van der Horst

24H Barcelona: Pole voor Scuderia Praha Ferrari 458

24H Barcelona 2014
24H Barcelona 2014
Voor de Italiaanse coureur Matteo Malucelli had zijn comeback in de autosport niet beter kunnen verlopen. Bij zijn eerste optreden na zijn zware crash tijdens de Rolex 24 in Daytona, eind januari, en de daaropvolgende revalidatie zette Malucelli de Scuderia Praha Ferrari 458 Italia GT3 (#4, Písarík/Jirík/Malucelli/Kox) op de pole-position voor de 24H BARCELONA van dit weekeinde. Met zijn snelste rondetijd van 1:50,031 minuten op het 4,655 kilometer lange Circuit de Barcelona Catalunya was Malucelli 0,587 seconden sneller dan Kenneth Heyer. De Duitser realiseerde met de Mercedes-Benz SLS AMG GT3 van Hofor Racing (#1, M. Kroll/Eggimann/Heyer/Frankenhout/C. Kroll), het winnende team van vorig jaar, een tijd van 1:50,618 minuten, waarmee ook de sportwagen met vleugeldeuren vanaf de eerste startrij vertrekt. Op de tweede startrij staan de Kessel Racing-Ferrari (#32, Sicart/Cadei/Piccini/Delpit/Enjalbert) en de Leipert Motorsport-Lamborghini Gallardo FL2 (#6, Talbot/Perrin/Barth/Eskelinen), die in de kwalificatie respectievelijk als derde en vierde eindigden.
  • Dreamdrive
Matteo Malucelli was de eerste rijder die gedurende de 45 minuten durende kwalificatie bovenaan de tijdenlijst stond en bleef tot het eind op die positie, waarbij hij een aantal keren zijn eigen snelste tijd wist te verbeteren. “Natuurlijk is het fantastisch om na mijn ongeval en mijn lange revalidatie zo’n comeback te maken”, zei Malucelli. “Ik had zelfs nog sneller kunnen rijden. Op mijn snelste ronde moest ik immers nog twee auto’s inhalen. Maar ja, met bijna 70 auto’s op de baan tref je nooit een vrije ronde. Een tijd van 1:49 minuten was haalbaar geweest. In snelle bochten is de balans van de auto uitstekend, maar in langzame bochten is hij nog niet optimaal. Ik verheug me op de race. Hopelijk wordt het warm, want onze auto functioneert het best bij hoge temperaturen.”

Snelste rijder in de 997-klasse was Lukas Schreier met de ZaWotec Porsche (#8, Uckermann/Daim/Schreier/Klein) met een tijd van 1:53,405 minuten. De spannendste strijd om een pole-position was er in de klasse SP2 dankzij een duel tussen Max Braams met de Las Moras Racing Team Renault Mégane Trophy (#14, L. Braams/M. Braams/Huisman/Nooren) en Sébastien Dussolliet met zijn GC Automobile Factory GC Automobile GC 10 V8 (#12, Bonjean/Brochier/Courtois/Dussolliet). De twee wisselden elkaar meermaals af op de eerste plaats in de klasse, maar uiteindelijk werd een slotoffensief van Dussolliet beloond met de pole-position in de klasse dankzij een tijd van 1:54,037 minuten. De Nederlandse routinier Cor Euser behaalde met zijn eigen Cor Euser Racing-Lotus Evora GT4 (#18, Rice/Prewitt/Lewis/Euser)  de pole in de klasse SP3 met een tijd van 1:58,183 minuten. De Duitser Michael Tischner zette zijn Tischner Motorsport-BMW E46 (#30, M. Tischner/White/Nohring/M. Tischner/Trautwein) met een tijd van 1:59,201 minuten op pole in de klasse A5.     
Met een tijd van 1:59,987 minuten behaalde locale held Francesc Gutiérrez de pole in de klasse A3T met de SEAT Leon Cup-auto van Monlau Competición (#25, Sanz/Gutiérrez), die hij samen met meervoudig trial-wereldkampioene Laia Sanz als enige tweepersoons-team in de race bestuurt. Carlos Antunes was met de Nicolas Milan Compétition Peugeot RCZ (#44, Gibaud/Dauger/Maudet/Antunes) de snelste rijder in de A3-klasse met een tijd van 2:06,393 minuten. Ook in de klasse A2 staat er een Peugeot op de pole-position, nadat Vincent Radermecker met de Team Altran-Peugeot 208 GTi (#58, Radermecker/Latinne/de Andrés/Roman) een tijd van 2:01,494 minuten reed. De snelste BMW M235i Racing Cup-auto was die van Walkenhorst Motorsport (#35, Schrey/Akata/Krohn/Hughes) met een tijd van 2:02,398 minuten. De Saxon Motorsport BMW 135D GTR (#61, N. Barrow/T. Barrow/Allpass/Morrow) was met een tijd van 2:05,897 minuten het snelst in de D2-dieselkasse, terwijl Ivo Breukers met de Red Camel Racing SEAT Leon 2.0 TDI (#63, Kresnik/R. Breukers/Stanbridge/I. Breukers) in 2:07,024 minuten de snelste tijd in de D1-klasse liet aantekenen.       

De race start morgen, zaterdag 6 september, om 12.00 uur en eindigt een etmaal later. De prijsuitreiking volgt direct na de wedstrijd. Live-timing, live-streaming, foto’s en video’s zijn te vinden via live.24hseries.com. Er zijn ook regelmatige updates via Facebook (facebook.com/24HSeries) en Twitter (@24HSeries). De hashtag van het evenement is #24HBCN. Meer informatie over de 24H BARCELONA en de andere evenementen van de 24H SERIES powered by Hankook is te vinden op: www.24hseries.com. 

Creventic Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op vrijdag 5 september 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Barcelona.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons