van der Horst

24H Daytona: GT’s ook snelste bij kwalificatie, maar BR01 op pole

Porsche North America - Porsche 911 RSR
Porsche North America - Porsche 911 RSR
Net als bij de trainingen, viel ook bij de kwalificatie voor de 24 Hours of Daytona de regen bij bakken uit de hemel en konden de GT’s profiteren van hun betere banden om de beste tijden neer te zetten. Het waren de twee officiële Porsche 911 RSR die zich bovenaan de tabellen nestelden met het exemplaar van Tandy/Estre/Pilet voor dat van Makowiecki/Bamber/Christensen. De derde tijd was voor de Team RLL BMW M6 GTLM van Wittmer/Edwards/Luhr/Rahal. De snelste prototype was de SMP Racing BR01 van Minassian/Aleshin/Mediani/Ladygin met een negende tijd algemeen, maar het reglement van het WeatherTech Sportscar Championship zegt dat de DP’s en LM P2’s voor de GT’s plaatsnemen op de grid waardoor de BR01 zaterdag van op de pole zal starten.
SMP Racing BR01
SMP Racing BR01
De Russische BR01 staat dus bij zijn debuut op Amerikaanse bodem meteen op pole en gaat de Ligier JS P2's van Sharp/Brown/van Overbeek/Derani en Pew/Negri Jr./Allmendinger/Pla vooraf. Net als in GTLM veroverde Porsche overigens ook in GTD de pole, terwijl bij de PC's Drissi/Drumwright/Mowlem/Vera/Gaugh primus waren. Tandy relativeerde de pole evenwel, "het is een goede start van het weekend voor Porsche, maar het is slechts de start..."

Langs Belgische zijde zagen we een achtste chrono in de klasse voor Marc Goossens en teamgenoten Dalziel en Hunter-Reay. De BMW M6 GT3 die Markus Palttala en Maxime Martin delen met Marsal/Krohn start op een dertiende plaats in GTD. Vermelden we ook nog dat de DeltaWing met startnuller 0 niet in actie kwam tijdens de uitgeregende kwalificatiesessie.

--- Uitslag kwalificatie 24 Hours of Daytona 2016 (pdf) ---

Foto's: Porsche AG & IMSA.com



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op vrijdag 29 januari 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rolex 24 at Daytona.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons