Endurance Cup zitten onze youngsters goed op schema en via een overwinning en een tweede plaats in Spa hebben ze hun voorsprong een beetje verder kunnen uitdiepen, maar het blijft razend spannend voor Bart van Haren, Peter Hoevenaars en Yannick Hoogaars en tijdens de 600 km van Spa moeten ze kunnen bevestigen”.
Belgium Racing press
Tweet