van der Horst

24H Daytona: Pole voor de Michael Shank Racing Ligier

Michael Shank Racing Ligier JS P2 Honda
Michael Shank Racing Ligier JS P2 Honda
Ozz Negri pakte met de Ligier JS P2-Honda van het Michael Shank Racing team de pole positie voor de drieënvijftigste editie van de 24 uren van Daytona, de eerste ooit voor een LMP2-bolide op Daytona en dat bij het debuut van de bolide voor het team. Corvette was de snelste in de GTLM-klasse met een tijd van 1:43.488 voor de Brit Oliver Gavin. De Viper van Marc Goossens miste net de pole in de GTD klasse, die ging naar de Aston Martin #007 van James Davison. Johnny Mowlem tenslotte was primus in LMPC.
  • LTF
Chip Ganassi Racing - Riley-Ford
Chip Ganassi Racing - Riley-Ford
De Michael Shank Racing Ligier was al de snelste in de twee vrije trainingen en de Franse LMP2 bevestigde dus bij de kwalificatie, Ozwaldo Negri, die de wagen deelt met John Pew, Matt McMurry en AJ Allmendinger, zette in 1:39.194 de poletijd neer. Hij werd gevolgd door beide Riley-Ford’s van Chip Ganassi Racing die met Scott Dixon en Scott Pruett aan het stuur slechts een tiende van een seconde moesten toegeven op de tijd van de Ligier. De eerste DP Corvette vinden we terug op de vierde startplaats met het exemplaar van Action Express van Joao Barbosa, Christian Fittipaldi en Sébastien Bourdais.  Een verrassend goede prestatie leverde de Delta Wing, met een ronde in 1:39.625 realiseerde Andy Meyrick de vijfde tijd. Naast de Delta Wing op de derde startrij zal de Krohn Racing Ligier van Pla/Krohn/Jonsson/Brundle plaats nemen. In de PC-klasse ging de pole naar BAR1 Motorsports. De Oreca FLM09-Chevrolet, met de opvallende Sponge Bob op de wagen, bestuurd door Johnny Mowlem ging in zijn laatste ronde nog voorbij Colin Braun van Core Autosport. PR1/Mathiasen Motorsports en Starworks Motorsport vervolledigen de tweede startrij. Opvallend was dat de eerste zes wagens zich allemaal binnen een halve seconde bevonden.

Corvette Racing & BAR1 Motorsports - Chevrolet Corvette C7.R & Oreca FLM09
Corvette Racing & BAR1 Motorsports - Chevrolet Corvette C7.R & Oreca FLM09
Met een tijd van 1:43.488 schonk Oliver Gavin de pole in de GTLM klasse aan Corvette. De Amerikaanse bolide werd gevolgd door de AF Corse Ferrari #51 van Bruni/Perrodo/Collard/Vilander en de Aston Martin van Lamy/Turner/Mücke/Lauda/Dalla Lana. Edwards/Klingmann/Rahal/Luhr volgden met de BMW Z4 op plaats vier voor de tweede Corvette van Magnussen/Briscoe/Garcia. Opvallend was dat Porsche geen vuist kon maken en de drie 911 RSR konden de aansluiting met de andere GTLM bolides niet realiseren. In de GTD klasse was de pole voor Aston Martin met de wagen #007 van Davison/Nygaard/Nielsen/Davis. Jeroen Bleekemolen moest met de Viper die hij deelt met Marc Goossens, Carter en Keating net de duimen leggen. De Porsche 911 GT America van Jan Heylen/Snow/Dempsey/Eng realiseerde de vierde tijd na een identiek exemplaar bestuurd door Bachler/Zoechling/Engelhart/Willsey. De BMW Z4 GTD van Palttala realiseerde de vijftigste en laatste tijd (zeventiende in GTD). Drie wagens lieten geen tijd noteren. In LMPC leek Core Autosport de pole te gaan grijpen, tot Colin Braun in de slotseconden naar P2 werd verwezen door de Brit Johnny Mowlem.

--- Uitslag kwalificaties 24H Daytona 2015 (pdf) ---

Foto's: IMSA



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Tudor United Sportscar Championship op vrijdag 23 januari 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Daytona.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons