van der Horst

24H Barcelona: Succes en pech voor Barwell-Motorsport-Aston Martin in beginfase

24 Hours of Barcelona 2013
24 Hours of Barcelona 2013
Exact om 12.00 uur startten 56 auto’s voor de 16e editie van de 24H BARCELONA – Trofeu Fermí Vélez op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Een forse regenbui twee uur voor de start van de race maakte de bandenkeuze voor tal van teams tot een lastige aangelegenheid, maar omdat de ideale lijn al grotendeels was opgedroogd, bleken slicks de juiste optie. Stefan Mücke, die met de Barwell Motorsport-Aston Martin met startnummer 1 (Poole/Abra/Senna/Mücke) de pole-position had veroverd, bouwde in het eerste uur van de race een comfortabele voorsprong op. Vervolgens echter kwam de auto op de baan tot stilstand, nadat kort voor het einde van het eerste uur het linker achterwiel van de Aston Martin was losgeraakt. Dat leidde tot de eerste neutralisatie van de race en bracht Gianluca de Lorenzi met de De Lorenzi Racing-Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (#3, de Lorenzi/Nearn/Breukers/de Heus) aan de leiding.
Twee teams startten niet: de Bremer Racing-Ferrari 430 GT3 Scuderia (#6, Bremer/Patrizi/Bergmann/Costa) als gevolg van een defecte versnellingsbak en de Top Autoteile Racing-BMW E46 WTCC (#34, Schelp/Schwager/Molenaar/ Krumbach), snelste in de kwalificatie in de klasse A5, vanwege een gebroken aandrijfas. De Guttroff Motorsport-Corvette (#16, Guttroff/Kiesch/Beisel/Klasen) moest al op donderdag na een ongeval bij een test voorafgaand aan het evenement van deelname afzien.

In de eerste 30 minuten van de race was er volop actie in de pitstraat, omdat tal van teams binnenkwamen voor een wissel van regenbanden naar slicks. Daartoe behoorden ook de Stadler Motorsport-Porsche (#7, Matter/Amstutz/Siedler/ Baumann) en de Hofor Racing-Mercedes-Benz (#4, Kroll/Eggimann/Heyer/ Frankenhout), die op de derde en vierde plaats reden toen ze na drie ronden binnenkwamen. Later echter maakten beide auto’s weer snel terrein goed. Kort voor het einde van het tweede uur van de race kwam de De Lorenzi Racing-Mercedes voor een rijderswissel de pits in. Daarmee kwam de leiding in het algemeen klassement en in de klasse A6 in handen van de Stadler-Porsche. De Car Collection-Mercedes (#2, Schmidt/Mattschull/Schmersal/ Edelhoff/Kirchhoff) is op het moment tweede, gevolgd door de De-Lorenzi- en de Hofor-Mercedes. De Barwell-Aston Martin is na reparatie terug in de race, maar heeft een achterstand van 16 ronden.

De leiders in de overige klassen na twee uur zijn:
997: Speedlover-Porsche 996 Cup (#15, Richard/Diez-Villarroel/Rivas)
A2: Team Sally Racing-Renault Clio (#49, Sally/Gotsche/Obel/Christensen/Borum)
A3T: Memac Ogilvy Duel Racing-SEAT Leon Supercopa (#42, Moutran/Moutran/Moutran/Quaife/Kaye)
A5: Tischner Motorsport-BMW E46 (#29, Tischner/Becker/Trautwein/Tischner)
D1: TTC Racing-Volkswagen Golf V TDI (#60, Schiliger/Kempf/Hans)
D2: Saxon Motorsport-BMW 135D GTR (#56, Barrow/Corbett/Barrow)

De meest recente informatie, live-timing, foto’s en videobeelden zijn te vinden via live.24hseries.com. Ook worden er regelmatig nieuwe meldingen gepubliceerd via Twitter (@24HSERIES, hashtag #24HBCN) en Facebook (www.facebook.com/24hseries). Motors TV zendt op 6 oktober vanaf 21.00 uur een samenvatting van de 24H BARCELONA uit.

Creventic Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op zaterdag 7 september 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Barcelona.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons