van der Horst

24H Barcelona: Eerste en tweede plaats Herberth Motorsport

Herberth Motorsport scoort 1-2 in 24H Barcelona
Herberth Motorsport scoort 1-2 in 24H Barcelona
Herberth Motorsport heeft met een dominante prestatie bij de Hankook 24H BARCELONA de eerste twee plaatsen in het algemeen klassement behaald.
  • LTF
Herberth Motorsport - Porsche 911 GT3 R
Herberth Motorsport - Porsche 911 GT3 R
De Herberth Motorsport-Porsche 911 GT3 R (#91, Daniel Allemann / Ralf Bohn / Alfred Renauer / Robert Renauer), die de race vanaf de pole-position gestart was, was in de beginfase op zaterdag in een spannende strijd met de WTM Racing-Ferrari 488 en de CP Racing-Mercedes-AMG GT3 verwikkeld, maar vergrootte halverwege de race zijn voorsprong meer en meer. Omdat de belangrijkste concurrenten in het verdere verloop van de race problemen kenden, bouwde het Porsche-team gedurende de nacht een voorsprong van meerdere ronden op, terwijl de tweede Herberth Motorsport-Porsche (#92, Jürgen Häring / Bobby Gonzales / Wolfgang Triller / Marco Seefried / Tim Müller) ook verder naar voren kwam.

Na 24 uren racen en in totaal 695 ronden op het 4,675 kilometer lange Circuit de Barcelona-Catalunya, een nieuw afstandsrecord in het GT-tijdperk van de race, reed Daniel Allemann de Porsche met het startnummer 91 als winnaar over de eindstreep. Hoewel ze in het klassement zes ronden uit elkaar lagen, kwamen de beide Herbert-Porsches in een fraaie formatie over de finish. Voor Herberth Motorsport was het na eerdere successen in de jaren 2016 en 2018 de derde algehele overwinning bij de Hankook 24H BARCELONA. Bovendien was het de derde algehele zege voor het team in het seizoen 2021.

“Voor ons een perfecte race”, verklaarde Robert Renauer tegen Nick Daman van radiolemans.com. “Ik besef het nog maar nauwelijks: de eerste en tweede plaats voor ons team. Wat een dag! Gisteren en vandaag hebben we geen fouten gemaakt en dat is precies waar het bij een lange-afstandsrace om gaat. Dank aan het team: een perfecte job, perfecte pitstops. Ook aan mijn collega-rijders. Prima gedaan!”

Op de derde plaats achter de beide Herberth-Porsches evenaarde de Rutronik Racing by TECE-Audi R8 LMS GT3 (#18, Michael Doppelmayr / Pierre Kaffer / Elia Erhart / Swen Herberger) het beste resultaat van het team in de 24H SERIES. De IDEC SPORT-Mercedes-AMG GT3 (#17, Patrice Lafargue / Paul Lafargue / Paul-Loup Chatin / Nicolas Minassian) sloot een sterk optreden bij de eerste deelname aan een race van CREVENTIC sinds 2019 af met de vierde plaats, ondanks een spannend moment in de laatste vijf minuten, toen Patrice Lafargue in de grindbak van bocht vijf terecht kwam.

Car Collection Motorsport - Audi R8 LMS GT3 EVO2
Car Collection Motorsport - Audi R8 LMS GT3 EVO2
Op de vijfde plaats in hert algemeen klassement won Car Collection Motorsport (#500, Nathanaël Berthon / Christer Joens / Martin Lechmann / Patric Niederhauser) de klasse P4. Het Duitse team zette dit weekeinde de tweede evolutieversie van de Audi R8 LMS bij zijn racedebuut in, overtuigde al met de snelste rondetijd in de avondtraining op vrijdag en reed in de race constant in de top tien. Na problemen met de transmissie in de beginfase werd de zusterauto van Car Collection (#34, Johannes Dr. Kirchhoff / Gustav Edelhoff / Elmar Grimm / Max Edelhoff / Stefan Aust) achter de Evo2 op de zesde plaats geklasseerd.

De Reiter Engineering KTM X-BOW GTX (#724, Horst Felbermayr Jr. / Eike Angermayr / Mads Siljehaug) beleefde een sterke comeback na een klapband in de beginfase en won als zevende algemeen de klasse GTX, waarin het de derde klassezege van het seizoen voor het Duitse team was. Aanvankelijk leek de True Racing-KTM X-BOW GTX (#716, Miguel Oliveira / Reinhard Kofler / Ferdinand Stuck / Peter Kox) op weg naar de klassezege. Het team had lange tijd de leiding in de klasse in handen, maar de auto viel in de nacht stil op het rechte stuk. Desondanks behaalde TrueRacing alsnog de tweede plaats in de klasse, zodat MotoGP-racewinnaar Miguel Oliveira bij zijn eerste lange-afstandsrace gelijk een podiumplaats behaalde. Ondanks tijdverlies vanwege een gebroken wiellager completeerde Red Camel- Jordans.nl (#999, Ivo Breukers / Luc Breukers / Thierry Vermeulen / Bashar Mardini) met de Porsche 911 GT3 Cup van de modelreeks 992 het podium in de GTX-klasse.

Een sterk optreden van Willi Motorsport by Ebimotors Porsche 911 GT3 Cup (#955, Fabrizio Broggi / Sergiu Nicolae / Sabino de Castro) leidde uiteindelijk tot de achtste plaats algemeen voor het Roemeens-Italiaanse team, tegelijkertijd de tweede 991-klassezege van het seizoen. Hoewel de auto van DUWO Racing (#909, Andrey Mukovoz / Stanislav Sidoruk / Sergey Peregudov) al in de beginfase zonder brandstof stilviel, eindigde het team alsnog als tweede in de klasse. Daarmee blijft het team aan de leiding in het algemene GT-teamkampioenschap. De derde plaats in de klasse was voor Speed Lover (#978, Olivier Dons / Gavin Pickering / Ricky Coomber), ondanks remproblemen en een botsing met de RTR-Projects-KTM gedurende de nacht.

De ST Racing-BMW M4 GT4 (#438, Samantha Tan / Chandler Hull / Jon Miller / Nick Wittmer) bekroonde een foutloze race bij het eerste optreden op het Circuit de Barcelona-Catalunya met de tweede GT4-klassezege van het seizoen. Met dit succes verkleint het Canadese team de achterstand op DUWO in het teamkampioenschap tot slechts vijf punten. Na twee lekke banden in de beginfase eindigde de RHC Jorgensen-Strom by Century-BMW M4 GT4 (#450, Daren Jorgensen / Brett Strom / Danny van Dongen / Nathan Freke) de tweede plaats in de GT4-klasse. De derde CarCollection-auto (#499, Lisa Clark / Mark Issa / Jeff Westphal / Martin Lechmann) werd als derde in de GT4-klasse geklasseerd, hoewel de Audi in de laatste uren niet meer reed als gevolg van een defect aan het ABS.

CP Racing (#85, Charles Putman / Charles Espenlaub / Joe Foster / Shane Lewis) streed in de beginfase mee om de podiumplaatsen, maar kwam uiteindelijk niet verder dan de negende plaats, nadat er een wiel van de Mercedes-AMG GT3 was afgebroken. Ook WTM powered by Phoenix (#22, Georg Weiss / Leonard Weiss / Jochen Krumbach / Daniel Keilwitz / Hendrik Still) en DINAMIC MOTORSPORT (#7, Roberto Pampanini / Mauro Calamia / Amedeo Pampanini / Nicolas Stürzinger) streden aanvankelijk mee om een podiumplek, maar bleven uiteindelijk met lege handen achter: de Ferrari 488 GT3, die in totaal 78 ronden lang het veld aanvoerde, viel in de nacht op de tweede plaats rijdend uit met een defecte versnellingsbak, terwijl de Porsche 911 GT3 R uitviel met een defecte radiateur.
Eerste en tweede plaats in TCE-divisie voor Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing
Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing heeft in de TCE-divisie bij Hankook 24H BARCELONA de eerste en tweede plaats behaald, terwijl titelrivaal CWS Engineering met de TCX-klassezege de leiding in de tussenstand van het TCE-teamkampioenschap overneemt.

Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing scoort ook een 1-2
Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing scoort ook een 1-2
De snelste Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing-Volkswagen Golf GTi TCR DSG (#112, Arunas Geciauskas / Sigitas Ambrazevicius / Vytenis Gulbinas / Paul Sieljes) bekroonde een sterk optreden in Montmeló met de derde TCE-seizoenszege op rij voor het team. Na 638 ronden op het 4,675 kilometer lange Circuit de Barcelona-Catalunya reed Arunas Geciauskas in de Volkswagen met het startnummer 112 als winnaar over de eindstreep.

Na een sterke comeback finishte de tweede Autorama-Volkswagen (#1, Emil Heyerdahl / Jasmin Preisig / Constantin Kletzer / Roberto Ferri) slechts 41 seconden achter de zusterauto als tweede, hoewel de Volkswagen met het startnummer 1 na een aanrijding met de CP Racing-Mercedes in het eerste uur van de race in de grindbak was beland.

“We strijden altijd”, zei Jasmin Preisig tegen Nick Daman van radiolemans.com. “Dat we met beide auto’s op het podium staan, is voor Autorama een geweldige prestatie, we zijn allemaal zeer tevreden.” Gevraagd naar hoe Autorama er altijd weer in slaagt om de auto’s ondanks drama’s in de beginfase toch aan de finish te krijgen, lachte ze: “Dat is een geheim!”

RAIL EQUIP BY TOTCAR SPORT (#123, Jorge Belloc Diaz / Jorge Belloc Ruiz / Álvaro Rodríguez Sastre) completeerde bij de thuisrace van het team het TCE-podium, net voor het eveneens Spaanse team Baporo Motorsport (#151, Manel Lao Gorina / Manel Lao Cornago / Llorenç Fluxà Domene / Llorenç Fluxà Cross). Beide teams zetten CUPRA TCR’s in. Met nog een ronde achterstand completeerde de CWS Engineering-Ginetta G55 (#278, Colin White / Ian Stinton / Jean- François Brunot / Angus Fender) de top vijf van de TCE-divisie en won daarmee de TCX-klasse. De pole-sitters uit de TCE-divisie beleefden na zes uur een merkwaardig incident, toen er een wiel van de Ginetta G55 afgebroken was en de auto, op drie wielen rijdend, een stuk van de kerbstones in de eerste bocht raakte.

De comeback eindigde met de tweede TCX-klassezege van het seizoen, zodat CWS Engineering nu de leiding in het TCE-teamkampioenschap in handen heeft. De voorsprong op Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing bedraagt echter slechts één punt.

Na een versnellingsbakwissel werd de Audi RS 3 LMS van TCE-titelkandidaat AC Motorsport (#188, Stéphane Perrin / Mathieu Detry / James Kaye / Vincent Radermecker) op de zesde plaats in de TCE-divisie geklasseerd, terwijl de ACP - Tangerine Associates-BMW M2 CS Racing (#221, Wim Spinoy / Catesby Jones / Jim Norman) na slechts 180 ronden uitviel. Voor de Bas Koeten Racing-CUPRA TCR (#125, Bert Mets / Jos Stevens / Bob Stevens / Martin van den Berge / Christiaan Frankenhout) eindigde de race met een crash in de bandenstapels. Gelukkig kon Martin van den Berge ongedeerd uitstappen.

Het seizoen in de 24H SERIES powered by Hankook 2021 wordt volgende maand voortgezet met de Hankook COPPA FLORIO 12H SICILY van 1-3 oktober op het Autodromo Pergusa. Nadere informatie is te vinden via www.24hseries.com. 

Persbericht 24H Series powered by Hankook



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24H Series op zondag 5 september 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H Barcelona.
  • St. Paul

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons