van der Horst

24H Daytona: Chip Ganassi zegeviert - Podium voor Jan Heylen

Chip Ganassi Racing with Felix Sabates - Riley-Ford DP
Chip Ganassi Racing with Felix Sabates - Riley-Ford DP
Chip Ganassi Racing heeft voor de zesde maal in tien jaar de 24 Hours of Daytona gewonnen. De bolide van Scott Dixon, Tony Kanaan, Kyle Larson, Jamie McMurray hield aan de finish van de 53e editie een trio Corvette's af. Het Amerikaanse merk was wel primus in GTLM, terwijl onze landgenoot Jan Heylen knap naar een podium reed in GTD. De Viper van onder meer Marc Goossens haalde de meet niet van een editie die bol stond van incidenten en plottwists.
De overwinning van Chip Ganassi Racing lag echter niet voor de hand, het team was gedurende de hele race met beide bolides voorin te vinden totdat op zo'n twee uur van het einde de #01 de handdoek diende te werpen met koppelingsproblemen. Geen zesde zege dus voor Scott Pruett, die de wagen deelde met ex-DTM piloot Joey Hand en Charlie Kimball. De grootste dreiging in de eindfase voor de winnende #02 kwam van de #10 Wayne Taylor Racing Corvette, die slechts op luttele seconden volgde bij het ingaan van de 18e en laatste safety car-periode op een twintigtal minuten van de finish.

Bij Wayne Taylor Racing maakte men echter een inschattingsfoutje, Jordan Taylor diende naar de pits te komen om het stuur over te geven aan broer Ricky toen bleek dat ze op het punt stonden een regel te overtreden. Het reglement zegt immers dat een piloot gedurende een periode van zes uur niet meer dan vier uur mag rijden. Een drive-through penalty omdat hij binnenkwam terwijl de pits gesloten was zorgde er bovendien nog voor dat de auto slechts op de derde plaats eindigde.

De tweede plaats was voor de Action Express Corvette van Barbosa, Fittipaldi en de Fransman Sébastien Bourdais, zij bedreigden in de laatste vijf ronden onder groen de bolide van Ganassi nog voor de zege, maar kwamen niet tot een inhaalmanoeuvre. Het verschil bedroeg maar een dikke seconde, een sterke prestatie gezien de Corvette onderweg liefst drie ronden verloor na problemen met de benzinedruk. Door de vele safety car's en het feit dat achterblijvers daarin een ronde mogen terugnemen is Daytona één van de weinige etmaalraces waarin het mogelijk is zo'n grote achterstand nog goed te maken.

Bij de "kleine" prototypes (LMPC) kreeg het PR1/Mathiasen team de zege in de schoot geworpen nadat Colin Braun in de absolute eindfase crashte met de Oreca van Core Autosport.

In GTLM zegevierde de fabrieks-Corvette van Jan Magnussen, Antonio Garcia en Ryan Briscoe vóór de BMW van Bill Auberlen, Dirk Werner, Augusto Farfus en Bruno Spengler. Een noemenswaardig en bizar incident overkwam het officiële Porsche-team toen Earl Bamber in de #912 het gras opzocht tijdens het dubbelen van de #007 Aston Martin. De Nieuw-Zeelander verloor de controle over zijn Porsche en knalde op het andere exemplaar bestuurd door Marc Lieb. Voor de #911 was de race meteen over, Bamber sukkelde nog naar de pits met schade aan de ophanging.

In GTD was de Riley Motorsports Dodge Viper van het vijftal Keating, Farnbacher, Carter, Wittmer en Lawrence de beste, het exemplaar van Marc Goossens gaf daarentegen de geest met een kapotte motor. Jan Heylen legde wel beslag op een mooie podiumplaats met de Brumos Porsche die hij deelde met Madison Snow, Philipp Eng en acteur Patrick Dempsey.

Foto: IMSA



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Tudor United Sportscar Championship op zondag 25 januari 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Daytona.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons