van der Horst

24H 2CV: Voorbeschouwing van de organisatoren

Als de bladeren op de bomen verkleuren en het mooie weer plaats ruimt voor de regen en de wind, begint het te kriebelen in het kleine wereldje van de 2CV competitie! Voor het eerst ingericht in 1985 door de befaamde Ecurie Santa-Fé, werden de 24 Uren 2CV de niet te missen afspraak voor het einde van het seizoen op het circuit van Spa-Francorchamps. En ook al staat de editie 2018 redelijk vroeg op de kalender, toch zullen alle liefhebbers van de geniale uitvinding van André Citroën trouw op de afspraak zijn op vrijdag 5, zaterdag 6 en zondag 7 oktober.
Een ding is zeker: deze etmaalrace, de gezelligste van het jaar, groeit nog steeds. Een goede 130 wagens zullen er op de startgrid staan op zaterdag, klokslag 15u30. Dit jaar zal de C1 Racing Cup, waarvan het gros van de deelnemers uit het Verenigd Koninkrijk komen, in de meerderheid zijn. Er worden immers 47 2CV aangekondigd en liefst 83 C1 wagentjes die zeer dicht aanleunen bij het seriemodel! En zoals we in het verleden al hebben kunnen vaststellen zit de verstandhouding tussen de beide Citroën merken goed, wat aan ieder zal toelaten om een maximum aan plezier te beleven…

Een hommage aan Michel Honin

Een andere goede traditie is dat de zegekandidaten bijzonder talrijk zijn! En we kunnen er op rekenen dat de clan van BNLL, die in 2017 hun overwinning achteraf zagen afgepakt, opnieuw een gooi zal doen naar de hoogste trede van het podium. Ze streven een derde algemene zege na in deze meest prestigieuze race van het seizoen. Maar ook in het oog te houden zijn de #42 BNLL Saxoprint (Car-Roustan-de Latre du Bosqueau-Malcause), die op zoek zijn naar revanche, de #43 BNLL4 GT Racing (Jossieaux-de Bonhome-Courtois-Brieven-Coppieters), de #65 BNLL2 (Crespin-Crespin-Fosseur-Steels) en de #74 BNLL3 CRAC (Denis-Gies-Michel-De Kelper). Een indrukwekkende armada! 

En aan motivatie zal het ook niet ontbreken in de rangen van de #44 Toiture Honin enkele dagen na het vertrek van het icoon Michel Honin, dubbelwinnaar van de wedstrijd in 2002 en 2010. Olivier Renaud, Gaëtan Hayot en Jérôme Heinen zullen er met ganser hart naar streven de bekende kleuren te laten schitteren, temeer daar ze een uitgelezen supporter zullen hebben die deze nieuwe bende zal vergezellen…

De 24H2CV worden gezien als een zaak voor de specialisten in de materie en zijn het speelterrein van een aantal zware jongens die eerder al wonnen en de handleiding voor dit evenement van buiten kennen! In die groep horen thuis de #1 JMCE Racing 1 van Licops-Licops-Licops-Lacroix, viervoudig laureaat, de #5 La Botte (Furlotti-Olivier-Beaufort-Vynckier-Hauris), die beter dan ooit gewapend zijn, de #8 Phoenix Racing Team (Santkin-Piette-Hemroulle-Hemroulle), de #70 CMDL by CGS (Hooreman-Renaux-Gillard-Draps), en natuurlijk niet te vergeten: de familie Jamar die met Marc en Eric deze keer de rangen vervoegen van de #18 2CV Passion Trapanelle, waar ze het stuur delen met namen als Chenier, Hortulanus, Tricoche en Brugmans.

Bij deze groep van toppers moeten we nog bijrekenen de #2 Kiss 2, met dubbelwinnaar José Close die wordt bijgestaan door Chloé Van Hove, Raphaël van der Straten en Alex de Latre du Bosqueau, de #3 Mickey Racing waar Lino Pecoraro als gasten Michël Berben, Philippe en Maxime Marquet heeft, de #7 Flax Team (Rosy-Delvaux-Devillers-Marchandisse-Marchandisse), de #11 Team Manitou 11 (Vandermosten-Moureau-Pulinx), de #14 Golden Horse (Blaise-Blaise-Louys-Schmidt), de #23 Kimy Racing (Vigneron-Gasperin-Boulange), de #29 FKT1 (‘Poupou’ Van Gysegem-Maes Abrahams), de #96 DS Racing (Dumoulin-Fritchley-Nopère), de #99 DRM Motorsport (De Robiano-De La Serna-Businaro), de #129 FKR2 (Abrahams-Jaminet-Beaupain) en ook nog de piraten van het Oregon Team (#83 Ragonesi-Watteyne-Asnong-Debroux). Deze lijst is verre van volledig want er kunnen zich ook nog wagens komen mengen uit de categorie ‘Hybride’ waar er bolides meerijden met BMW mechaniek onder de kap…

Traditiegetrouw zitten in de klasse ‘Expérimental’ de voertuigen die het meeste afwijken! Dit jaar worden daar de degens gekruist door de #46 JCL Driving by Donnay Monami (Detrait-Petralia-Monseur-Le Leu-Lempereur-Lempereur), de #80 VGS Collé Racing Team (Van Hees-Vansprengel-Vanden Driessche) en als van gewoonte de spectaculaire #77 Burton Racing (Van de Wauwer-Gascard-Marville-Pirlot).

Van de kant van de ‘Améliorées’ (de verbeterde voertuigen) zijn er de #47 2CV Wet Dream RT die zijn zege van 2017 komt verdedigen met Staf Mertens, Luke Schwartz, Rafael Branke, Sven Wijmeersch, Peter Van Israel en Hans Smit. Zij mogen er nu al zeker van zijn dat ze op hun pad de #68 Team FG 2CV Passion zullen vinden, met het viertal Sultana-Lercher-Guillaume-Vassard. Een duel dat zonder twijfel als scheidsrechters de #31 2PK Racing Team (Willaert-Staelen-Deopere-Dekeyser) zal zien, de #72 Team Basket Cup (Brisse-Dubois-Morvant-Gablier) en natuurlijk de #90 2CV de Feu (Brethenoux-Brethenoux-De Well-Vermylen-Bernet).

Bij de categorie ‘Classique’, waar we de 2CV en Dyane vinden die het dichtste bij de serieproductie staan, komen er steeds weer nieuwe liefhebbers bij. Het lijkt wel dat ze in de 24H2CV hun eerste liefde terugvinden. De Nederlanders van de #123 Dutch Dyane Racing Team (Van Koppen-Van Der Goes-Van Der Voort-Van Der Voort-Nederpel) zullen willen doorgaan op hun elan van 2017 en moeten het hoofd bieden aan een sterke internationale tegenstand met de #40 2CV GTE 40 (Houdan-Bouche-Bourbonnois), de #41 Team Basket Cup (Gablier-Gablier-Venot-Gaugry), de onvermijdelijke #69 La 2CV Mania (Beaujean-Collin-Hoeymakers-Noerdinger), de #93 Pénélope (Braeckman-Braeckman-Kervyn-Russel), de #98 Rétro Racing Team (Van de Velde-Van Den Brande-Arys), de #261 Les Bielles de Giel (Bouillard-La Scala-La Scala-Soubigou), de #375 2CV EGD Endurance (Daniel-Levasseur-Grafteaux-Letot-Ravin), de #435 2 Pattes Foll (Cannesant-Cannesant-Votte-Tailleur) en de #602 BKS (Asselborn-Asselborn-Rosner-Cadot-Mercier-Surel). U hebt het al begrepen, er zal moeten gereden worden…

De C1 Racing Cup is overal!

Er zal niet aan te ontkomen zijn voor de duur van het complete etmaal! De C1 zijn een waar fenomeen, vooral dan bij onze Britse vrienden. Tientallen van deze kleine bommetjes zullen op het circuit rondrijden. Daarvan komen er 26 in aanmerking voor het algemeen klassement van de C1 Racing Cup. De teams die bij de favorieten horen zijn FloRacing (Maka-Marin-Pax-Servais & Couturier-Borner-Pirlet-Flohimont), Beaufort 1 (Collette-Bauduin-Gillard-Bruyer), Heritage Event Car (Beeckman-Denis-Neutelers-Belkreir-Deby), FSA 1 (Seeuws-Mans-Verlinde), FSA 2 (De Wit-Agenais-Vanherck-Van Den Hemel), Muppet Racing (Petit-Delvaux-Denis-Corthals-Delvaux), Splimo by TDS Racing (De Braekeleer-Gosselin-Buret), MGC by CGS RT (Ide-Bry-Cristinelli-Duquesnoy), Ça roule Racing (Muller-Muller-Laloux-Loly), Ecurie Azur (Princen-Princen-Peeters-Chapel-Jeukenne), Kimy Racing (Matot-Matot-Matot), FKR 3 (Etienne-Dujardin-Ryserski-Paisse-Paisse-Etienne), GabanSportAuto (Gaban-Gaban-Machtelinckx), en daarbij nog de bolides die optreden in het kader van de operatie Cap48 van de RTBF, met onder anderen Kevin en Jonathan Borlée.

In de categorie ‘Guest’ maken de Britten de dienst uit. Ze worden vergezeld van een handvol Nederlanders, Amerikanen, een Australiër, een Nieuw-Zeelander, een Deen, een Zwitser, een onderdaan van de Verenigde Arabische Emiraten en twee inwoners van…Hong Kong! Een wedstrijd van wereldklasse, we zegden het al… 

En zoals nog een andere traditie het wil, zijn ook de Hundred Series by BGDC terug in het voorprogramma van de 24H2CV, met een wedstrijd  van 200 minuten die een veertigtal bolides aan de slag zal zien op zaterdag tussen 11u45 en 15u05. Daarna is er de niet te missen parade met een honderdtal 2CV, Dyane en aanverwanten, alles in een zinderende sfeer. Om 16u30 zal dan de start worden gegeven voor de 34ste editie van de 24H2CV 2018. Rijden maar!

Persbericht 24H 2CV



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op woensdag 3 oktober 2018.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons