van der Horst

24H Barcelona: Start met veel positiewissels

24H Barcelona 2014
24H Barcelona 2014
Op vrijdagavond maakten hagel en onweer een voortijdig einde aan de avondtraining voor de 24H BARCELONA. Op zaterdagochtend presenteerde het circuit zich echter weer van zijn beste kant voor de 24-uursrace voor GT’s, toerwagens en 24H-Specials van dit weekeinde. Om 12.00 uur begonnen 65 auto’s aan de formatieronde en na een ronde achter de safety-car werd de race vrijgegeven. In de eerste twee uren van de race waren er al diverse wisselingen aan kop van het algemeen klassement en was er ook de eerste ‘code-60-neutralisatie’.
Gestart vanaf de pole-position nam Peter Kox met de Scuderia Praha.Ferrari 458 Italia (#4, Písarík/Jirík/Malucelli/Kox) de leiding, maar nog in de eerste raceronde werd hij ingehaald door zijn landgenoot Christiaan Frankenhout met de Hofor Racing-Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (#1, M. Kroll/Eggimann/Heyer/Frankenhout/C. Kroll). Frankenhout bouwde een voorsprong van vier seconden op en reed in de derde ronde de tot dusver snelste raceronde (1:51,669 minuten), maar toen de koplopers te maken kregen met langzamere deelnemers die moesten worden ingehaald, benutte Kox al zijn ervaring om eerst het gat naar Frankenhout dicht te rijden en vervolgens in de tiende ronde de leiding over te nemen. Mede vanwege pitstops aan het eind van het eerste uur volgden er nog meer positiewisselingen aan de leiding. Ook de Leipert Motorsport-Lamborghini (#6, Talbot/Perrin/Barth/Eskelinen) en de Walkenhorst Motorsport-BMW Z4 (#24, Oeverhaus/Richter/Aust/Posavac) voerden een tijdlang de race aan.   

Na anderhalf uur was er de eerste ‘code 60’, nadat de NKPP Racing-SEAT Leon Supercopa (#37, Bessem/Hilders/Morien) op de baan tot stilstand was gekomen en geborgen moest worden. Net daarvoor was de LD Racing-Porsche 996 Cup (#10, Arezina/Burel/Chapon/Fontaine) in de eerste bocht hard in de bandenstapels gecrasht en uitgevallen. Na twee uren in de race waren de leiders in de klassen: de Walkenhorst Motorsport-BMW Z4 (#24, Oeverhaus/Richter/Aust/Posavac) algemeen en A6, de Las Moras Racing Team-Renault Mégane Trophy (#14, L. Braams/M. Braams/Huisman/Nooren) in SP2, de Ruffier Racing-Porsche (#17, Lafargue/Lafargue/Abergel/Racinet) in 997, de Cor Euser Racing-Lotus Evora GT4 (#18, Rice/Prewitt/Lewis/Euser) in SP3, de Intersport Racing-BMW M3 CLS (#28, Clarke/Radcliffe/Donaldson/Smith) in A5, de Saxon Motorsport-BMW 135 GTR (#61, N. Barrow/T. Barrow/Allpass/Morrow) in A3T, de RKC/TGM-Honda Civic Type R (#47, Coomber/T. Gannon/W. Gannon/Clonis/Bentley) in A2, de Nicolas Milan Compétition-Peugeot RCZ (#44, Gibaud/Dauger/Maudet/Antunes) in A3 en de KPM Racing-Volkswagen Golf (#66, Onslow-Cole/White/Morcillo/Walker) in D1.
 
Live-timing, live-streaming, foto’s en video’s zijn te vinden via live.24hseries.com. Er zijn ook regelmatige updates via Facebook (facebook.com/24HSeries) en Twitter (@24HSeries). De hashtag van het evenement is #24HBCN. Meer informatie over de 24H BARCELONA en de andere evenementen van de 24H SERIES powered by Hankook is te vinden op: www.24hseries.com.   

Creventic Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op zaterdag 6 september 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Barcelona.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons