van der Horst

24H Daytona: 39 wagens aan de start - Acura's zwaarste BOP-wijzigingen

WRT Speedstar Audi Sport - Audi R8 LMS Evo
WRT Speedstar Audi Sport - Audi R8 LMS Evo
Donderdag is het zover, dan beginnen de vrije trainingen voor de 58ste editie van de Rolex 24 at Daytona. Dit jaar zullen 39 wagens verdeeld over vier klassen de strijd aangaan, wat een laagterecord is met maar liefst acht wagens minder dan vorig jaar. Er is een opvallende dalende trend die sinds 2018 is ingezet. Desalniettemin zal de strijd om de zeges hevig zijn en de intensiteit van de wedstrijd hoog liggen. Daarnaast werden ook de eerste BoP-wijzigingen bekendgemaakt en het is Acura dat het zowel in DPi als in GTD het zwaarst te verduren krijgt.
  • Hamofa Performance
Porsche GT Team - Porsche 911 RSR
Porsche GT Team - Porsche 911 RSR
Origineel werden er 40 wagens aan de start verwacht - het aantal dat aanwezig was tijdens de verplichte Roar before the Rolex 24 - maar doordat de deal van de tweede PR1/Mathiasen Motorsports Oreca in het water viel, zullen we het dit jaar met 39 deelnemers moeten doen. De reden voor dit lage aantal inschrijvingen is enerzijds het wegvallen van de Ford GT's in GTLM, maar daarnaast ook het verdwijene van de Nissan DPi nadat CORE Autosport de stekker uit het programma trok. Daarnaast zijn er ook zeven wagens minder in de GTD-categorie, waar we traditioneel de meeste wagens terugvinden. Dit jaar zal België vertegenwoordigd worden door de gebroeders Laurens en Dries Vanthoor en net zoals vorig jaar is WRT van de partij met hulp van de Canadese tak van Audi Sport. 

Acura Team Penske - Acura ARX-05
Acura Team Penske - Acura ARX-05
Eveneens werden ook al de eerste BoP aanpassingen geofficialiseerd en daar zien we dat Acura zowel in DPi en GTD serieus moet inboeten aan performantie. De DPi's van Team Penske moeten namelijk 6,7 pk toegeven, terwijl tegenstander Cadillac 10 kg lichter wordt en Mazda - dat constant toptijden draaide tijdens de Roar - zelfs ongewijzigd blijft. Bij de GTLM's is het Ferrari dat moet toegeven in paardenkracht, terwijl Corvette de omgekeerde beweging maakt. De Acura's in de GTD-klasse verliezen 7,5 pk aan vermogen en moeten maar liefst 25 kg aan ballast extra meetorsen. Het is zelfs zo dat Audi de enige wagen is in de klasse die een voordeel krijgt, waarbij het merk met de vier ringen 10 kg minder aan boord moet nemen.

--- DEELNEMERSLIJST ROLEX 24 AT DAYTONA (pdf) ---

Foto's: Team WRT - Porsche - Team Penske



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zaterdag 18 januari 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rolex 24 at Daytona.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons