van der Horst

24H Daytona: Acura start het nieuwe tijdperk met een 1-2

Meyer Shank Racing - Acura ARX-06
Meyer Shank Racing - Acura ARX-06
Meyer Shank Racing schrijft geschiedenis, want met de Acura ARX-06 wist het team als de eerste een overwinning te behalen met een LMDh en dat tijdens de Rolex 24 at Daytona. Een derde zege op rij voor Amerikaanse Honda-tak. Tom Blomqvist, Colin Braun, Hélio Castroneves en Simon Pagenaud presteerden sterk in de laatste vier uur en eens de MSR-bolide de leiding pakte, gaf het viertal deze niet meer uit handen. Het werd voor het tweede jaar op rij een historische dubbel voor Acura, want Wayne Taylor Racing with Andretti Autosport pakte de tweede plek. In de drie andere klassen werd de zege pas in het laatste uur beslist, in één zelfs op de finishlijn.
  • De Swert Opticiens
In de laatste twee uur van de race had de blauw-zwarte Acura het geluk aan zijn zijde.. De Wayne Taylor Racing by Andretti Autosport wagen kon zich dankzij een full course caution terug opwerken tot in dezeflde ronde als de leiders en hees zich ook nog voorbij beide Chip Ganassi Racing Cadillac's. Tegen  de Meyer Shank Racing-bolide had de Acura geen verhaal zodat een tweede plaats het hoogst haalbare bleek voor Ricky Taylor, Filipe Albuquerque, Louis Déletraz en Brendon Hartley. Voor de derde plaats vochten beide  Chip Ganassi Racing-wagens een robbertje uit, maar uiteindelijk werd er geopteerd om de #01 met Renger van der Zande, Sébastien Bourdais en Scott Dixon op het laagste podiumtrapje te laten plaatsnemen.

Proton Competition - Oreca 07 Gibson
Proton Competition - Oreca 07 Gibson
LMP2 daarentegen werd een thriller van formaat. Tijdens de laatste uur viel de ene na de andere wagen uit  zodat finaal  CrowdStrike Racing by APR en Proton Competition om de zege streden. Ben Hanley wist met de zwart-rode Oreca de tegenstand bijna een uur af te houden, tot James Allen hem op de meet klopte. Het verschil: +0.016 sec in het voordeel van de Australiër, die zo met Francesco Pizzi, Fred Poordad en Gianmaria Bruni de Rolex-horloges in ontvangst mocht nemen ten nadele van Hanley, George Kurtz, Matt McMurry en Esteban Gutièrrez. AF Corse met François Perrodo, Matthieu Vaxivière, Julien Canal en Nicklas Nielsen vervolledigde het podium.

Voor eerst kregen we een nieuwe naam op de erelijst van de LMP3. Nadat de AWA Duqueine van Anthony Mantella, Wayne Boyd, Nicolás Varrone en Thomas Merrill de leiding in de schoot geworpen kreeg, behield de wagen een constant ritme richting winst en finishte met dertien ronden voorsprong op de Sean Creech Motorsports Ligier van João Barbosa, Lance Wilsey, Nico Pino en Nolan Siegel. Deze laatsten konden zich terug naar een tweede plaats werken zodat de Performance Tech Motorsports Ligier van John De Angelis, Connor Bloum, Christopher Allen en Cameron Shields vrede moest nemen met de derde plaats.

Heart of Racing - Aston Martin Vantage AMR GT3
Heart of Racing - Aston Martin Vantage AMR GT3
Ook bij de GT's kregen we een première in de Rolex 24, want de beste wagen kwam niet uit GTD Pro, maar uit GTD. De Heart of Racing Aston Martin van Marco Sorensen, Roman de Angelis, Ian James en Darren Turner nam de algemene leiding over in de laatste uren van de wedstrijd en de rijders mogen dus een jaar lang pochen met het feit dat zij de professionele rijdersbezettingen verslagen hebben. Overigens kan het Britse merk terugblikken op een geslaagde editie, want tweede bij de GTD's werd de Magnus Racing Aston Martin met Nickii Thim, John Potter, Andy Lally en Spencer Pumpelly. Derde werd de Inception Racing McLaren van Brendan Iribe, Frederik Schandorff, Ollie Millroy en Marvin Kirchhöfer. Een resultaat dat de troepen van Bas Leinders in de laatste twintig minuten realiseerden.

WeatherTech Racing - Mercedes-AMG GT3 Evo 2020
WeatherTech Racing - Mercedes-AMG GT3 Evo 2020
In GTD Pro zagen we eveneens een strijd op het scherpst van de snee. Uiteindelijk was het de WeatherTech Racing Mercedes van Cooper MacNeil, Daniel Juncadella, Jules Gounon en Maro Engel die het haalde. Zij hielden in het laatste uur zowel de Corvette Racing C8.R van Antonio Garcia, Jordan Taylor en Tommy Milner als de Vasser Sullivan Lexus van Jack Hawksworth, Ben Barnicoat en Mike Conway achter zich. Een zeer eervolle vermelding gaat naar Laurens Vanthoor en Pfaff Motorsports. De Porsche was tien dagen lang de minste wagen bij de GT's, was twee seconden trager dan de rest en lag ronden achter op zes uur van het einde van de race. Toch rechtte het Canadese team de rug en vocht zich terug tot in dezelfde ronde als de winnaars. De Porsche eindigde als vijfde achter de Iron Lynx Lamborghini. Een resultaat waar de rijders - inclusief Vanthoor - vooraf alleen maar van konden dromen.

Maxime Martin eindigde met de Paul Miller Racing BMW als achtste in de klasse, terwijl Jan Heylen met Wright Motorsports in de slotfase nog naar een negende plaats opklom in GTD en zo de top één na  beste Porsche in het veld werd. Voor Sarah Bovy daarentegen draaide de race uit op een halve nachtmerrie, al haalde zij samen met haar teamgenoten bij Iron Dames wel de finish. Zij eindigde met de Lamborghini op een negentiende plaats.

Foto's: IMSA - Aston Martin Racing - Mercedes-AMG Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zondag 29 januari 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rolex 24 at Daytona.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons