van der Horst

24H Barcelona: Hofor Racing wint met Mercedes SLS AMG GT3

24 Hours of Barcelona 2013
24 Hours of Barcelona 2013
Het Zwitserse team Hofor Racing heeft de 16e editie van de 24H BARCELONA – Trofeu Fermí Vélez gewonnen. Met de Mercedes-Benz SLS AMG GT3 legden de coureurs Michael Kroll, Roland Eggimann, Kenneth Heyer en Christiaan Frankenhout in totaal 605 ronden op het 4,655 kilometer lange circuit af. Na 24 uur reed teameigenaar Michael Kroll de sportwagen over de eindstreep en stelde zo de overwinning veilig. “Een podiumplaats was ons doel, maar dat we zelfs de algehele overwinning hebben gepakt, is natuurlijk fantastisch. Zeker ook omdat het pas onze tweede race met de SLS AMG en onze eerste 24-uursrace met deze auto was”, zei Michael Kroll. De Ruffier Racing-Porsche 997 Cup (#10, Lafargue/Lafargue/Racinet/ Abergel) leidde gedurende vrijwel de hele race in de 997 Cup-klasse en eindigde op een uitstekende tweede plaats algemeen. Minstens zo opmerkelijk was de derde plaats in het algemeen klassement voor de MDM-Motorsport-BMW 320D (#63, De Laat/De Prenter/Boorsma/Bus), die ook de D2-dieselklasse won.
Voor Michael Kroll, Roland Eggimann en Christiaan Frankenhout was het de eerste algehele overwinning bij een 24-uursrace. Voor de Duitse coureur Kenneth Heyer was het een bijzonder succes. Nadat hij vorige week al de 24-uursrace in het Belgische Zolder op zijn naam wist te schrijven binnen het team van Belgium Racing, werd hij nu de eerste coureur in de historie van de autosport die twee algehele overwinningen in 24-uursraces in twee opeenvolgende weekeinden wist te behalen. Op het moment van de prijsuitreiking was hij zelf echter al niet meer aanwezig om zijn trofee in ontvangst te nemen, want toen was hij al onderweg naar Spa-Francorchamps, waar hij vanmiddag deelneemt aan de 600-kilometer-race voor de Belgische BRCC-serie. En ook daar stond hij naast Dylan Derdaele en Chris Mattheus op het podium en pakte de titel in GT Cup. Dat is pas een echte lange-afstandsrijder! Heyers vader, de legendarische Duitse coureur Hans Heyer, nam voor zijn zoon de beker in ontvangst. Daarbij droeg hij natuurlijk de Tirolerhoed, die zijn handelsmerk is.

De overwinning voor de Mercedes-Benz SLS AMG GT3 betekent ook opnieuw een succes voor de sportwagen met vleugeldeuren in een lange-afstandsrace. Dit seizoen wonnen Mercedes-Benz-klantenteams al de Dunlop 24H DUBAI, de 12H Bathurst en de 24-uursraces op de Nürburgring en in Spa-Francorchamps. De Hofor Racing-Mercedes nam in Barcelona even na middernacht de leiding over, nadat de Stadler-Porsche (#7, Matter/Amstutz/Siedler/Baumann) was uitgevallen vanwege een opgeblazen motor. De Porsche had gedurende het grootste deel van de eerste helft van de race aan de leiding gereden. Voor de Hofor-Mercedes was de race echter ook niet geheel zonder problemen. “In de laatste tien uur van de race moesten we zonder tweede versnelling rijden. Dat maakte het er niet gemakkelijker op”, berichtte de Nederlandse rijder Christiaan Frankenhout.  
    
Met zware regenval op zaterdag en niet minder dan 20 ‘code-60’s’ en twee safety-car-fases om de race na incidenten te neutraliseren was de wedstrijd voor alle deelnemers een flinke uitdaging. Dat blijkt ook uit het relatief hoge uitvalpercentage: van de 56 gestarte auto’s werden er zes vanwege een te kleine afgelegde afstand niet geklasseerd. Elf auto’s vielen officieel voortijdig uit.

De Barwell Motorsport-Aston Martin (#1, Poole/Abra/Senna/Mücke), die in de beginfase het veld aanvoerde, maakte in de loop van de middag snel weer terrein goed, nadat in het eerste uur een wiel van de auto was losgeraakt. Later viel het team als gevolg van een gat in de radiateur weer terug. In de vroege ochtend was de race voor de Aston Martin definitief over na een botsing. Stefan Mücke werd ter observatie overgebracht naar het ziekenhuis, maar had geen ernstige verwondingen. De aanrijding betekende ook het voortijdige einde van de race voor de Clickvers.de-Porsche (#12, Destrée/Jodexnis/Pauels/Chrzarnowski), die in de nacht lange tijd in de top drie reed. Een andere kandidaat voor een top-drie-klassering, de Car Collection Motorsport-Mercedes (#2, Schmidt/Mattschull/Schmersal/Edelhoff/ Kirchhoff), viel als gevolg van een crash net voor middernacht uit.   

Naast de zege in het algemeen klassement won Hofor Racing ook de klasse A6. Hier werd de Mercedes-Benz SLS AMG GT3 van het Italiaanse team De Lorenzi Racing (#3, De Lorenzi/Nearn/Breukers/De Heus) als tweede geklasseerd. Het Franse team Ruffier Racing won de Porsche 997-klasse voor het team Motorsport Services STR uit Nieuw-Zeeland (#9, Niall/Niall/Harvey/Pilatti)  en De Lorenzi Racing (#11, Tan/Keong/Fecchio/Paletto).

Het Franse team GC Automobile Factory bezette met zijn beide silhouet-auto’s de twee podiumplaatsen in de klasse SP2. De overwinning ging naar de auto met het startnummer 17(Montant/Perrin/ Fridman/Bonjean), de zusterauto met startnummer 18 (Cimadomo/Amrouche/Provost/De la Chapelle)  behaalde de tweede plaats in de klasse. Het Italiaanse team Nova Race won met de Ginetta G50 GT4 (#25, Magnoni/Scarpaccio/Ghizzi/ Cressoni/Stefanelli) de klasse SP3 voor de Cor Euser Racing-Lotus Evora GT4 (#22, Prewitt/ Euser/Severs/di Leo) en de Bonk Motorsport-BMW M3 (#21, Burghardt/Bonk/Bonk/ Partl/Weidinger).    

Het Britse team Intersport Racing won met de BMW M3 (#33, Clarke/Gibson/ Hayes/Radcliffe) de klasse A5, gevolgd door de RTR-Projects-BMW M3 (#32, Miniberger/Vitek/ Paulavets/Cervenka) en de MMC Motorsport-BMW (#30, Cox/Cox/Cox/Borness). Motorsport Services uit Nieuw-Zeeland won de klasse A3T met de SEAT Leon Supercopa (#43, Glasson/Mahy/ Lowrey/Harris), nadat de NKPP-YMOR Racing-SEAT (#37, Bessem/ Hilders/van den Berge/Posthumus) met problemen in het laatste uur van de race terugviel. Het Nederlandse team eindigde toch nog als tweede, voor de Hofor/Kueperracing-BMW E46 M Coupé (#35, Kuepper/Kroll/Kroll/Feller). Het Duitse Besaplast Racing Team herhaalde met de Mini Cooper S (#46, Kovac/Lestrup/Tekaat/Littig)  de overwinning in de klasse A2 van vorig jaar, voor de beide Renaults Clio van de teams Roadrunner Racing (#51, Peter/Umemoto/Gronnig/ Hrubesch) en Solà Sport (#52, Dauger/Antunes/Sarrea/ Solà).

Het Zwitserse team TTC Racing leidde met de Volkswagen Golf V TDI (#60, Schilliger/Kempf/Hans) van start tot finish in de dieselklasse D1 en stelde de overwinning veilig. De Red Camel Racing-SEAT Leon 2.0 TDI (#59, Dijkhof/Kresnik/Bassil/Faber) eindigde als tweede, het Spaanse team Black Motorsport werd met een andere SEAT (#58, Lloret/Sturlese/Parés/Pascual/ Salazar)  als derde geklasseerd. Het Nederlandse team MDM Motorsport won de klasse D2, voor Saxon Motorsport uit Groot-Brittannië met de BMW 135D GTR (#56, Barrow/Corbett/Barrow).

De meest recente informatie, live-timing, foto’s en videobeelden zijn te vinden via live.24hseries.com. Ook worden er regelmatig nieuwe meldingen gepubliceerd via Twitter (@24HSERIES, hashtag #24HBCN) en Facebook (www.facebook.com/24hseries). Motors TV zendt op 6 oktober vanaf 21.40 uur een samenvatting van de 24H BARCELONA uit.

Creventic Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op zondag 8 september 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Barcelona.
  • VR Racing

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons