van der Horst

24H COTA: Podium voor V8 Racing, SRT en Vandierendonck met Corvette C6 ZR1 GTE

V8 Racing - SRT Corvette C6 ZR1 GTE
V8 Racing - SRT Corvette C6 ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck heeft iets met wedstrijden van lange adem. Na een tweede plaats algemeen met de MExT Porsche in de 24H Zolder 2016 en een nieuw podium in de Klasse met de BMW 235i Racing Cup tijdens de editie 2017, ging de West-Vlaamse zakenman met de SRT Corvette C6 ZR1 GTE en onder het banier van V8 Racing zijn geluk beproeven in de 24 Hours of COTA USA. Een schitterend circuit waar de Nederlandse organisator Creventic zijn laatste race van het seizoen organiseerde in het kader van de 24H Series. En opnieuw mocht de Shipex piloot na afloop richting podium.
  • STX Motorhomes
V8 Racing - SRT Corvette C6 ZR1 GTE
V8 Racing - SRT Corvette C6 ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck is van nature geen pure endurance rijder. Dat bewees hij reeds door met de Corvette in 2016 vice kampioen te worden in het hoogstaand sprintkampioenschap Blancpain GT Sports Club. Een jaar eerder werd hij vice kampioen met dezelfde wagen in de hoogste klasse van de Supercar Challenge, samen met Jeffrey Van Hooydonck.

Alvorens de ambitieuze plannen met het SRT Racing Team van Patrick en Niels Selleslagh uit de doeken te doen, wou hij nog minstens eenmaal met de nog steeds razendsnelle Corvette C6 ZR1 GTE aan de slag. De SRT bolide werd opnieuw vanonder het zeil gehaald om te verschepen richting Austin USA om daar onder de vlag van het Nederlandse V8 Racing de 24H van COTA USA aan te vangen. De kans is trouwens groot dat deze wagen ook aan de start verschijnt in januari tijdens de komende 24 Hours of Dubai of de eerste wedstrijd van de 24H Series by Creventic 2018.

Podium 24H COTA USA
Podium 24H COTA USA
Het team van V8 Racing waarmee SRT Racing reeds een tijdlang samen werkt wou met de SRT Corvette richting COTA USA voor het Nederlandse kwartet Huisman/ Abresh/ Braams/ Van t’Hoff, aangevuld met onze landgenoot Nicolas Vandierendonck. En dit omdat hun eigen Corvette nog niet klaar was en deze met de container achteraf richting Dubai vertrekt. Na de race in COTA USA is de SRT Corvette om logistieke reden ook rechtstreeks richting Dubai verscheept, waardoor het team daar zal aanwezig zijn met twee Corvettes. Via deze weg is Patrick Selleslagh van SRT Racing dan ook nog op zoek naar enkele piloten die deze Amerikaanse krachtpatser willen bemannen in Dubai op 11,12 & 13 januari 2018.

De motor bleef in de States en krijgt momenteel een grondige revisie. Nadien wordt hij in Dubai opnieuw ingebouwd met nog tal van andere gereviseerde onderdelen. Zodoende zal deze frisse Corvette een te duchten tegenstander worden in de Verenigde Arabische Emiraten. En nadien zal deze wagen definitief van eigenaar veranderen gezien SRT zich wil concentreren op andere projecten die zeer binnenkort zullen worden bekend gemaakt.

V8 Racing - SRT Corvette C6 ZR1 GTE
V8 Racing - SRT Corvette C6 ZR1 GTE
“We hadden de klasse kunnen winnen en een vierde plaats algemeen was mogelijk geweest zonder de breuk aan een ophangingsarm waardoor we in de eerste wedstrijdhelft 25 minuten verloren”, klinkt het bij SRT en Vandierendonck. “Desondanks klikte het fantastisch met het team van V8 Racing met de supersnelle Duncan Huisman als speer binnen het team”.

Patrick Selleslagh: “Nicolas reed een schitterende race en kwam goed voorbereid aan de start. Ook de samenwerking met teamchef Ward verliep opperbest en we hadden de PRO AM kunnen winnen. Ook de samenwerking met V8 Racing verloopt reeds een tijdlang zeer goed en dat zal in de toekomst ook zo blijven”.

V8 Racing - SRT Corvette C6 ZR1 GTE
V8 Racing - SRT Corvette C6 ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck: “Het was een waanzinnige ervaring op het schitterende Circuit of the Americas in Austin Texas. Binnenkort doen we onze nieuw plannen uit de doeken, maar het wordt sowieso een combinatie van sprint en endurance. De Blancpain GT Sports Club hou ik voor bekeken. Het seizoen met de Lamborghini GT3 van Ombra Racing was niet goed door een samenloop van omstandigheden en tal van aanrijdingen. Ik heb wel enorm veel opgestoken door met SRT en de Corvette een seizoen te rijden in de GT Sports Club. Vroeger had ik Jeffrey waar ik me kon aan optrekken, maar nu moest ik het alleen zien te rooien samen met het team. Ik ben als piloot enorm gegroeid en werd vice kampioen achter de ongrijpbare Broniszewski die in zijn Ferrari ook de Blancpain endurance meereed en dus het voordeel had van meer rijtijd. Ik voel me een volwaardige amateur en geen gentlemen driver. Ik zal waarschijnlijk niet meer of in ieder geval minder met een GT3 en/of GTE wagen te zien zijn. Rij technisch vormt dit geen probleem voor mij, maar door mijn blijvend nekletsel zijn de zeer hoge snelheden in de bochten er teveel aan. Ook op COTA moest ik in de snelle opeenvolgende bochtencombinatie van het gas en verloor ik wat tijd op ondermeer Duncan Huisman”.

Binnenkort doen SRT, Nicolas Vandierendonck en nog enkele andere partijen hun toekomst op korte termijn uit de doeken.  

Foto's: Thems Racing press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24H Series op woensdag 22 november 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H COTA.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons