24H Barcelona: Herberth Motorsport wint opnieuw na sterke comeback

“Het is geweldig om deze race opnieuw te winnen, voor de tweede keer na 2016. Hopelijk volgend jaar nog een keer”, zei Alfred Renauer tegen Andrew Marriott van radiolemans.com. “Het was erg zwaar. In de eerste helft van de race lagen we een ronde achter, het was lastig om dat goed te maken, maar we zijn erg blij met dit succes!”
De ROFGO Racing-Mercedes-AMG GT3 (#31, Roald Goethe / Stuart Hall / Daniel Brown / Thomas Jaeger) was een andere deelnemer uit de A6-Pro-klasse die het algehele veld aanvoerde en volop kansen leek te hebben op een plaats op het algehele podium. Met nog een uur te gaan echter duikelde het Britse team uit de top tien als gevolg van pech waardoor de IDEC SPORT RACING-Mercedes-AMG GT3 (#17, Patrice Lafargue / Marvin Klein / Dimitri Enjalbert) in de slotfase nog kon opklimmen naar de top drie.

Twee SPX-auto’s eindigden in Barcelona in de top tien algemeen, direct achter de als zevende geklasseerde Swiss Team-Mercedes-AMG GT3 (#15, Joël Camathias / Mauro Calamia / Christoph Lenz / Roberto Pampanini). Na een strijd gedurende vrijwel de volledige race ging de winst in de klasse naar de Leipert Motorsport-Lamborghini Huracán Super Trofeo (#10, Harald Schlotter / Marcus Påverud / Anthony Lambert / Morgan Haber), voor de True-Racing-KTM X-BOW (#116, Reinhard Kofler / Laura Kraihamer / Naomi Schiff / Eike Angermayr / Klaus Angerhofer). Het Lamborghini-team werd daarmee de zesde verschillende SPX-klassewinnaar in de 24H SERIES powered by Hankook van dit jaar. De tweede True Racing-auto (#117, Hubert Trunkenpolz / Sehdi Sarmini / Artur Chwist / Gerald Kiska / Reinhard Kofler) behaalde de laatste podiumplaats in de SPX-klasse.
De Porsche Lorient Racing-Porsche 991-I Cup (#64, Pascal Gibon / Lionel Amrouche / Frédéric Ancel) won in Barcelona de 991-klasse, de eerste winst voor de auto sinds de Hankook 12H IMOLA in juli van dit jaar. De zusterauto met het nummer 65 (Jean-François Demorge / Alain Demorge / Gilles Blasco / Mathieu Pontais) eindigde als tweede in de klasse.
Ondanks tijdverlies van meer dan een uur als gevolg van reparatie van een defect aan de versnellingsbak completeerde QSR Racingschool (#94, Rodrigue Gillion / John Mauro / Gavin Pickering / Jim Briody / Ricky Coomber) het podium in de klasse, nadat EBIMOTORS (#73, Lino Curti / Carlo Curti / Marco Frezza / Federico Curti), dat lange tijd aan de leiding had gereden, en de leiders in de kampioenschapsstand van de 991-klasse, IDEC SPORT RACING (#75, David Abramczyk / Stephane Adler / Romain Vozniak / Christophe Cresp / Frank Mechaly) beide niet de finish haalden.
De winst in de GT4-klasse ging naar de NM Racing Team-Ginetta G55 GT4 (#215, Nikolay Dmitriev / Maxime Guillemat / Lluc Ibáñez / Max Llobet / Xavier Lloveras), voor Nova Race (#227, Luca Magnoni / Matteo Cressoni / Enrico Garbelli / Henri Kauppi), eveneens met een Ginetta. Het is de tweede overwinning in de 24H SERIES voor het Spaanse team op eigen terrein na de algehele overwinning tijdens de Hankook 24H BARCELONA van vorig jaar. De QSR Racingschool Mercedes-AMG GT4 (#254, Mario Timmers / Bert Redant / Michiel Verhaeren / Jimmy de Breucker / Hubert Haupt) completeert het podium in de klasse en vergroot daarmee voorafgaand aan de beslissende race in Spa de voorsprong in leidende positie van de GT4-kampioenschapsstand.
Gutierrez behaalt 20 jaar na eerste overwinning klassezege in Barcelona

“Het was een zeer zware race, maar uiteindelijk staan we nu hier met de CUPRA, het gehele MONLAU COMPETICTION-team en iedereen die dit mogelijk gemaakt heeft”, zei Francesc Gutierrez Agüi tegen Andrew Marriott van Radiolemans.com. “In 24 uren zijn er zoveel dingen die kunnen gebeuren, in het bijzonder met de GT-auto’s die hier ook racen. Daarom is het heel speciaal om hier te mogen staan. Ik hoop volgend jaar er ook weer bij te kunnen zijn.” Het succes betekent tevens de tweede klassezege voor de 13-voudige trial-wereldkampioene bij de dames, Laia Sanz.
De Baporo Motorsport-Audi RS3 LMS (#133, Alberto Vescovi / Roberto Ferri / Jaime Font Casas) bezette de tweede plaats van het TCE-podium naast de Spaanse landgenoten van MONLAU COMPETICION. De Red Camel-Jordans.nl-SEAT Leon TCR (#303, Ivo Breukers / Monny Krant / Henry Littig / Bert de Heus / Rik Breukers) completeerde de top drie in de TCE-divisie.

De CWS Engineering Ginetta G55 (#178, Colin White / James May / Paul May / Steven Wells) sloot een turbulent weekeinde af met winst in de SP3-klasse ondanks aanhoudende problemen met de aandrijfassen. In de beginfase leek de overwinning naar de zusterauto met het startnummer 278 (Michael Jensen / Nick Adcock / Adam Hayes / Matthew Nicoll-Jones / Finlay Hutchison ) te gaan, maar voor dit team eindigde de race op dramatische wijze na slechts 40 ronden toen de Ginetta op de baan vlam vatte. Daarmee ging de tweede plaats naar de Munckhof Racing-BMW M4 (#259, Eric van den Munckhof / Marcel van Berlo / Ted van Vliet / Marco Poland), die in de eerste uren comfortabel de klasse aanvoerde, totdat de motor het kort voor middernacht begaf.

De laatste ronde van het Europees Kampioenschap in de 24H SERIES powered by Hankook wordt op 12-13 oktober verreden op Spa-Francorchamps. Dit is echter niet het laatste CREVENTIC-evenement van het seizoen, want het Championship of the Continents wordt van 16-18 november op het Circuit of the Americas in Austin, Texas afgesloten. Nadere informatie is te vinden via www.24hseries.com.
Persbericht 24H Series powered by Hankook
Tweet