van der Horst

24H Daytona: Meyer Shank Racing sterkste na spannend slot, Jan Heylen wint GTD

Simon Pagenaud, Tom Blomqvist, Hélio Castroneves en Oliver Jarvis
Simon Pagenaud, Tom Blomqvist, Hélio Castroneves en Oliver Jarvis
Meyer Shank Racing met Tom Blomqvist, Oliver Jarvis, Hélio Castroneves en Simon Pagenaud wint de 60ste editie van de Rolex 24 at Daytona! De wit-roze Acura pakte de leiding nadat een uur van het einde een full course caution uitkwam en de Braziliaan het een halfuur moest volhouden tegenover de Acura van Wayne Taylor Racing. In GTD mag Jan Heylen ook een Rolex-horloge gaan ophalen, terwijl Laurens Vanthoor zijn kans op de zege verloor in een alles of niets moment in de allerlaatste ronde.
Meyer Shank Racing - Acura ARX-05
Meyer Shank Racing - Acura ARX-05
Alle vier kanshebbers op de zege waren hun plannen voor de laatste pitstops aan het bekijken tot een full course caution die naar de vuilbak verwezen. Daarna besloten eerst beide Acura's en Cadillacs de pits op te zoeken, maar Action Express Racing en JDC-Miller Motorsports kozen om nog eens te pitten om zeker te zijn van dat ze de finish zouden behalen. Het zou uiteindelijk een slechte keuze blijken, want beide wagens kwamen niet meer in beeld voor de zege. Castroneves leidde de dans en hield zonder problemen stand om Meyer Shank Racing na tien jaar hun tweede overwinning te bezorgen. Ricky Taylor, Filipe Albuquerque, Will Stevens en Alexander Rossi strandden met de WTR Acura op drie seconden, terwijl JDC-Miller Motorsports met Tristan Vautier, Richard Westbrook, Loic Duval en Ben Keating het podium vervolledigde.

DragonSpeed USA - Oreca 07 Gibson
DragonSpeed USA - Oreca 07 Gibson
In LMP2 kregen we dankzij de full course caution een strijd tussen vier wagens. Tijdens de laatste pitstop pakte Tower Motorsports de leiding, maar op tien minuten van het einde glipte de DragonSpeed USA Oreca voorbij in de Le Mans Chicane - de voormalige Busstop Chicane - waardoor Colton Herta, Patricio O'Ward, Eric Lux en Devlin DeFrancesco met de winst gingen lopen. Nog een terugkeer was die van Racing Team Nederland van Giedo van der Garde, Frits van Eerd, Dylan Murray en Rinus "Veekay" Van Kalmthout, die dankzij de neutralisatie van een ronde achterstand uiteindelijk op een tweede plaats eindigden. Het laagste podiumtrapje werd door de onfortuinelijke Tower Motorsports ingenomen met John Farano, Louis Déletraz, Rui Andrade en Ferdinand Habsburg.

Het was een tweede keer dat de LMP3's mochten meespelen in Daytona en een tweede keer dat de Riley Motorsports Ligier op het hoogste schavot staat. Gar Robinson, Felipe Fraga, Kay van Berlo en Michael Cooper hadden aan de meet een ronde voorsprong op de Sean Creech Motorsport Ligier van João Barbosa, Malthe Jakobsen, Sebastian Priaulx - die overigens niet meer reed op zondag vanwege een voedselvergiftiging - en Lance Willsey, die in de laatste minuten de CORE Autosports Ligier van Jon Bennett, Colin Braun, George Kurtz en Niclas Jönsson voorbij snelden. Ook is het een overwinning toch met een Belgisch tintje, want Andy Jaenen was voor het tweede jaar op rij de spotter voor het team van Bill Riley. Voor Muehlner Motorsports America werd het een mindere editie. Uiteindelijk eindigde de #26 Duqueine van Ugo de Wilde als zesde in klasse op 41 ronden van de winnaars, terwijl de #6 de finish niet haalde.

Mathieu Jaminet en Laurens Vanthoor
Mathieu Jaminet en Laurens Vanthoor
In GTD Pro was het spanning troef tot in de allerlaatste ronde. Mathieu Jaminet (Pfaff Motorsports) en Laurens Vanthoor (KCMG) zaten twee uur lang binnen een seconde van elkaar tot het helemaal ontplofte in de laatste vijf minuten van de race, wanneer de Hasselaar voorbij de Canadese Porsche geraakte. Maar twee ronden later was hij deze al terug kwijt. Vanthoor probeerde nog in de Le Mans Chicane met een alles of niets-manoeuvre, maar dat pakte zeer slecht uit, waardoor Jaminet samen met Matt Campbell en Felipe Nasr de Rolex mee naar huis nemen. Nog erger was dat de Risi Competizione Ferrari van Alessandro Pier Guidi, James Calado, Daniel Serra en Davide Rigon ook voorbij de Porsche van Vanthoor reed, waardoor hij samen met Patrick Olsen, Dennis Olsen en Alexandre Imperatori pas als derde over de meet bolde. Alessio Picariello eindigde met de WeatherTech Racing Porsche als achtste op 38 ronden van de winnaar.

Zach Robichon, Richard Lietz, Jan Heylen en Ryan Hardwick
Zach Robichon, Richard Lietz, Jan Heylen en Ryan Hardwick
In GTD lag de winnaar in het laatste uur zo goed als vast. Jan Heylen kon nog net voor de full course caution de pits opzoeken en bezorgde Wright Motorsports - waarbij hij het stuur deelde met Ryan Hardwick, Zach Robichon en Richard Lietz - zonder echte tegenstand hun eerste overwinning in Daytona. Hiermee gaat de Gelenaar verder op zijn elan van vorig jaar. Tweede eindigde de Magnus Racing Aston Martin van John Potter, Andy Lally, Spence Pumpelly en Jonny Adam, ten voordele van de AF Corse Ferrari van Simon Mann, Louis Perez Companc, Toni Vilander en Nicklas Nielsen, die in het laatste halfuur een drive through kregen.

Foto's: IMSA - Porsche AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zondag 30 januari 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rolex 24 at Daytona.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons