van der Horst

24H Daytona: Chip Ganassi Racing BMW Riley wint - Audi zegeviert bij GT's

Chip Ganassi/Felix Sabates - BMW - Riley
Chip Ganassi/Felix Sabates - BMW - Riley
Scott Pruett is erin geslaagd om mede-recordhouder te worden van de 24 Hours of Daytona! De zege vandaag was zijn vijfde, wat hem op gelijke hoogte met Hurley Haywood brengt. De Chip Ganassi Racing with Felix Sabates BMW Riley telde aan de meet een 21 seconden voorsprong op de Velocity/WW Corvette DP met Max Angelelli aan het stuur. De enorme remonte van de #60 Michael Shank Racing deed de Ford Riley stranden op een schitterende derde plaats. Bij de GT's ging de zege naar de Audi R8 GrandAm van Albuquerque, Mortara, Jarvis en von Moltke.
Het werd niet enkel voor Scott Pruett een jubileum, ook zijn team deelde mee in de vreugde. Chip Ganassi Racing won namelijk voor een vijfde keer in zijn slechts tienjarig bestaan de legendarische race. Opmerkelijk was ook dat Charlie Kimball bij zijn Sportscar debuut meteen mee op het hoogste schavotje mocht. Het was evenwel de Colombiaan Juan-Pablo Montoya die uiteindelijk  de rood-wit-blauwe Riley over de meet mocht jagen. Na 24 uur had hij slechts een voorsprong van goed 20 seconden op zijn naaste concurrent, de enorm sterk en consistent rijdende Corvette DP uit de Velocity/WW-stallen. 

Een uitermate knappe derde plaats, na misschien wel dé race van het weekend, kwam op naam van de Michael Shank Racing troepen met AJ Allmendinger, Marcos Ambrose, Oswaldo Negri Jr., John Pew en Justin Wilson. Het vijftal had na halfweg wedstrijd een achterstand van zeven ronden, mede door pech tijdens de neutralisaties. Uiteindelijk kwam de Ford Riley terug tot in dezelfde ronde als de leiders, vanzelfsprekend ook geholpen door de vele neutralisaties, maar een contact met de Action Express Racing Corvette #9 met Joao Barbosa aan het stuur dreigde nog roet in het eten te gooien. De wedstrijdleiding bedacht de Portugees met een penalty van 60 seconden en meteen waren de kansen op de zege verkeken voor de Corvette DP. De winnaars van vorig jaar eindigden zoals gezegd derde, op bijna één minuut, nadat de bolide kort even langs de pitstraat moest om de radiatoren vrij te maken na een excursie naast de baan volgend op het incident met Barbosa.

Audi R8 GRAND-AM #24 - Alex Job Racing
Audi R8 GRAND-AM #24 - Alex Job Racing
Bij de GT's ging de zege voor een eerste maal naar de cornuiten van Dr. Wolfgang Ullrich. De grote baas van Audi motorsport heeft dus ook dit huzarenstukje voor mekaar gekregen. Nadat Audi vorig seizoen nog compleet naast de kwestie reed, werd er dit jaar niets aan het toeval overgelaten. Een leger fabriekspiloten en ingenieurs werd naar Daytona Beach overgevlogen met enkel de zege als doel. Het rendeerde al snel, ei zo na leek er zelfs een 1-2-3 in te zitten voor Audi, maar Markus Winkelhock viel zonder benzine op de banking, een paar 100 meter voor de finish. 

Het was echter Filipe Albuquerque die de Alex Job Racing Audi als eerste over de meet reed. Hij haalde het met een schamele 1.476 sec. voor de APR Motorsport Audi van René Rast. De Portugees Albuquerque kreeg in zijn zegetocht de hulp van Dion von Moltke, Oliver Jarvis en Edoardo Mortara. Een derde plaats was er voor de AIM Motorsport FXDD Racing Ferrari 458 die lang de leiding in handen had, maar op het einde het onderspit moest delven voor de Audi's. De eerste Porsche, lange tijd genoemd als grootste kandidaten voor de zege, werd slechts vijfde in de klasse. Jeroen Bleekemolen, zesde in GT, gaf achteraf aan teleurgesteld te zijn, "slechts zesde, terwijl we streden om de zege. We hadden de verkeerde strategie aan het einde van de wedstrijd." Voor Maxime Martin werd het een race om snel te vergeten. Aanvankelijk wist de wagen nog op te klimmen in het klassement, maar een opeenvolging van verschillende problemen sloeg de wagen ver terug in het klassement. Uiteindelijk kwam de Turner BMW als achttiende in zijn klasse over de lijn.

Porsche zegevierde dan wel weer in de nieuwe GX-klasse. De Cayman van Napleton Racing won gemakkelijk, voor twee andere Cayman's, nadat alle Mazda6's al vroeg in de race uitvielen.

Uitslag Rolex 24 Hours of Daytona 2013

Pos#RijdersTeamWagenAfstand
01.01Dixon
Kimball
Montoya
Pruett
Rojas
Chip Ganassi/Felix SabatesRiley - BMW709 ronden
02.10Angelelli
Hunter-Reay
Taylor
VelocityWWCorvette DP+21.922
03.60Allmendinger
Ambrose
Negri
Pew
Wilson
Michael Shank RacingRiley - Ford+55.585
04.9Barbosa
Fittipaldi
Frisselle
Rockenfeller
Action Express RacingCorvette DP+1 ronde
05.90Garcia
Gavin
Taylor
Westbrook
Spirit of Daytona RacingCorvette DP+12 ronden
06.2Bourdais
Dalziel
McNish
Popow
Starworks with Alex PopowRiley - Ford+13 ronden
07.99Fogarty
Gidley
Gurney
Law
GAINSCO/Bob Stallings RacingCorvette DP+14 ronden
08.5Barbosa
Fittipaldi
Frisselle
Nasr
Piquet Jr
Action Express RacingCorvette DP+21 ronden
09.24Albuquergue
Jarvis
Mortara
von Moltke
Audi Sport Customer Racing/AJRAudi R8 GRAND-AM+31 ronden
10.52Baas
Basseng
Stippler
Rast
Audi Sport Customer Racing/APR Motorsport LTD.UKAudi R8 GRAND-AM+31 ronden
11.69Assentato
Stanton
Longhi
Lazzaro
Wilkins
AIM Autosport Team FXDD with FerrariFerrari 458+31 ronden
[...]
26.16Canache
Donohue
Lewis
Norman
Napleton RacingPorsche Cayman+74 ronden
[...]
28.94Auberlen
Dalla Lana
Johnson
Martin
Said
Turner MotorsportBMW M3+78 ronden
[...]
30.22Clay
O'Young
Rogers
Thomas
Thomson
Bullet RacingPorsche Cayman+84 ronden
[...]
33.38Davis
Eversley
Foss
Mosing
Tecce
BGB MotorsportsPorsche Cayman+95 ronden


Foto: Grand-Am, Audi Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Olivier Gouters in Circuit Internationaal op zondag 27 januari 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Daytona.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons