van der Horst

24H 2CV: Nabeschouwing van de organisatoren (BGDC)

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
Het was de laatste race van het jaar op het circuit van Spa-Francorchamps, een ultieme confrontatie die getekend werd door bijzonder nazomerse omstandigheden. Drie uur lang waren de Ardennen het decor voor ruim veertig bolides van de BGDC, met als inzet de zege natuurlijk, maar ook de titels van 2016 in de verschillende Divisions en Klasses. Zowel in D1 als in D2 bleef de spanning tot het einde en waren de wedstrijdfeiten ontelbaar…
De Nederlander Wiebe Wijtzes, voor het eerst aan het stuur van de stoere BMW M3 E92, maakte zijn ambities duidelijk in de kwalificatie, waarin hij een opmerkelijke pole positie liet noteren. Desondanks blijven de BMW M3 E46 #17 van Huygens-Cools en #64 van De Wit  de referenties in de Division 2 van de Belgian Gentlemen Drivers Club. Afgelopen zondag bleken Kris Cools en Johan Huygens de sterkste deelnemers, ondanks een gewaagde strategie van Wijtzes. Ze behaalden een verdiende overwinning, die daarnaast ook de titel in D2 van Johan Huygens bevestigde, een week na zijn bekroning tijdens het Belgian Indoor Karting Championship. De titel werd vol overgave gevierd op het podium in Spa, samen met Pieter Verline, zijn teamgenoot van begin dit seizoen. Verlinde werd het slachtoffer van een wegongeval dat hem nog enkele maanden van de circuits zal houden. Een emotioneel moment…

Achter de #17 leek Koen De Wit op weg naar het zilver tijdens deze finale én in het kampioenschap, ondanks problemen met de ontsteking. In de laatste ronde onderging de Vlaming echter een foutloze aanval van Wiebe Wijtzes op de top van de Raidillon, waar de Nederlander alle beschikbare oppervlakte gebruikte… en zelfs wat meer! Hij kwam als tweede voorbij de zwart-witgeblokte vlag, voor een teleurgestelde Koen De Wit…

De Seat Leon Supercopa lieten mooie dingen zien tijdens de kwalificaties, maar in de race konden ze de verwachtingen niet inlossen. De #35 van Greg Vannetelbosch, Olivier Kirten en Salim Den Hondt werd nog vierde in Division 2 en in Klasse F, voor de #74 van Jimmy Adriaenssens en Kris Van Kelst, op hun beurt nipt voor de dappere BMW Z3 M Coupé #888 van het trio De Landsheere-Kluyskens-Vandekerckhove. 

In de Klasse E van de Division 2 noteerden we de dubbel voor de VW Golf V Cup 2.0 TDI. De #25 van Serge Van Den Berge, die uitstekend werd bijgestaan door Maxime Pasture en Ludovic Dubois, vierde de zege, met slechts zeven seconden bonus op de gelijkaardige bolide van Andreas Kempf en de Nederlandse Priscilla Speelman, beste vrouw in de wedstrijd. Opgave daarentegen voor kersverse kampioenen Kenny Boeykens, Kobe Wastiels en hun BMW 325i E90 #90. 

Opnieuw Sam Dejonghe!

De beloftevolle Sam Dejonghe, enkele uren eerder al winnaar van de 24 Heures 2CV en rijder van het RACB National Team, liet opnieuw van zich spreken, ditmaal in de BGDC! Samen met Geoffrey Heyninck, terug van weggeweest met zijn snelle BMW 320i E46 WTCC #281, won hij autoritair de Klasse B (tweeliter) van de Division 1, maar ook het algemene klassement van deze D1. Alle Peugeot RCZ Cup van de Klasse A16T werden dus geklopt!

Benoît Semoulin, opnieuw met zijn broer Français als teamgenoot tijdens de finale, reed een verstandige race en won op die manier de algemene titel in Division 1. In de laatste race werd hij derde in de D1 en tweede in de Klasse A16T. De jonge Anthony Lambert zegevierde in zijn Klasse (en dat voor de derde keer dit seizoen), maar kwam enkele punten tekort voor de titel. Hij kan zonder twijfel gezien worden als de revelatie van het seizoen in de BGDC. Matthieu De Robiano en Pierre Dupont, samen op de Peugeot RCZ Cup SemSpeed #2, maakten het succes van het team compleet. Die triomf kwam er mede dankzij de te snelle opgave van de RCZ Cup #188 van Jérôme Heinen en Gaëtan Hayot, door de gevolgen van een hevige aanrijding in de haarspeldbocht van Bruxelles tijdens de kwalificatie. Het was de RCZ Cup #7 van de Fransman Stéphane Cristinelli en Michel Duquesnoy die net naast het podium zou stranden.

In de Klasse B domineerde dus de BMW #281 van Heyninck-Dejonghe, terwijl de ervaren bemanning van de Vauxhall Astra Coupé #777, bestaande uit Guy Katsers en Philippe Ménage, zeker waren van de titel dankzij een tweede plek. De bekroning werd in de hand gewerkt door de opgave van de Renault Clio Cup #503 van François Jeukenne en Gaël Frère, die verraden werden door hun versnellingsbak. De Clio #117 van Christophe Van Riet en René Brugmans maakte het podium van de Klasse B volledig, voor de andere Clio Cup van de Nederlandse broers Mick en Yardy Hoogwerf, vaste waarden Philippe Braekevelt en Daniel Braun, het homogene trio Deger-Hortunalnus-Börner en uiteindelijk Angélique Charlier, bijgestaan door Pierre Zahnen en Laurent Simon. 

De enige wagen in de Klasse A, de Honda Civic #118 van Jean-Didier Ronveaux en Georges Pons, werd tot de opgave gedwongen. Maar het was niet het enige team met problemen, verre van. De kampioen in de Klasse D, de Porsche Boxster van Jean-Yves Beeckman, Christophe Denis en Alain Neutelers, verdween van het toneel na de breuk van een aandrijfas, waardoor de zege in cadeauverpakking werd aangeboden aan de BMW 325i #113 van het… viertal Claeys-Cruck-Uylenbroeck-Delnest, die beter deden dan de 325i Clubsport Trophy JJ Motorsport van de Nederlandse debutanten Gerjo Timmerije en Peter Struik.  

Voilà, de kampioenen van 2016 zijn gekend en het doek is gevallen over de BGDC 2016. De volgende campagne wordt er een van nieuwheden, aanpassingen in het reglement, een herziene kalender en een nieuw evenement. De Spa 400 zal immers het seizoen openen tijdens de volgende lente. We kunnen niet wachten…

BGDC Press
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op maandag 17 oktober 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures 2CV.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons