van der Horst

24H Barcelona: Barwell Motorsport wint na spannende strijd

Barwell Motorsport - Lamborghini Huracan GT3 Evo
Barwell Motorsport - Lamborghini Huracan GT3 Evo
De Barwell Motorsport Lamborghini Huracán GT3 Evo (#77, Adrian Amstutz / Leonid Machitski / Patrick Kujala / Dennis Lind) heeft na een strijd met de Herberth Motorsport-Porsche 991 GT3 R (#91, Daniel Allemann / Ralf Bohn / Robert Renauer / Sven Müller), die de hele race duurde, de Hankook 24H BARCELONA 2019 gewonnen.
  • Powercars
De beide auto’s uit de A6-Pro-klasse waren gedurende meer dan de helft van de Europese finalerace onafscheidelijk: er waren niet minder dan 38 wisselingen aan de leiding! Bij het vallen van de zwart-wit geblokte vlag bedroeg het verschil tussen Dennis Lind en zijn naaste achtervolger Ralf Bohn slechts 10,481 seconden. 

Het tempo lag zo hoog dat Dennis Lind na in totaal 690 ronden op het 4,655 kilometer lange Circuit de Barcelona-Catalunya als winnaar over de eindstreep kwam, een nieuw record voor het evenement op het volledige Grand Prix-circuit. Toch bestond er bij het Britse team bij de aanvang van het laatste uur twijfel of de hoeveelheid brandstof toereikend zou zijn.

“Een geweldige job van het team”, zei Leonid Machhitski tegen Shea Adam van Radiolemans.com. “Voor de volle 24 uur wisselden we telkens van plaats aan de leiding met Herberth Motorsport, elke stop telde. Het bleef tot het einde spannend, want we zaten krap met de brandstof, dus we moesten Dennis (Lind) een beetje afremmen. Maar we zijn dolgelukkig!”

“Natuurlijk wil je niet zonder brandstof komen te staan, maar je wilt ook niet ingehaald worden”, zei Dennis Lind na afloop van wat pas zijn derde 24-uursrace was. “Het team heeft het geweldig gedaan door mij te leiden en ze zorgden ervoor dat het eenvoudig leek. Al het goede komt in drieën, denk ik!”

Algemeen Podium 2019 Hankook 24H Barcelona GT Series
Algemeen Podium 2019 Hankook 24H Barcelona GT Series
De GPX Racing Porsche 911 GT3 R (#24, Jean-Pierre Valentini / Benjamin Goethe / Stuart Hall / Nicky Pastorelli / Jordan Grogor / Jean-Pierre Valentini) eindigde na de eerste podiumplaats van het seizoen in Portimão nu in Barcelona voor de tweede keer op het podium, ondanks een lekke linker achterband in de laatste 25 minuten.
De tweede Herberth Motorsport-Porsche 991 GT3 R (#93, Edward Lewis Brauner / Stefan Aust / Klaus Bachler / Vincent Kolb / Zeljko Drmic) completeerde het succdes voor het Beierse team met de overwinning in de klasse A6-Am en de vierde plaats algemeen. Door een tijdstraf van 60 seconden in de laatste 30 minuten van de race verloor de Car Collection Motorsport-Audi R8 LMS (#88, Jürgen Häring / Taki Konstantinou / Tim Müller / Simon Reicher / Pierre Kaffer) de tweede plaats in A6-Am en de vijfde plaats algemeen aan de zusterauto met het startnummer 34(Dr. Johannes Kirchhoff / Max Edelhoff / Gustav Edelhoff / Elmar Grimm / Ingo Vogler), maar behaalde nog de laatste podiumplaats in A6-Am.

Na een reeks problemen gedurende de nacht eindigde de Bohemia Energy racing with Scuderia Praha-Ferrari 488 GT3 (#11, Jiří Písařík / Josef Kral / Matteo Malucelli) uiteindelijk als tiende algmeeen, waarmee er een einde kwam aan de reeks van vier opeeenvolgende overwinningen voor het team in de 24H SERIES.  Desondanks hadden Jiří Písařík, Josef Kral en Matteo Malucelli reden om feest te vieren, want hun totale aantal punten was genoeg voor de algemene rijderstitel in de 24H SERIES Europe en de algemene teamtitel voor Bohemia Energy racing with Scuderia Praha.

Sfeerbeeld Podium 2019 Hankook 24H Barcelona
Sfeerbeeld Podium 2019 Hankook 24H Barcelona
De True Racing-KTM GTX (#216, Johannes Stuck / Ferdinand Stuck / Laura Kraihamer / Sehdi Sarmini) behaalde de winst in de SPX-klasse bij het racedebuut van het voorseriemodel. Het Oostenrijkse team eindigde heel sterk in de top tien, een plaats voor Scuderia Praha. Verderop in het veld completeerden de Team Clickvers.de-Porsche 991 Cup MR (#769, Robin Chrzanowski / Kersten Jodexnis / Stefan Berger / Maximilian Koch) en de Vortex V8-Vortex 1.0 (#701, Stephane Cottrell / Philippe Gruau / Nicolas Nobs / Francesc Gutierrez Agüi) het podium in de SPX-klasse, waarbij het laatstgenoemde team het verbazingwekkende aantal van 31 pitstops nodig had.

Na een verbeten strijd om de overwinning in de 991-klasse ging dit succes uiteindelijk naar de Speed Lover-Porsche 991-II Cup (#978, Dominique Bastien / Richard Verburg / Nigel Farmer / Keong Liam Lim). Na een keurige inhaalrace werd de Team Webheads-Porsche 991-I Cup (#902, Andreas Riedl / Joachim Bölting / JM Littman / Tom Dillmann) tweede in de klasse. Het team  Porsche Lorient Racing behaalde de laatste podiumplaats, hoewel de #911 Porsche 991-II Cup (Jean-François Demorge / Mathieu Pontais / Pascal Gibon / Frédéric Ancel) bij de opwarmronde een defecte versnellingsbak had. Ironisch genoeg had het team de podiumplaats voor de #911 te danken aan problemen voor de zusterauto met het startnummer 912, die bij het begin van het laatste kwart van de race nog de klasse aanvoerde.

De Orchid Racing Team-Porsche 718 Cayman GT4 CS MR (#415, Alexandre Mottet / Laurent Misbach / Emmanuel Bello / Massimo Salamanca) behaalde een comfortabele zege in de GT4-klasse, ondanks twee afzonderlijke lekke banden gedurende de nacht. Accuproblemen maakten een einde aan de kansen op de klassezege voor de Sorg Rennsport-BMW M4 GT4 (#451, Olaf Meyer / Björn Simon / Simon Tibbett / Stephan Epp / Torsten Kratz), maar et Duitse team eindigde nog als tweede. De Hofor Racing by Bonk Motorsport-BMW M4 GT4 (#50, Martin Kroll / Michael Fischer / Michael Schrey / Thomas Jäger / Michael Bonk) kwam goed terug na een stop van bijna vier uur aan het begin van de race en behaalde nog de laatste podiumplaats in de GT4-klasse.

Nordschleife Racing beleefde een succesvol wedstrijddebuut van de gloednieuwe Ligier JS2 R in de speciale klasse SP4 en completeerde in 24 uur niet minder dan 510 ronden.

Uit respect voor Anthoine Hubert, de Franse Formule 2-coureur die gisteren het leven liet na een ongeval op het circuit van Spa-Francorchamps, zagen de teams op het podium af van de traditionele champagnedouche.


Racewinst voor TOPCAR Sport, titel voor Autorama in Hankook 24H BARCELONA

TOPCAR Sport by Bas Koeten Racing - Cupra TCR DSG
TOPCAR Sport by Bas Koeten Racing - Cupra TCR DSG
De TOPCAR sport by Bas Koeten Racing-CUPRA TCR DSG (#131, Fabian Danz / Julien Apothéloz / Loris Prattes / Antti Buri) heeft bij de Hankook 24H BARCELONA de eerste overwinning van het seizoen in de 24 SERIES powered by Hankook behaald. Vanaf het derde uur voerde het Zwitserse team vrijwel onafgebroken het veld aan. Na 637 ronden op het 4,655 kilometer lange Circuir de Barcelona-Cataluya kwam Antti Buri als winnaar over de eindstreep.

In combinatie met de tweede plaats voor de Baporo Motorsport-CUPRA TCR (#135, Jose Manuel Sapag / Marcelo Rafael Ciarrocchi / Alexandr Artemyev / Alberto Vescovi) behaalde CUPRA Racing een fraai dubbel succes voor eigen publiek in Spanje.

“Winnen is altijd mooi”, zei Antti Buri tegen Shea Adam van Radiolemans.com. “Het team heeft het uitstekend gedaan en de auto was perfect. We waren de hele tijd snel, maar we zorgden er ook voor dat we niet teveel risico namen. Gelukwensen aan Fabian (Danz), de nieuwe kampioen!”

De Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing-Volkswagen Golf GTi TCR (#112, Marlon Menden / Ralf Henggeler / Jérôme Ogay / Benjamin Leuchter / Yannick Mettler) completeerde zowel in de TCE-divisie als in de TCR-klasse het podium. Dat was voor het Zwitserse team genoeg om de algemene teamtitel in de 24H TCE SERIES Europe binnen te halen. Met zijn overwinning in Barcelona behaalde Fabian Danz de algemene rijderstitel in de 24H TCE SERIES Europe.

De TTC Racing-SEAT Leon TCR V2 (#103, Daniel Schilliger / Rolf Reding / Fredy Suter / Adrian Spescha) eindigde onverwacht, maar niet minder onverdiend als vierde, nadat de Holmgaard Motorsport-Volkswagen Golf GTi TCR (#102, Magnus Holmgaard / Jonas Holmgaard / Roy Edland / Rowan Shepherd / Michael Carlsen) met nog een uur te gaan te maken kreeg met een vermoedelijk remdefect.

Algemeen Podium 2019 Hankook 24H Barcelona TCE Series
Algemeen Podium 2019 Hankook 24H Barcelona TCE Series
De RTR Projects-KTM X-BOW (#224, Jan Krabec / Daniel Skalický / Petr Lisa / Erik Janis / Tomas Miniberger) behaalde in de klasse SP3 zijn tweede klassezege van het seizoen in de 234H SERIES. Verderop eindigde de Perfection Racing Europe Ginetta G55 (#345, Michael Klostermann / Claus Klostermann / Tommy Laugesen / René Rasmussen) ondanks schade vanwege een ongeval in de nacht als tweede in de klasse, net voor de Munckhof Racing-BMW M4 GTR (#310, Eric van den Munckhof / Marco Poland / Ted van Vliet / Marcel van Berlo / Glenn van Berlo). Laatstgenoemd team startte vanaf de pole in SP3, maar verloor tijd vanwege een versnellingsbakwissel in de beginfase.

De Hofor Racing by Bonk Motorsport-BMW M240i Racing Cup (#869, Martin Kroll / Axel Burghardt / Volker Piepmeyer / Michael Bonk / Michael Fischer) zegevierde in de klasse A3 voor de Synchro Motorsport Honda FK8-Civic Type-R (#676, Alyn James / Daniel Wheeler / Matt Neal). Laatstgenoemd team voerde de klasse aan tot een defecte versnelllingsbak in de slotfase een einde aan de kansen op de zege maakte.

De 2019 Hankook 24H BARCELONA vormt het einde van het Europese gegdeelte van de 24H SERIES powered by Hankook van dit jaar. De 24H SERIES Continents worden beslist bij de finale, de Hankook 24H COTA USA van 15-17 november op het Circuit of the Americas in Austin, Texas. Nadere informatie is te vinden via www.24hseries.com.

Persbericht 24H Series powered by Hankook



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24H Series op zondag 1 september 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H Barcelona.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons